پشت پرده عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل چیست؟

آشکارسازی روابط آنکارا با رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مشکلات بزرگ در داخل خاک ترکیه و منطقه را حل کنند؛ چراکه خاورمیانه شاهد یک سری تغییرات مهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در مورد «عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: در طول ربع قرن گذشته هیچ مسیر و نقشه راه مشخصی برای سیاست خارجی ترکیه وجود نداشته و برخی از کارشناسان ترک اعلام کردند که سیاست خارجی آنکارا یک راهبرد چندلایه و غیرایستا است.

اغلب کارشناسان این حوزه در منطقه و همچنین در حوزه بین‌الملل هم معتقدند که مشخص نبودن سیاست خارجی ترکیه در عمل به هر نحوی یک مدل تهاجمی را خلق کرده است. به عنوان مثال در طول ۱۱ سال گذشته مجریان سیاست خارجی ترکیه مولفه‌ها و اصول اصلی را کنار گذاشتند و منافع محدود کوتاه‌مدت را به منافع بلندمدت و ثابت منطقه‌ای ترجیح داده‌اند.

بر همین اساس آشکارسازی کامل روابط ترکیه با اسرائیل موضوعی است که آنکارا در مورد آن باید بعدها به مردم خودش پاسخ بدهد. آنچه که در این میان باید متوجه بود این است که روابط دو طرف در حوزه امنیتی و اقتصادی از گذشته وجود داشته است و اکنون ما شاهد علنی کردن روابط سیاسی دوطرفه هستیم.

واقعیت امر این است که در همین بین ما شاهد حرف و سخن‌هایی هستیم که نشان می‌دهد ترکیه به دنبال آن است تا به سمت سوریه هم برود و روابطش با دمشق را بازسازی کند. همین مسئله یک ابهام را به وجود می‌آورد و می‌تواند از حیث داخلی برای دولتمردان هزینه‌ساز باشد.

توجه داشته باشید که برخی از احزاب سیاسی در ترکیه معتقدند که میان استفاده از مهاجران به عنوان اهرم انتخاباتی در آینده و همچنین مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم یک سری تناقض‌ها وجود دارد و به همین دلیل آنها سخنان اخیر دولتمردان کشورشان را قابل اعتماد و استناد نمی‌دانند.

در شرایط کنونی، مقامات ترکیه باید بدانند که با آشکارسازی روابطشان با اسرائیل نمی‌توانند مشکلات بزرگ در داخل خاک خود و حتی منطقه را حل کنند؛ چراکه خاورمیانه شاهد یک سری تغییرات است و همین موضوع می‌تواند در تعیین برآوردها خلل ایجاد کند. بر همین اساس معتقدم حرکت سینوسی ترکیه در محور سیاست خارجی برای گذراندن عمر دولت کنونی شاید مثبت باشد اما در آینده و در میان‌مدت این راهبرد می‌تواند برای آنکارا هزینه‌زا شود.

هیچ‌کدام از سخنان و مواضع ترکیه در سوریه و خیانت‌هایی که در طول ۱۱ سال پیش به مردم و خاک این کشور صورت گرفته از یاد نخواهد رفت و بر همین اساس معتقدم بحث عادی‌سازی روابط ترکیه با سوریه کاملاً متفاوت از آشکارسازی روابط ترکیه با اسرائیل است. واقعیت این است که آنکارا همچنان یک سیاست تخریبی را در سوریه دنبال کرده است و دمشق هم این مسائل را به خوبی رصد می‌کند.

به همین دلیل به‌نظر نمی‌رسد روابط ترکیه و سوریه مانند روابط آنکارا و تل‌آویو عادی شود و دو طرف بر بحث همکاری‌های دوجانبه پیش بروند، بلکه در این مسیر موانع وجود دارد و خواسته‌هایی از سوی طرفین مطرح است که تحقق یا چانه‌زنی بر سر آن زمان‌بر خواهد بود.

کد خبر 599171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.