صلاحیت‌ معلمان هر ۳ سال یک‌بار در نظام رتبه‌بندی بررسی می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش از آغاز فعالیت «رهیاران تحول» از امروز به مدت ۱۰ روز خبر داد و گفت: رهیاران تحول، معلمانی هستند که مشتاقانه و با دارا بودن شرایط زمینه‌ای و امکان تداوم این فعالیت یعنی اجراسازی سند تحول بنیادین، در این طرح شرکت کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، یوسف نوری در سفر به استان خراسان‌رضوی و به مناسبت هفته دولت در شبکه سیمای استانی خراسان‌رضوی حضور یافته و به تشریح برنامه «رهیار تحول» پرداخت و اظهار کرد: دو معلم بزرگوار، شهیدان رجایی و باهنر، نهاد مقدس امور تربیتی در آموزش‌وپرورش را از خود به یادگار گذاشتند و در هفته دولت با تلاش مجدانه و مردمی‌سازی که از شعارهای در حال اجرای دولت سیزدهم است یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم.

وی هدف از سفر به استان خراسان رضوی و مشهد مقدس را حضور در جمع رهیاران تحول عنوان کرد و گفت: ۱۶۰۰ نفر از معلمان جوان به عنوان شبکه اجرایی سازی سند تحول بنیادین در مشهد مقدس مشغول آموزش و توانمندسازی هستند و این افراد شبکه بسیار مهمی را برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین که از منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس‌جمهور است، تشکیل می‌دهند.

فعالیت رهیاران تحول

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فعالیت رهیاران تحول از امروز به مدت ۱۰ روز با دوره‌های مقدماتی و تکمیلی و در آینده نزدیک، دوره‌های پیشرفته آغاز می‌شود، زیرا در اجرای سند تحول بنیادین باید حلقه‌های واسط را از میان خود مدارس داشته باشیم و در اجرایی شدن سند تحول بنیادین مدارس باید مرکز توجه باشند.

وی افزود: تاکنون اقدامات دستوری و از بالا به پایین بوده است، اما با آسیب‌شناسی‌های انجام‌گرفته توسط خبرگان، حلقه مفقوده را تشخیص دادیم؛ باید تحول در مدرسه را با محوریت معلم آغاز کنیم.

نوری گفت: رهیاران تحول، معلمانی هستند که مشتاقانه و با دارا بودن شرایط زمینه‌ای و امکان تداوم این فعالیت یعنی اجرایی سازی سند تحول بنیادین در این طرح شرکت کرده‌اند. از ۷۲۶ منطقه آموزشی در هر شهرستان و منطقه حداقل دو رهیار تحول در دو جنسیت مختلف که مسائل و شاخص‌های تحول بنیادین را دریافت کرده باشند باید حضور داشته و در منطقه خود با توجه به زیست بوم محیطی این شاخص‌ها را پیاده‌سازی کنند.

وجود ۲ سند تحول بنیادین در امر آموزش و پرورش

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: دو سند تحول بنیادین موجود است؛ اولین سند ابلاغیه مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ که سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش با ۱۳ سیاست در آن آورده شده است و دومین سند شامل یک سری اهداف عملیاتی به همراه ۱۳۱ راهکار ترسیم‌شده برای آن‌ها در حوزه خانواده، معلم، دانش‌آموز، محتوا و پایش کیفیت است که باید در مدرسه و در قالب یک برنامه درسی اجرا شوند؛ برنامه درسی شامل هدف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی دارای بخشی در ستاد و بخشی در خود مدرسه است.

وی درخصوص افق اجرای این سند و زمان مشخص شدن اهداف و نتایج دوره‌های رهیاران تحول گفت: تحول آغاز دارد ولی انتها ندارد؛ ترسیم ما در سند، اجرایی سازی سند تحول بنیادین، با تشکیل قرارگاه‌هایی برای این کار است که نیاز به فازبندی، مرحله‌بندی و زمان‌بندی دارد. در گام اول رهیاران تحول آموزش خواهند دید، شاخص‌های مدرسه مبتنی بر سند استخراج و مدارس در راستای این الگو کار خواهند کرد و به میزانی که مدارس به این شاخص‌ها رسیده باشند طبقه‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند، یکی از بندهای اسناد تحول بنیادین و سند تحول دولت مردمی رتبه‌بندی مدارس است.

بررسی صلاحیت معلمان هر ۳ سال یکبار

نوری با اشاره به قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: با تاکید ریاست‌جمهوری و کمک دولت در این خصوص اقدام صورت گرفته، اعتبار برای این کار در نظر گرفته‌شده و مبالغی به صورت علی‌الحساب برای اکثر فرهنگیان واریزشده، سامانه رتبه‌بندی آماده بارگذاری مدارک و رتبه‌بندی معلمان است و هر شخصی وارد سامانه شود در صورت نبودن نقص در مدارک، حدود ۱ ماه و نیم بعد رتبه خود را دریافت می‌کند، هیئت‌های ممیزه تشکیل‌شده و کانون‌های ارزیابی در حال شکل‌گیری می‌باشند و مبلغی در حدود نیمی از رتبه یک این رتبه‌بندی به مدت ۹ ماه به‌حساب معلمان واریزشده است.

وی با بیان اینکه هدف از رتبه‌بندی فقط بحث مالی نیست، تصریح کرد: رتبه‌بندی براساس ماده ۱ آئین‌نامه رتبه‌بندی برای ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت انجام می‌شود تا تفاوت معلم با معلم، مدرسه با مدرسه مشخص شود و هر سه سال دوباره صلاحیت‌ها بررسی خواهند شد.

نوری درخصوص عدالت که از دیگر شعارهای دولت سیزدهم است گفت: عدالت آموزشی و نصیب تربیتی برابر مد نظر مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهور است، اکثر نفرات برتر کنکور در مدارس دولتی تحصیل کرده‌اند، باشگاه دانش‌پژوهان جوان در راستای عدالت آموزشی و برنامه‌های آموزشی یکسان در تلویزیون برای همه دانش آموزان از دیگر اقدامات در این خصوص است.

وی در پایان گفت: چالش‌هایی در آموزش‌وپرورش وجود دارد، اما با کمک دولت و جامعه خیرین در تلاش برای رفع آن‌ها هستیم و مدارس امسال به صورت حضوری کار خود را از مهر آغاز خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین
کد خبر 599560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.