«یوزپلنگ ایرانی» سیگاری نمی‌شود!/افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!

"یوزپلنگ ایرانی" سیگاری نمی‌شود!، فقدان پیوست محیط‌زیستی"سد کسیلیان" مازندران، افتتاح ۳۷ پروژه محیط‌زیستی در هفته دولت، نشأت ۸۰ درصد آلودگی‌های دریایی از خشکی، آب شیرکن‌ها چالشی برای محیط‌زیست هرمزگان و صحت نداشتن افزایش وسعت دریای خزر را در بسته محیط زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به خبر درج عکس "یوزپلنگ ایرانی" بر روی پاکت سیگار واکنش نشان داد.

وی در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در خصوص انتشار خبری از قول وی در "روزنامه راه مردم" مبنی بر درج عکس یوزپلنگ ایرانی بر روی پاکت سیگار، اظهار کرد: با عنایت به شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست که تنها متولی حفاظت و حراست از حیات‌وحش کشور است و هرگونه فعالیت در این خصوص منوط به کسب نظر از این سازمان است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با توجه به بررسی‌های کارشناسی و بازخورد منفی از این اقدام در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این سازمان نظر مخالف خود را با درج تصویر یوز ایرانی بر روی پاکت‌های سیگار اعلام می‌دارد.

«یوزپلنگ ایرانی» سیگاری نمی‌شود!/افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!

فقدان پیوست محیط زیستی"سد کسیلیان" مازندران

کریم مهربانی معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تاکنون عملیات ساخت این سد شروع نشده در رابطه با نظر سازمان محیط زیست در رابطه با احداث سد کسیلیان، اظهار کرد: رویکرد سازمان محیط زیست در قبال صدور پیوست محیط زیستی برای چنین پروژه‌هایی بر اساس مطالعاتی است که کارشناسان سازمان انجام می‌شود و همچنین استعلاماتی است که از سایر سازمان‌ها و نهادهای مسئول می‌گیریم

وی ادامه داد: مجموع این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند و براساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، مخالفت یا مخالفت سازمان در قبال این پروژه‌ها انجام می‌شود. تا این لحظه هیچ مجوزی برای احداث سد کسیلیان از جانب سازمان محیط زیست صادر نشده است. در سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل نابودی چند صد هکتار از جنگل‌های هیرکانی مصوبه این کمیته مورد موافقت قرار نگرفت و درخواست اصلاح طرح و گزارش ارزیابی را دادیم و نهایتاً ۲ گزینه دیگر را برای ساخت سد پیشنهاد کردیم.

مهربانی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست میزان حجم مخزن سد را نیز از ۱۲۰ میلیون به ۵۶ میلیون مترمکعب تقلیل داد که بر اساس بررسی‌های ما انجام این امور تخریب اراضی جنگلی را از ۳۰۰ به ۲۱۷ هکتار کاهش پیدا می‌دهد. ما منتظریم تا سازمان جنگل‌ها نظر خود را در رابطه با پیشنهاد ما اعلام کند و بر اساس نظر آن‌ها مجدداً طرح را در کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست بررسی کنیم.

معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه هیچیک از ۹ نقطه مطرح شده برای ساخت سد جز مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیست، گفت: تمام این نقاط تحت کنترل سازمان جنگل‌هاست و در صورت ساخت این سد ۱۸۸ هکتار از گونه‌های تیپیک جنگل‌های هیرکانی از دست خواهد رفت. در رابطه با طرح‌هایی که برای بررسی به سازمان ارائه می‌شود همیشه دغدغه ما ایراد در ۲ بخش بررسی فنی و بررسی مکانی است.

وی تصریح کرد: بارها به وزارت نیرو تذکر داده‌ایم که باید یک مدیریت صحیح میان تولید و مصرف آب در کشور باشد و اینکه تنها برای تأمین آب اقدام کنید بدون اینکه اقدامی در جهت کاهش مصرف آب در بخش‌های مختلف مصرف‌کننده آب انجام دهید، صحیح نیست.

در ادامه حنیف رضا گلزار، کارشناس محیط‌زیست اظهار کرد: دلایل مخالفت با ساخت سد کسیلیان جدای از دلایلی که پیشتر در مخالفت با ساخت سدهایی مانند سد مارون ۲ و سدهای حوضه آبریز ارومیه بود نیست و این سدسازی‌های بی‌رویه و نگاه سازه محور در حوزه مدیریت منابع آبی کشور باید عوض شود. اکوسیستم و ساختار زیست بوم ما در استان‌های شمالی متفاوت‌تر است و تبعات ساخت سد نیز در این استان‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها و مراتع در تاریخ یک آذر ۱۳۹۱ کمیته فنی برای بررسی تبعات ساخت این سد انجام داد که این کمیته بر اساس سه ایرادی که به ساخت سد گرفتند، با ساخت آن مخالفت کردند. اولین دلیل مخالفت با احداث این بود که با ساخت سد ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی از دست می‌رود و با آبگیری سد نیز ۵۰۰ هکتار دیگر از این جنگل‌های ارزشمند از بین خواهند رفت.

کنشگر محیط‌زیست گفت: سد کسیلیان که قرار است بر روی سرشاخه‌های رود تجن ساخته شود در محدوده طرح جنگلداری قرار دارد و این محدوده از نظر قانونی منع واگذاری زمین دارد. سازمان جنگل‌ها با توجه به همین منع قانونی و مصوبه وزیران ("صدور مجوز برای کلیه طرح‌هایی که منجر به کاهش مساحت جنگل‌های شمال کشور شود، از سوی تمامی دستگاه‌ها متوقف و ممنوع شود")، در سال ۱۳۹۱ با ساخت این سد با مکان فعلی مخالفت کرد.

«یوزپلنگ ایرانی» سیگاری نمی‌شود!/افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!

افتتاح ۳۷ پروژه محیط‌زیستی در هفته دولت

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از افتتاح ۳۷ پروژه محیط زیستی در هفته دولت خبر داد و اظهار کرد: در هفته دولت امسال، ۳۷ پروژه محیط زیستی در ۱۴ استان آذربایجان شرقی، سمنان، قم، گلستان، یزد، کرمانشاه، همدان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران، قزوین، خوزستان و لرستان افتتاح می‌شود.

وی در خصوص این پروژه‌ها، ادامه داد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سنجش آلودگی هوا، تکمیل، تجهیز و بازسازی موزه‌های تاریخ طبیعی، سامانه پایش گازهای فرار محیطی، پاسگاه‌های محیط بانی، ایستگاه‌های پایش هوا، تابلوهای نمایشگر شهری، لایروبی انهار منتهی به تالاب، پروژه فنس الکتریک گوزن زرد، زباله سوز، کلینیک حیات‌وحش، تصفیه خانه فاضلاب و طراحی، ساخت و نصب غبارگیر اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در اجرای این پروژه‌ها، گفت: اعتبارات بخش دولتی برای اجرای این پروژه‌ها حدود ۳۷۰ میلیارد ریال و اعتبارات بخش خصوصی ۱,۳۵۰ میلیارد ریال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در هفته محیط زیست امسال هم ۸۸ پروژه محیط زیستی با اعتباری افزون بر ۱۵ هزار و ۵۶۹ میلیون ریال در ۲۰ استان کشور به بهره برداری رسید.

«یوزپلنگ ایرانی» سیگاری نمی‌شود!/افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!

۸۰ درصد آلودگی‌های دریایی از خشکی نشأت می‌گیرند

امید صدیقی مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اصلی‌ترین آلودگی دریایی خلیج فارس اشاره و اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در آلودگی‌های نفتی خلیج فارس خطوط فرسوده انتقال نفت است. یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شد، نوسازی خط لوله سکوی ابوذر به جزیره خارک است که بخش زیادی از آلودگی تولید شده توسط کشور ما از آن خط لوله بوده است.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آلودگی‌های دریایی در خشکی است، تصریح کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی‌ها از خشکی وارد دریا می‌شود که بخشی از آن تخلیه فاضلاب‌های انسانی، صنعتی و پساب‌های کشاورزی است که کنترل آن‌ها نیازمند یک مدیریت یکپارچه است. فاضلاب انسانی که تصفیه نشده به دریا تخلیه می‌شود از چالش‌های مهم و دارای اهمیت است که نیازمند همکاری سازمان محیط زیست با وزارت نیرو است و باید در دولت برای آن فکر شود.

صدیقی ادامه داد: در زمینه آلودگی ناشی از فاضلاب انسانی قوانینی وجود دارد و باید بر اساس آن تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر تصفیه‌خانه فاضلاب داشته باشند اما اجرای آن مغفول مانده و باید با جدیت دنبال شود. در یک سال اخیر برنامه‌های پایش در حوضه‌های آبی آغاز و اطلاعات خوبی جمع‌آوری شده است که بر اساس آن ترکیبات پسماندها مشخص و مناطق بحرانی شناسایی و میزان تولید و تصفیه فاضلاب همچنین میزان پیشرفت طرح‌های فاضلاب مشخص شده است.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یک طرح تصفیه فاضلاب ۱۸ سال است که ردیف بودجه‌ای دارد اما تاکنون اجرایی نشده است، گفت: دلیل این عدم اجرایی شدن تخصیص مقدار اعتبار کم است. عدم تخصیص نقدینگی باعث می‌شود که پروژه در نهایت سالانه پنج درصد پیشرفت داشته باشد.

وی درباره اینکه در برنامه هفتم تلاش می‌کنیم این وضعیت را تغییر دهیم و حداقل بحث تصفیه فاضلاب‌های شهرهای ساحلی را به پایان برسانیم، افزود: آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد کارخانه‌ها و صنایع، سیستم تصفیه‌خانه خود را راه‌اندازی کرده‌اند و فقط ۲۰ درصد باقیمانده است. گاهی منشأ آلودگی در دریاست که از این نظر در دریای خزر چالش ما بیشتر مربوط به کشورهای همسایه است؛ اما در جنوب که ما و هفت کشور دیگر در جوار خلیج فارس هستیم، این چالش بیشتر است. یکی از بحث‌ها در این پهنه آبی استخراج، حمل، پالایش نفت و گاز و فرآورده‌های آن‌ها است که در این راستا نیازمند همکاری نزدیک با وزارت نفت هستیم تا حد امکان آلودگی نفتی را کاهش دهیم.

وی افزود: پایش و نظارت تأسیسات نفتی و خطوط لوله انجام و استانداردها ابلاغ شده است. در سواحل نیز اسکله‌ها و بنادر پایش می‌شوند و مشکلات آن‌ها اعلام می‌شود و اگر این مشکلات را برطرف نکنند، سازمان محیط زیست مجوز فعالیتشان را تأیید نخواهد کرد. بحث شناورهای فرسوده مشکل دیگری است که ضوابط و دستورالعمل‌های آن درباره اسقاط کشتی‌ها تهیه و ابلاغ شده است. اسقاط کشتی‌ها تاکنون به صورت پراکنده انجام می‌شود اما با تهیه و ابلاغ این دستورالعمل قانونمند شده است. ضوابط مناطق اسقاط مشخص شده و ۱۰ منطقه برای این کار مشخص، ارزیابی و اعلام شده است.

وی اظهار کرد: ۱۰۵ شناور در اروندرود غرق شده و ۳۰ تا ۴۰ شناور دیگر در سواحل خلیج فارس و دریای خزر هستند که تدوین ضوابط خارج سازی آن‌ها را آغاز کرده‌ایم. در واقع در بحث ضوابط و دستورالعمل ضعف داشتیم که بخش عمده آن برطرف شده است. ضوابط برآورد خسارات ناشی از آلودگی‌های نفتی و ضوابط لایریزی و لایروبی که در دریا که انجام شده از انواع این ضعف‌ها بودند.

«یوزپلنگ ایرانی» سیگاری نمی‌شود!/افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!

آب شیرکن‌ها، چالشی برای محیط زیست هرمزگان

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در نشست منطقه‌ای مدیران حفاظت محیط زیست کشور، اظهار کرد: بزرگ‌ترین استان ساحلی جنوب کشور، با ۳۸.۵ درصد از سواحل کشور و دارای ۱۴ جزیره و همچنین برخورداری از خط ساحلی به مساحت ۱۱۳۱ کیلومتری با احتساب حریم ۲۰۳۸ کیلومتری دارای طولانی‌ترین نوار ساحلی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: هرمزگان دارای زیستگاه‌های متعدد دریایی به‌ویژه زیستگاه دوم و سوم بیوم دنیا، جنگل‌های حراء در خطوط ساحلی، دارای پتانسیل‌های زیستی متفاوت با بیش از ۶۵۰ گونه ماهی شناسایی شده در دریای خلیج فارس و عمان است که تمام این گونه‌ها دارای شناسنامه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: پنج گونه حفاظتی لاک پشت را شناسایی کرده‌ایم و سه گونه آن در استان هرمزگان زیست داشته که در این راستا لاکپشت‌های پوزه عقابی فراوانی بیشتری دارند.

وی گفت: محیط زیست هرمزگان ۱۹ منطقه تحت مدیریت داشته که چهار تالاب بین‌المللی نیز در این استان واقع شده است و پنج منطقه پیشنهادی حفاظتی نیز در جزایر به عنوان مناطق حفاظتی دریایی شناسایی و معرفی شده‌اند و جز پتانسیل‌های هرمزگان محسوب می‌شوند. در حیث مناطق تأثیرگذار، شش منطقه تجاری، دو منطقه آزاد کیش و قشم از پتانسیل‌های اقتصادی حوزه محیط زیست هرمزگان به شمار می‌روند.

مسیحی تازیانی اظهار کرد: وجود صنایع بزرگ در این استان را در حوزه نفت و گاز می‌توانیم تقسیم کنیم و در حوزه فلزات نیز دارای شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور هستیم و بیش از ۸۰ درصد مبادلات بندری در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در هرمزگان و در بنادر پنج‌گانه هرمزگان صورت می‌گیرد و بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور با نام شهید رجایی در این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: تنش‌های قاچاق سوخت در شرق هرمزگان، صید و صیادی‌های غیرمجاز با فعالیت ۲۵ هزار شناور که ۱۲ هزار شناور آن غیرمجاز فعالیت دارند و بیکاری‌های موجود در حاشیه این منطقه مزید بر این علت شده آسیب‌های جدی به اکوسیستم دریا وارد شود. در بحث انواع صیدهای غیرمجاز با همکاری دریابانی اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام شده است و باید به‌طور مستمر ادامه یابد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان افزود: با همکاری معاونت دریایی، ۴ مرکز پایش در حوزه ردیایی شکل گرفته است که مناطق خور خوران، تیاب، گابریک با تجهیز کامل، پایش مستقیم ایجاد می‌شود. ۵۵ آب شیرین کن با ظرفیت‌های متفاوت در استان هرمزگان موجب نابسامانی در حوزه محیط زیست دریایی شده‌اند و چالش‌هایی را رقم زده‌اند.

وی گفت: بارگذاری‌های صنعتی ناموزون، تقاضاهایی را با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری در خارج از منطقه به‌وجود آورده و در همجوار تالاب‌ها و حواشی ساحل، قریب به ۳۰ هزار هکتار پرورش میگو شکل گرفته است که باید از حوزه محیط‌زیستی نحوه پایش و نحوه مدیریت آلودگی‌ها نیز بررسی و به آن پرداخته شود.

«یوزپلنگ ایرانی» سیگاری نمی‌شود!/افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!

افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!

محمد طالبی متین مدیرکل دفتر زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن رد خبر بزرگ شدن دریای خزر، اظهار کرد: در دریای خزر هرچند سال به صورت دوره‌ای پس روی و پیشروی داریم. در این دوره که ما در آن قرار گرفته‌ایم هم اکنون شرایط اقلیم این شرایط را تشدید کرده که در قسمت‌های شرق خزر برای نمونه میانکاله عمق آب بسیار کم است به طوری‌که باید حدود یک کیلومتر حرکت کنیم تا به عمق بیشتر برسیم.

وی درباره اینکه رسوب‌گذاری زیاد و تغییر اقلیم و عواملی چون احداث سدها باعث شده حجم ورودی آب به خزر کمتر شده است، ادامه داد: این کاهش حجم آب اثراتی به مراتب بیشتر می‌تواند داشته باشد. برای نمونه می‌تواند تنوع زیستی منطقه را از بین ببرد و باعث ایجاد ریزگرد شود و چالش‌هایی به وجود آورد. وقتی آمارها را هم نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم تا سال ۲۰۵۰ متأسفانه این پس روی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به سوال آیا افزایش بارش‌ها به خاطر تغییر شرایط اقلیمی باعث نشده است که حجم آب زیادی وارد دریای خزر شود، اظهار کرد: باید بگویم بیش از ۸۰ درصد از حجم آب ورودی به دریای خزر را رودخانه ولگا تأمین می‌کند. کشور ایران حدود پنج درصد و کشور آذربایجان نیز حدود شش درصد از جریان ورودی آب به دریای خزر هستند.

وی اضافه کرد: در کشور روسیه با توجه به سدهایی که ایجاد شده و صنایعی که استقرار یافته‌اند، حجم آب این رودخانه نیز کاهش پیدا کند. در کشورهای دیگر از جمله کشور ما نیز احداث سدها آب ورودی به دریا را کاهش داده است. این شرایط و گرم شدن هوا و به‌تبع تبخیر آب سبب شده ما پس‌روی داشته باشیم.

کد خبر 599738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.