نزدیک کردن فلسفه به اخلاق توسط «سقراط»

یک عضو هئیت علمی دانشگاه گفت: «سقراط» فلسفه را به اخلاق نزدیک کرد و پیام مهم «خودت را بشناس» را به گوش همه رساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مسعود دیاریان شامگاه _چهارشنبه دوم شهریورماه_ در نشست شب کتاب این هفته شهر کتاب اصفهان با عنوان «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» اظهار کرد: یکی از پرسش‌هایی که برای برقراری ارتباط با خود مطرح می‌شود این است که درک شخصی و سهم خودمان از پدیده‌ها چیست؟

وی افزود: به جای اینکه مدام بر چگونگی ایجاد خلقت توجه کنیم، باید نسبت به ویژگی‌های خودمان شناخت پیدا کنیم.

این مشاور خانواده تصریح کرد: اینکه چقدر ممکن است به خاطر ترس‌هایمان، خود واقعی‌مان، نباشیم، پیامدهای آن از زندگی شخصی گرفته تا اعتقادات ما را هدف قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه از محبوب و مقبول نبودن نباید ترسید، گفت: در بسیاری از موارد افراد فقط در ظاهر شجاع هستند و اگر به طور دقیق بررسی کنیم، شاید بسیار ترسو باشند.

دیاریان با بیان اینکه شاید بتوان شاخص‌ترین چهره در اندیشه بشری را سقراط دانست، خاطرنشان کرد: سقراط فلسفه را به اخلاق نزدیک کرد و پیام مهم «خودت را بشناس» را به گوش همه رساند.

شجاعت، یک مفهوم جدی اخلاقی در فلسفه سقراط

وی اظهار کرد: سقراط فردی بود که تنها به اندیشه‌ورزی، اهمیت نمی‌داد بلکه در جنگ‌های زمان خود شرکت می‌کرد که این شجاعت، یک مفهوم جدی اخلاقی در فلسفه سقراط است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: شاخص‌ترین ویژگی سقراط را می‌توان شجاعت او دانست. درواقع همین شجاعت او بود که با هنجارهای دوران خود مقابله می‌کرد و در آخر این راه هم جام زهر را نوشید.

وی افزود: سقراط بسیاری از مفاهیمی که برای بیشتر مردم بدیهی است را به چالش کشید، به طوری که گویا قصد دارد تمرین فکر کردن را به ما بیاموزد. درواقع می‌توان گفت که کار سقراط گفت‌وگو و به چالش کشیدن مردم جامعه خود به‌ویژه جوانان بود.

دیاریان تاکید کرد: یکی از مسائلی که او به چالش کشید، شجاعت بود در صورتی که خود او مصداق واقعی شجاعت است.

وی گفت: سقراط به ما نشان داد، شجاعت فقط به معنای قلدر بودن نیست بلکه در حیطه فهم و آگاهی باید شجاع بود. درواقع او با به چالش کشیدن بعضی از هنجارهای جامعه خود، با شجاعت مقابل آن‌ها ایستاد.

کد خبر 599470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.