اقدامی برای مهار رواناب‌ها انجام نشده است/فریاد العطش در تمام استان به گوش می‌رسد

استاندار زنجان گفت: صدای العطش و بحران آب از همه نقاط استان به گوش می‌رسد، چرا که در گذشته برای مهار رواناب‌ها اقدامی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن افشارچی امروز _شنبه پنجم شهریورماه_ در سفر به شهرستان طارم و در پاسخ به درخواست‌های مردمی در خصوص مشکل آب شهرستان با بیان اینکه فریاد العطش از همه نقاط استان به گوش می‌رسد، اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی ۷۵ درصد رواناب‌ها کنترل شده، اما در استان زنجان در دوره‌های گذشته برنامه‌ای برای مهار رواناب انجام نشده است.

وی با بیان اینکه چند سد در دست احداث است اما جوابگوی نیاز آبی استان نیست، افزود: درصد بیشتر حقابه استان از آب رودخانه و رواناب تأمین می‌شود که برای معضلات خشکسالی جوابگو نیست؛ بنابراین برای میان مدت و دراز مدت برنامه‌های مدونی تدوین شده است.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین مسئله استان آب است و برای هر شهرستان به صورت مجزا برنامه داریم که همراهی مرکز را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: درصدد هستیم ساخت سدهای در دست مطالعه و نیمه‌کاره را آغاز کنیم، در شهرستان طارم سد میرزاخانلو یک برای استفاده کشاورزی و میرزاخانلو دو برای استفاده آب شرب شهرستان طراحی شده است.

افشارچی با بیان اینکه استان از شهریار حقابه دارد، اما باید آبگیری و زمین‌های پشت سر خریداری شود، تاکید کرد: فعلاً از آب سد آیدوغموش استفاده می‌کنیم؛ تمام اولویت استان مسئله آب است، ما میراث‌دار اتفاقات گذشته هستیم و چندین بار با وزارت نیرو در این خصوص صحبت کرده‌ایم.

جذب ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبیاری تحت فشار

وی با بیان اینکه چنانچه مسئولان نیاز به انتقال شبکه برای تأمین آب دارند باید اقدامات اولیه را انجام دهند، ادامه داد: شهرستان ۴۳ هزار هکتار باغات و زمین زراعی دارد که تنها یک نهم آن با سیستم تحت فشار آبیاری می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه ۷۲ هکتار از اراضی شهرستان تحت روش آبیاری تحت فشار است، تاکید کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبیاری تحت فشار جذب کردیم.

افشارچی تصریح کرد: ۲۰۰ هزار تن گندم از سال گذشته در انبارها ذخیره گندم داریم و بنا به گفته مسئولان منطقه، چهار برابر سال گذشته زیتون از شهرستان طارم برداشت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه راه شهرستان طارم شاهد اتفاقات خوبی بودیم و در سفر ریاست جمهوری اعتبارات قابل توجهی اخذ کردیم، اضافه کرد: امسال ۴۵ میلیارد تومان به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها طارم تزریق شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه در حوزه گازرسانی شهرستان مشکل معترض وجود دارد ابراز امیدواری کرد گازرسانی به شهرستان سال آینده به ۹۰ درصد برسد.

افشارچی با بیان اینکه در استان دغدغه آب، راه، عمران شهری و روستایی وجود دارد، گفت: نباید مسائلی را که توسط مسئولان منطقه رفع می‌شود در پیچ و خم کاغذ انداخت.

کد خبر 600140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.