بهای تابستان بدون خاموشی!

امسال و در زمان اوج مصرف برق دولت سیزدهم راهکار جدیدی برای مدیریت در پیش گرفت. محدودیت‌ها و خاموشی برای صنایع اعمال شد تا در بخش خانگی شاهد قطعی برق نباشیم و در نتیجه این اقدام از تابستان بدون اعمال خاموشی عبور کردیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با رشد تکنولوژی و حرکت به سمت زندگی هوشمند، برق در همه بخش‌های زندگی انسان به یکی از مهم‌ترین وجود تبدیل شد که امروزه زندگی بدون آن امری نشدنی به نظر می‌رسد، این امر افزایش ظرفیت تولید برق در کشورها را ضرورت بخشیده به نحوی که کشورهای مختلف جهان از راهکارهای همچون استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای توسعه ظرفیت نیروگاهی و تولید برق خود بهره برده‌اند.

اما در کشور ما، رشد صنعت نیروگاهی و ظرفیت تولید برق همگام با رشد مصرف پیش نرفت و تبعات این اقدام در یکی دو سال اخیر مشهود شد. در سال‌های گذشته شاهد تابستان‌هایی با اعمال خاموشی در بخش خانگی و خسارات زیادی بودیم. به نحوی که حتی در سال‌های شیوع کرونا با وجود ضرورت استفاده از دستگاه‌های تنفسی، حتی برق بیمارستان‌ها نیز قطع می‌شد و صدمات جبران ناپذیری به همراه داشت.

در سال گذشته حتی شاهد اعلام روش‌هایی برای جبران خسارات قطعی برق به لوازم خانگی بودیم و در این بین مسئولان حتی به دنبال مقصری برای خاموشی‌ها بودند. هشدار کاهش مصرف در بخش خانگی به امری تبدیل شد که کودکان با آن بزرگ شدند و رعایت الگوی مصرف برق همواره از توصیه‌های مسئولان وزارت نیرو بوده است.

البته نباید انکار کرد سرانه مصرف برق در بخش خانگی ایران نسبت به وضعیت میانگین جهانی بیشتر است اما این موضوع توجیهی برای کم کاری‌ها در توسعه صنعت نیروگاهی و ظرفیت تولید برق نیست.

این درحالی است که ورود بخش خصوصی به تولید برق نیز مورد حمایت دولت قرار نگرفت و نیروگاه‌های کوچک مقیاس با طلب‌های زیادی از دولت مواجه شده و بخشی از آنان ورشکسته شدند به نحوی که ورود به این صنعت در بین فعالان بخش خصوصی تحریم شد.

اما امسال و در زمان اوج مصرف برق دولت سیزدهم راهکار جدیدی برای مدیریت در پیش گرفت. محدودیت‌ها و خاموشی برای صنایع اعمال شد تا در بخش خانگی شاهد قطعی برق نباشیم و در نتیجه این اقدام از تابستان بدون اعمال خاموشی عبور کردیم. علاوه براین راهکارهایی همچون اعمال یارانه یا پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف نیز برای مدیریت مصرف برق انجام شد که در مدیریت بهینه مصرف برق مؤثر بوده است.

توازن تولید و مصرف به خوبی اتفاق افتاد

در این خصوص، مرسل صالحی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ اصلاً خاموشی نداشتیم، اظهار می‌کند: مدیریت اعمال شده در سال جاری به گونه‌ای بود که توازن تولید و مصرف به خوبی رعایت شد، البته همکاری مشترکان برای دستیابی به این امر بسیار تأثیر گذار بود.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که مصرف افزایش پیدا کند و تولید برق جوابگوی میزان مصرف نباشد، فرکانس شبکه افت پیدا کرده و اگر از میزان استاندارد خود کمتر شود، باعث فروپاشی شبکه خواهد شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خاطرنشان می‌کند: مشترکان در ایام پیک که از ابتدای خرداد تا پایان مردادماه و گاهی تا پایان شهریورماه است، باید مصرف خود را مدیریت کنند که این اتفاق افتاد، زیرا با افزایش دمای هوا سیستم‌های سرمایشی وارد مدار شده و گاهی تا یک و نیم برابر، افزایش مصرف اتفاق خواهد افتاد. در این صورت تنها با همکاری و صرفه‌جویی مشترکان، توازن بین تولید و مصرف برقرار می‌شود.

اعمال پاداش در قبوض مشترکان خوش حساب

صالحی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ مدیریت مصرف با صنایع انجام شد، اظهار می‌کند: مشترکان صنعتی می‌توانستند به ازای یک روز که محدودیت بار برایشان اعمال می‌شود، آن روز را در روزهای جمعه بارگیری کنند.

وی تصریح می‌کند: در بخش کشاورزی نیز اگر همکاری پنج ساعته اتفاق می‌افتاد، در نوزده ساعت باقیمانده روز به صورت رایگان برق ارائه می‌شد و این قشر شامل پاداش نیز می‌شدند؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰، ۱۷ میلیارد تومان پاداش به مشترکانی که همکاری مناسب داشتند اختصاص داده شد و در سال جاری نیز با اتمام طرح‌ها پاداش در قبوض این گونه مشترکان اعمال خواهد شد.

اعمال خاموشی برق صنایع با اطلاع رسانی قبلی

صالحی در خصوص آسیب قطعی برق به اقتصاد کشور می‌گوید: اگر قطعی برق بدون برنامه‌ریزی جامع و کامل اتفاق بیفتد و از قبل به مشترکان اعلام نشود، تمامی خطوط تولید از مدار خارج می‌شوند و باعث آسیب به تجهیزات برقی و یا مواد اولیه صنایع، مشاغل و منازل خواهد شد. به همین دلیل برای مدیریت بار، قبل از اعمال محدودیت با ارسال پیامک حتماً مشترکان را آگاه می‌کنیم.

وی در خصوص چگونگی اعمال محدودیت برق برای صنایع اظهار می‌کند: زمانی که نیاز به خاموشی برق صنایع در کشور احساس می‌شود، با برنامه‌ریزی قبلی روزانه برای یکی از واحدهای صنعتی محدودیت اعمال می‌شود و در این خصوص از قبل اطلاع رسانی خواهد شد تا آسیب و خسارتی به وجود نیاید، ضمن اینکه این واحدها می‌توانند رو جمعه بدون محدودیت مصرف برق به کار خود بپردازند.

میزان مصرف خانگی با مصرف صنایع برابر شده است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان بر اینکه در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های دقیق، توانستیم رضایت خاطر مشترکان صنعتی را جلب کنیم، تصریح می‌کند: مشترکان انرژی‌بر نیز در ساعاتی که مشکل و کمبودی احساس نمی‌شد، بدون محدودیت می‌توانستند برق بیشتری مصرف کنند.

صالحی ادامه می‌دهد: در بخش خانگی چون میزان مصرف بر عکس صنایع ثابت و مشخص نیست؛ بر آن هستیم که با فرهنگ سازی میزان مصرف را کاهش دهیم، چون میزان مصرف خانگی با مصرف صنایع برابر شده است.

وی اظهار می‌کند: در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، مصرف برق خانگی با صنایع دقیقاً برابر شده و این در حالی است که صنعت با یک درصد از تعداد مشترکان، وظیفه تولید را برعهده دارد و بخش خانگی تعداد ۷۰ درصد مشترکان ما را شامل می‌شود و در میزان مصرف به پای صنعت رسیده است.

تعرفه جدید قبوض برق از بهمن ماه ۱۴۰۰ اعمال شد

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان درباره افزایش هزینه‌های قبوض برق مشترکان خاطرنشان می‌کند: از ابتدای بهمن ماه تعرفه‌های جدید برق اعلام شد که بر اساس آن، کسانی که مطابق الگوی مصرف عمل کردند، مطابق دستورات و بخشنامه‌ها تشویقی و یارانه دریافت کردند، اما کسانی که مازاد میزان مصرف داشته باشند، باید به میزان تأمین برق، هزینه پرداخت کنند و یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد و اگر مصرف از میزان الگوی مصرف تعدی پیدا کند پرداختشان به همان ضریب باید افزایش داشته باشد.

صالحی تصریح می‌کند: اگر مشترکان طبق الگوی مصرف عمل کنند و نسبت به سال گذشته خود کاهش مصرف داشته باشند، برای هر کیلو وات ساعت ۵۰۰ تومان پاداش خواهند گرفت، این همان طرح یک مساوی است با پنج می‌باشد که به یاری خداوند مشترکان زیادی شامل این طرح شدند و از پاداش استفاده کردند.

کد خبر 600146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.