چالش‌های صنعت برق و وعده‌های تحقق نیافته وزارت‌ نیرو

صنعت نیروگاهی در بین صنایع بسیار هزینه‌بر است و معمولاً دولت‌ها، سرمایه کافی برای واردشدن در آن و راه‌اندازی نیروگاه جدید را ندارد. در این شرایط، حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار ضروری و دارای اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، راه‌اندازی نیروگاه جدید توسط بخش خصوصی به دلیل اینکه بازگشت سرمایه آنان را کند می‌کند، موجب می‌شود افراد ترجیح دهند که در بازار ارز و طلا هزینه کنند و به هیچ عنوان وارد این بازار پرریسک نشوند. همه این موانع درحالی مطرح می‌شود که مدیریت مصرف برق در بخش خانگی در بهترین حالت، تنها می‌تواند ۲,۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی ایجاد کند، در صورتی که آمارهای کسری شبکه توزیع برق عددی نزدیک به ۱۵,۰۰۰ مگاوات را نشان می‌دهد.

از طرفی ناترازی عرضه و تقاضا باعث شده محدودیت‌هایی برای فعالیت صنایع مشخص شود. این یعنی وارد کردن زیان به بخش مولد اقتصاد کشور که در بلندمدت می‌تواند بازوی محرک اقتصاد کشور را از کار بیندازد؛ برخی از صنایع برای ادامه تولید، حتی حاضرند بهای برق را بدون یارانه بپردازند اما فعالیت دستگاه‌هایشان متوقف نشود؛ بنابراین دولت برای حمایت از تولید برق یا باید سوبسید قابل توجهی به بخش خصوصی بدهد یا تعرفه قبوض را واقعی کند که این دو راه‌حل، از توان دولت و مردم جامعه خارج است.

عدم‌تحقق وعده‌های وزارت نیرو، منجر به ورشکستی نیروگاه‌های کوچک مقیاس شده است

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: ایجاد مولد یا نیروگاه برای صنایع اقدام بسیار خوبی است که مشروط به تأمین گاز صنایع از سوی دولت است.

وی اضافه کرد: در شرایط امروز که صنایع با مشکل کمبود برق، به ویژه در تابستان روبه‌رو هستند، در اختیار داشتن نیروگاهی که متعلق به خود آن مجموعه باشد امر مهمی است که مشروط به این است که آن‌ها در تأمین گاز و… به مشکل برنخورند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: صنایع با ایجاد مولد یا نیروگاه خودتأمین، می‌توانند علاوه بر تأمین برق مورد نیاز خود، از فروش مازاد آن سود کسب کنند. برای مثال اگر میزان برق مورد نیاز برای یک کارخانه یک مگاوات باشد در صورتی که بتواند یک‌ونیم مگاوات برق تولید کند، مازاد آن را می‌تواند به دولت بفروشد.

سهل‌آبادی با بیان اینکه نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌توانست بار سنگینی را از دوش نیروگاهی‌های فرسوده دولتی بردارد، گفت: درسال‌های اخیر هیچ تعمیرات اساسی روی نیروگاه‌های دولتی انجام نشده است؛ این درحالی است که خیلی از نیروگاه‌های کوچک مقیاسی که با سیاست فروش برق مازاد به وزارت نیرو ایجاد شدند به دلیل محقق نشدن وعده‌های وزارت نیرو در پرداخت مطالبات آن‌ها رو به ورشکستی و در نهایت تعطیلی حرکت کردند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی صنعت برق، این است که نمی‌تواند هزینه‌های خود را از درآمد تأمین کند و به همین جهت وزارت نیرو این فشار را به نیروگاه‌های خصوصی منتقل کرده است. این اقدامات باعث از بین رفتن انگیزه سرمایه گذاران برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و در نهایت تعطیلی نیروگاه‌های خصوصی شده است.

وزارت نیرو بزرگ‌ترین دشمن نیروگاه‌های پراکنده است

محمود پوربهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ در ایران وقتی مبحث راه‌اندازی نیروگاه‌های پراکنده مطرح شد، وعده‌هایی چون خرید تضمینی ۱۰ ساله، پیش‌پرداخت و اهدای زمین از سوی دولت اعلام شد بدون آنکه اجرایی شود.

وی افزود: این وعده‌ها به طوری بود که هر فردی که قصد سرمایه‌گذاری داشت وارد این حوزه شد؛ با ضربات مستقیمی که وزارت نیرو به این افراد وارد کرد، اگر از نیروگاه‌های پراکنده گازسوز یا نیروگاه‌های تجدیدپذیر به کسی پیشنهاد تولید برق می‌شد، همگی فرار می‌کنند.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان ادامه داد: تا سال ۹۴ فقط مجوز یک نیروگاه ۱۴ مگاواتی در نجف‌آباد را به اندازه هزینه یک ژنراتور می‌خریدند.

پوربهزاد با بیان اینکه پنج الی شش نیروگاه در استان اصفهان خاموش است، گفت: جای افسوس دارد که دستگاه این نیروگاه‌ها در شرایط تحریم از آمریکا وارد شده و بعد از گذشت پنج سال فعالیت از مدار خارج شده‌اند، در صورتی که ظرفیت این نیروگاه‌ها بالای ۵۰ مگاوات بود.

وی خاطرنشان کرد: اساس قرارداد بین ما و وزارت نیرو ۱۰ ساله بود اما بعد از پنج سال از فعالیت نیروگاه، اما و اگرهایی مانند اینکه فقط در چهار ماه از سال هر کیلووات برق را ۳۲۰ تومان خریداری کند و بقیه سال هر کیلووات فقط ۱۰۰ تومان؛ درصورتی که قیمت تمام شده به ازای هر کیلووات ۳۷۰ تومان است.

برق باید به نرخ روز خریداری شود

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان با بیان اینکه نرخ گاز نیروگاهی به ازای هر مترمکعب ۸۰ تومان و برای نیروگاه‌های پراکنده ۱۰ تومان است گفت: حتی حاضر هستیم بهای گاز را مانند نیروگاه‌های دولتی بپردازیم اما برق تولیدی به نرخ روز خریداری شود.

پوربهزاد گفت: دولت به خاطر اینکه گاز را با قیمت سوبسیدخورده به نیروگاه‌های پراکنده می‌فروشد، آن‌ها را وادار می‌کند تا چهار ماه از سال تعطیل باشند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که اجازه خرید گاز به صورت آزاد هم وجود ندارد، چه دلیلی دارد که نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک ادامه کار دهند؟

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان با بیان اینکه حتی در واردات دستگاه نیروگاه‌ها معافیت گمرکی از سوی وزارت نیرو داده نشد، گفت: من به‌ناچار این مجوز را از وزارت صمت دریافت کردم.

وزارت نیرو برای صنعت برق چه کرده است؟

محمد رمضانی اظهار کرد: افزایش ظرفیت نیروگاهی از طریق احداث ۱۷ واحد نیروگاهی به ظرفیت سه هزار و ۲۷ مگاوات و اجرای طرح‌های ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی، همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت یک‌هزار و ۳۵ مگاوات به دست آمده است.

وی ادامه داد: پروژه‌های سنکرون شده در این بازه زمانی، شامل واحدهای گازی نیروگاه‌های هنگام، پاسارگاد قشم، میانرود، آریان زنجان (دو واحد)، ایران ال‌ان‌جی (سه واحد)، مهتاب کویر (دو واحد) و شهید باکری بوده است.

سرپرست معاونت توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در این مدت واحد بخار نیروگاه‌های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی و غرب‌کارون به بهره‌برداری رسیده است.

رمضانی با اشاره به اجرای پروژه‌های ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود برای افزایش پایداری شبکه برق کشور، گفت: در پی انجام این طرح حدود ۹۳۵ مگاوات از طریق ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات از طریق رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس در راستای پروژه‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعاً تاکنون بیش از چهار هزار مگاوات در مدت کمتر از یک سال به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده که این میزان رشد ظرفیت در چنین بازه زمانی طی چند دهه گذشته کم‌سابقه بوده است.

سرپرست معاونت توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشورمان با انجام اقدامات یاد شده از مرز ۷۲ هزار مگاوات عبور کرده است، افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در چند روز آینده با اتصال چندین واحد جدید نیروگاهی به شبکه، رکورد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته خواهد شد.

کد خبر 599713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.