حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است، ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان‌نظیف روز شنبه _پنجم شهریورماه_ در نشست خبری درباره دستگیری پسر یکی از نمایندگان مجلس و اینکه آیا این نماینده تأیید صلاحیت می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی، شورای نگهبان مکلف است از طریق ۴ مرجع درباره داوطلبان انتخابات اعلام نظر کند.

وی افزود: شورای نگهبان نظر خود برای تأیید صلاحیت‌ها را بر اساس گزارش مراجع چهارگانه اعلام می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است، ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم و بسیار علاقه‌مندیم انتخابات مجلس آینده با قانون اصلاحی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته بندی جزئی تر موضوعات در قانون است.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نظر شورا توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود یا خیر گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در این خصوص در مجلس تصویب نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره دوقطبی‌سازی‌های برخی جریان‌های سیاسی گفت: ما در قانون عبارتی درباره دوقطبی سازی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اگر منظورتان ایجاد تفرقه و طرح مسائل قومی و مذهبی باشد، این کار برخلاف وحدت و انسجام ملی است و در سیاست‌های کلی انتخابات هم به این موضوع اشاره شده است که نباید در زمینه انتخابات کسی به این کار مبادرت کند یا در تبلیغات انتخاباتی این اقدام نباید انجام شود.

طحان‌نظیف ادامه داد: رقابت‌های انتخاباتی باعث آگاهی بیشتر مردم و افزایش شناخت آنان از داوطلبان می‌شود و احزاب و جریان‌های سیاسی باید به قوانین پایبند باشند و در چارچوب قانون اقدام کنند.

وی گفت: شورای نگهبان برای انجام وظایف خود از نظرات کارشناسی و نظرات نخبگان استقبال می‌کند. نکات کارشناسی را می‌شنویم اما حدود کار شورای نگهبان در چارچوب شرع و قانون اساسی است

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه این شورا درباره ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان وظیفه‌ای درباره اجرا یا اجرا نشدن قانون ندارد و زمانی که مصوبه تبدیل به قانون شد، دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی باید نظارت را در دستورکار قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا طرح استفساریه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درباره آزمون وکالت در شورای نگهبان بررسی شده است؟ گفت: این طرح چهارشنبه در مجلس تصویب شده و هنوز در شورای نگهبان چیزی دریافت نکردیم.

وی درباره تکلیف صلاحیت نماینده‌ای که به دو سال حبس محکوم شده، تاکید کرد: در قانون انتخابات نسبت به نمایندگان شرایطی وجود دارد و اگر محکومیت جزو این شرایط باشد لحاظ می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از نشست خبری قبلی تاکنون، ۱۰ مصوبه از مجلس و دولت در شورا مورد بررسی قرار گرفت همچنین ۳۵ استعلام هم از دیوان عدالت اداری در جلسه فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

طحان‌نظیف گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها در جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان بررسی شد، ما در مرحله قبل ابهامات و ایرادات متعدد به این طرح داشتیم با اصلاحات مجلس اکثر ایرادات و ابهامات رفع شد ولی ایراداتی هنوز باقی است که باید توسط مجلس رفع شود.

وی افزود: ما نامه‌ای از هیأت عالی نظارت دریافت کردیم این هیئت نیز در گذشته نسبت به این طرح ایراد گرفته بود بر اساس نامه جدید این هیئت اعلام شد که مغایرت‌هایی که قبلاً اعلام کردند همچنان پابرجا است.

کد خبر 600044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.