فاصله محسوس معدن‌کاری ایران در مقایسه با دنیا

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در حال حاضر حتی اگر فعالیت‌های معدنی در ایران صورت بگیرد به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، نبود تجهیزات مناسب و فرسوده بودن آن‌‎ها ماده معدنی استخراج شده به طور غیرعادی گران قیمت خواهد بود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در زمینه معدن فاصله زیادی بین ما و دنیا وجود دارد، اظهار کرد: هنگامی که بحث تجهیزات، دانش و مسائل مالی را در نظر می‌گیریم و به دنیا نگاه می‌کنیم، متوجه فاصله زیادی که بین ما و دنیا وجود دارد، می‌شویم.

وی افزود: در حال حاضر متأسفانه دیوارهای بزرگی بین ما و دنیا ایجاد شده است که به دلایل مختلفی از جمله تحریم و حفظ امنیت کشور اجازه تغییر این دیوارها را نخواهیم داشت.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: امروزه عملاً تنها بخشی خاص از مردم که توان مالی و قدرت دارند می‌توانند از تجهیزات مورد نیاز بهره‌مند شود و تمام این مسائل در کنار یکدیگر باعث می‌شود که ایران از نظر معادن و تجهیزات از مقدار استاندارد نیز پایین‌تر قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: دنیا به سمتی حرکت می‌کند که براساس نوع مواد معدنی تجهیزات طراحی کند، اما متأسفانه ایران در نقطه‌ای است که برای نقل و انتقال مواد معدنی از تجهیزات اولیه و غیر کاربردی استفاده می‌کند.

نصراصفهانی اشاره کرد: در اقتصادی بودن یا نبودن عملیات معدن‌کاری، جابه‌جایی مواد اهمیت بسیاری دارد و این مسئله در کنار مباحثی مانند نگهداری تجهیزات مقرون به‌صرفه بودن عملیات‌های معدنی را مشخص می‌کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر حتی اگر فعالیت‌های معدنی در ایران صورت بگیرد به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، نبود تجهیزات مناسب و فرسوده بودن آن‌‎ها ماده معدنی استخراج شده به طور غیرعادی گران قیمت خواهد بود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: هنگامی که قیمت مواد معدنی افزایش یابد، اگر صنعتی نیازمند این ماده باشد، قطعاً محصول نهایی آن نیز گران‌تر می‌شود و به مرور اقتصاد کشور لطمه می‌خورد.

وی تاکید کرد: این مسائل در زمینه صادرات نیز تأثیر خواهد داشت، زیرا اگر ماده معدنی تولید شده گران قیمت و بی‌کیفیت باشد، عملاً غیر صادراتی خواهد بود و متأسفانه در این زمینه نظارت و کنترلی نداریم.

کد خبر 600002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.