پشت‌پرده مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا

بورس کالا برای عرضه خودرو، شاید بهترین راهکار نباشد اما مزایای زیادی دارد که ازجمله آن می‌توان به خرید مستقیم خودرو از تولیدکننده اشاره کرد. با اجرای این طرح، دست واسطه‌ها از فروش خودرو قطع و محصولات مستقیماً از خودروسازان خریداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی‌که بسیاری از خودروسازان داخلی زیان‌ده شده‌اند، همچنان راهکار پایداری برای رفع مشکلات صنعت خودرو ارائه نشده است. تولید خودروی تیبا برای سایپا بیش از ۷۰ میلیون تومان ضرر دارد که به معنای ضرر بیش از ۵۰ درصدی است!

این در حالی است که اگر همه خودروها در بورس کالا به فروش برسد، می‌توان به بهبود قیمت‌ها امیدوار بود. امروز خودرو یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌های سرگردان شده و همین موضوع در سفته‌بازی و بالا و پایین بردن قیمت‌ها به نفع افرادی که تعداد زیادی خودرو دارند و از رانت خرید خودرو از کارخانه نیز بهره‌مند هستند، مؤثر است تا شاهد بی‌ثباتی در بازار باشیم.

بورس کالا برای عرضه خودرو، شاید بهترین راهکار نباشد اما مزایای زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به خرید مستقیم خودرو از تولیدکننده اشاره کرد، با اجرای این طرح دست واسطه‌ها از فروش خودرو قطع شده و محصولات مستقیماً از خودروسازان خریداری می‌شود.

در بورس کالا قیمت‌ها نسبت به بازار پایین‌تر بوده که ناشی از حذف واسطه‌هاست، این موضوع برای خریداران و مصرف کنندگان منفعت بسیاری به دنبال دارد و باید توجه داشت همزمان، تولید کننده نیز سود کسب می‌کند و خودرو را با قیمتی بیش از گذشته به فروش می‌رساند.

با عرضه دیگنیتی و فیدیلتی در بازار شاهد آن بودیم که قیمت محصولات در بورس کالا پایین‌تر از بازار بوده که این موضوع نشان‌دهنده شکاف قیمتی میان نرخ کشف شده در بورس کالا با بازار است.

در روش‌های گذشته، سود حاصل از فروش خودرو بیش از آنکه نصیب خودروسازان شود، به جیب دلالان و واسطه‌هایی که با رانت و زد و بند محصولات را در بازار عرضه می‌کنند، می‌رود و خودروسازان مجبور می‌شدند محصولات خود را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده به فروش برسانند و اغلب خودروسازان اکنون در معرض ورشکستی قرار گرفته‌اند.

همچنین عرضه خودرو در بورس کالا منجر به رقابت بازار آزاد با این رقیب جدید نیز شد، به نحوی که شاهد انعطاف در قیمت‌های بازار آزاد و در نتیجه افزایش قدرت خرید شهروندان حتی در بازار آزاد بودیم.

کارشناسان نیز معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا روند خرید و فروش آن را شفاف کرده و این موضوع منجر به احقاق‌حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود. بنابراین می‌توان گفت عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر نجات صنعت خودرو، بدون فشار بر مصرف‌کننده، منجر به منتفع شدن تولیدکنندگان نیز می‌شود.

همچنین زمینه برای سفته‌بازی دلالان در این حوزه برچیده می‌شود، زیرا خریداران محصولات را مستقیماً از کارخانه خریداری می‌کنند؛ اما با وجود این مزیت‌ها همچنان شاهد مخالفت برخی از نمایندگان مجلس و فشار آنان بر وزارت صمت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا هستیم.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در چهار سال گذشته وزارت صمت و وکلای مجلس طرح نادرست قیمت‌گذاری خودرو را پیاده کردند که در نتیجه آن بر هم ریختن بازار و رکود صنعت بود و دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی دادند.

وی اضافه می‌کند: با ایجاد موانع توسط وزارت صمت، امضاهای طلایی برای اعطای مجوز به وجود آمد، بنابراین با این اقدام اعضای وزارت صمت قدرت می‌گیرند.

استیضاح وزیر صمت به واردات خودرو معطوف شد!

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، وزیر صمت با برنامه‌های زیادی بر سر کار آمد و در ابتدا پرانرژی و شجاعانه عمل می‌کرد؛ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون توجه به حوزه فعالیت گسترده این وزارتخانه، به خودرو و واردات آن معطوف شد.

کاکایی معتقد است: در این موضوع، طرح وکلای مجلس باید مورد بازبینی قرار گیرد تا سبب زمین زدن صنعت خودرو با واردات غیرکارشناسی نشود، البته وزیر هم تنها طرح مجلس را پیگیری کرده است‌.

وکلای مجلس می‌خواهند به هر قیمتی قیمت خودرو را کنترل کنند

وی تصریح می‌کند: وکلای مجلس معتقدند قیمت خودرو باید کنترل شود و حتی می‌خواهند برای قیمت خودروهای بخش خصوصی نیز تعیین تکلیف کنند، اما هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست که چرا قیمت‌گذاری دستوری خودرو در چهار سال گذشته نتیجه مثبتی نداشته است.

بورس انتخاب مناسبی برای فروش خودرو است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: بورس مسیر چندان مناسبی برای فروش خودرو نیست اما در انتخاب بد و بدتر، بورس انتخاب بهتری است. فروش خودرو در بورس کالا راهکار قانونی است که باعث می‌شود فروش خودرو به صورت شفاف انجام شود و کسی نتواند در آن اعمال قدرت کند.

کاکایی اضافه می‌کند: به نوعی نظام صنعت خودرو به این نتیجه رسیده است که قیمت‌گذاری دستوری نتیجه بخش نیست و برای مدیریت این بازار، عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکار، به کار گرفته شده است.

وی تصریح می‌کند: اصل ۴۴ قانون اساسی پس از ۲۰ سال هنوز اجرا نشده است و دو خودروساز بزرگ کشور کاملاً خصوصی اداره نمی‌شوند؛ از ابتدای سال جاری دولت در تلاش بود که خودروهای گروه بهمن و کرمان نیز در سامانه متمرکز به فروش برسد.

عرضه خودرو در بورس، همزمان به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: بخش خصوصی در این بین مقاومت کرده و دو خودرو از این گروه در بورس کالا به فروش رسید. با انجام این اقدام، قیمت این خودروها از بازار نیز کمتر شد. پس از عرضه در بورس کالا، قیمت این خودرو که در کارخانه ۷۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در بازار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود و اکنون قیمت آن در بورس کالا در حدود یک میلیارد تومان است، بنابراین این اقدام به نفع تولید کننده و مصرف کننده بوده است.

کاکایی اضافه می‌کند: با ایجاد چنین سودی در بورس کالا، خودروسازان به رقابت با یکدیگر تشویق می‌شوند، کیفیت‌های خود را افزایش می‌دهند و با افزایش عرضه حتی به تدریج شاهد کاهش بیش از پیش قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه وکلای مجلس بدون توجه به تجارب چهار سال گذشته، همچنان بر کنترل قیمت‌ها اصرار دارند و این در حالی است که سازوکار بازار برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، واقعیت‌های اقتصادی به گونه‌ای است که وزارت صمت به دنبال خروج از این شرایط است.

کد خبر 599899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.