لزوم فرهنگ‌سازی برای اهدای خون جوانان و زنان/نگهداری خون‌های نادر تا ۱۰ سال

مسئول پخش خون سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه باید درخصوص افزایش اهداکنندگان جوان و زن، فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد، گفت: همواره برای انواع گروه‌های خونی به‌ویژه گروه‌های منفی نیاز بیشتری وجود دارد.

محمدرضا جابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استان اصفهان در کشور از نظر میزان اهدای خون دارای رتبه سوم یا چهارم است و در زمان شیوع کرونا نیز دارای رتبه دوم یا سوم بوده است.

وی افزود: در بعضی گذرگاه‌های زمانی مانند دوران شیوع کرونا دچار مشکلاتی شدیم که تأثیر بسیاری در اهدای خون داشت؛ به طوری که کاهش اهداکنندگان در کشور در ایام کرونا کمتر از ۱۰ درصد و در اصفهان هشت درصد بود که نسبت به سایر کشورها ریزش بسیار کمتری داشته است.

لزوم فرهنگ‌سازی اهدای خون بین جوانان و زنان

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: هنگام شیوع بیماری کرونا با وجود تعطیل بودن بعضی دستگاه‌ها، فعالیت دستگاه انتقال خون تا حدود ۱.۵ برابر افزایش یافته بود.

وی درباره اینکه سن اهدای خون در استان اصفهان از ۳۵ تا ۶۵ سال است، گفت: برخی از افراد با سن بالا به دلیل بیماری‌ها و کهولت سن دیگر قادر به اهدای خون نیستند اما در گذشته ۲۵ تا ۴۵ ساله‌ها بیشترین اهداکنندگان بودند، بنابر ارزیابی‌های آماری در سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۹۴ نفر برای اهدای خون در استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

زنان تنها ۳ درصد از اهداکنندگان خون

جابری با ابراز تأسف از اینکه تنها سه درصد از اهداکنندگان خون استان اصفهان زن و ۹۷ درصد مرد هستند، افزود: این نگرش اشتباه است که زنان به‌دلیل مسائل فیزیولوژیکی در صورت اهدای خون با مشکل مواجه می‌شوند. این موضوع آنان و خانواده‌هایشان را می‌ترساند که با اهدای خون دچار کم‌خونی شوند، اما از نظر سیستم ایمنی، زنان قوی‌تر از مردان هستند.

وی با بیان اینکه باید درخصوص افزایش اهداکنندگان جوان و زن، فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد، اظهار کرد: همواره برای تمام انواع گروه‌های خونی به‌ویژه گروه‌های منفی نیاز بیشتری وجود دارد.

افزایش ۹ درصدی توزیع پلاکت رندوم

مسئول پخش خون سازمان انتقال خون استان اصفهان با اشاره به افزایش ۹ درصدی توزیع پلاکت رندوم و افزایش ۱۴ درصدی تولید پلاکت آفرزیس، تصریح کرد: درحال‌حاضر در اداره انتقال خون استان اصفهان دو نوع پلاکت رندوم و آفرزیس تهیه، تولید و به مراکز درمانی توزیع می‌شود. پلاکت مشتق از خون کامل به نام پلاکت رندوم یا معمولی نام‌گذاری شده است اما در روش آفرزیس، از اهداکننده تنها پلاکت اخذ می‌شود که یک واحد آن معادل شش واحد پلاکت رندوم است.

وی تصریح کرد: طبق آمار سه ماهه نخست سال جاری ۱۶ هزار و ۷۴۸ واحد پلاکت رندوم به مراکز درمانی استان ارسال شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که برابر با ۱۵ هزار و ۴۰۲ واحد بوده است، افزایش ۹ درصدی در توزیع این نوع پلاکت وجود دارد. تعداد واحد پلاکت آفرزیس تولید شده در سه ماهه ابتدایی سال جاری برابر با ۱۰۲۱ واحد است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۸۹۶ واحد بوده، ۱۴ درصد افزایش یافته است.

نگهداری خون‌های نادر تا ۱۰ سال به روش انجماد

جابری با بیان اینکه شیوه‌ای برای نگهداری خون تحت عنوان «انجماد خون» وجود دارد که سازمان انتقال خون تهران از این امکان برخوردار است، اظهار کرد: خون مورد نظر به پایتخت ارسال می‌شود تا در دمای پایین منجمد شود که در این صورت تا ۱۰ سال قابلیت حفاظت دارد. خون‌های نادر خون‌هایی هستند که شیوع کمتر از یک در هزار دارند، یکی از معروف‌ترین این گروه‌ها، گروه خونی O بمبئی است که ابتدا در شهر بمبئی هند شناخته شد و در آن شهر شیوع بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان دارد.

وی با بیان اینکه فرد دارای سیستم گروه خونی بمبئی حتماً باید از هم‌گروه خود خون دریافت کند، افزود: روش معمولی که برای نگهداری فرآورده‌ها وجود دارد به این صورت است که قسمت‌های مختلف خون جدا می‌شود، به طور معمول از یک واحد خون اهدا شده، یک واحد پلاکت تهیه می‌شود که در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه به مدت سه تا پنج روز نگهداری می‌شود. گلبول قرمز نیز از یک واحد خون اهدایی تهیه می‌شود که بسته به نوع خود ۳۴ تا ۴۲ روز امکان نگهداری دارد.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه پلاسمای تهیه شده از خون اهدایی به صورت منجمد تا دو سال قابل نگهداری است، ادامه داد: اگر فرد دارای گروه خون نادر اقدام به اهدای خون کرد، پس از ۴۲ روز ممکن است خون اهدایی از چرخه مصرف خارج شود، روشی برای نگهداری خون تحت عنوان انجماد خون وجود دارد که سازمان انتقال خون تهران از این امکان برخوردار است.

وی درباره اینکه در کشورهای منطقه هیچ کشوری به اندازه ایران در جذب اهداکنندگان داوطلب و ارتقای استانداردهای جهانی انتقال خون موفق نبوده است، اظهار کرد: پس از اهدای خون نادر، اقدامات اولیه و آزمایشات انجام و خون مورد نظر به تهران ارسال می‌شود تا در دمای پایین منجمد شود. هرگاه استانی نیازمند این خون باشد، از اهداکنندگان دارای خون نادر و ذخیره‌های موجود در سازمان انتقال خون تهران استفاده و خون برای آن‌ها ارسال می‌شود.

کد خبر 599526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.