صعود به قله سبلان و قایقرانی درون دریاچه برای نخستین‌بار است/ می‌خواهم به جوانان امید بدهم

"صعود به قله سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ و قایقرانی درون دریاچه‌ای با دمای ۵- درجه سانتی‌گراد یک تصمیم فرهنگیِ عجین‌شده با اقدام ورزشی است و برای اولین‌بار در ایران و جهان چنین صعودی را انجام خواهم داد"

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد و رسول نادی‌پور دو برادر کوهنورد اصفهانی طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌اند قرار است در دریاچه قله آتشفشانی سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر به قایقرانی بپردازند؛ گفتنی است دریاچه سبلان مرتفع‌ترین دریاچه ایران و خاورمیانه و همچنین از معدود قله‌هایی در کل جهان است که دریاچه در آن واقع‌شده است. قله سبلان نیز سومین قله مرتفع کشور بعد از دماوند و علم کوه به‌شمار می‌روند. این دو برادر کوهنورد اصفهانی به‌عنوان اولین شهروندان اصفهانی و حتی نخستین کوهنوردان دنیا می‌خواهند فردا دست به چنین اقدامی بزنند تا با حمل قایق به آن ارتفاع، یک اقدام فرهنگی ورزشی انجام دهند و این هدف‌شان را به ثبت برسانند.

از همین‌رو پیش از صعود این دو کوهنورد اصفهانی، با محمد نادی‌پور در خصوص جزئیات این صعود و همچنین هدف‌شان از این اقدام نادر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

ابتدا از اقدامی که قصد انجام آن را دارید توضیحاتی ارائه دهید.

ساعت ۱۰ شب گذشته از استان اصفهان به‌سمت اردبیل حرکت کردیم، سپس به شهر لاهور می‌رویم و در نهایت مقصد نهایی‌مان محله شاهبیل که ابتدای قله سبلان با ۴ هزار و۸۱۱ متر ارتفاع دارد مستقر خواهیم شد. قله آتشفشانی سبلان که آتشفشان آن ۸ هزار سالی می‌شود که فعالیت نمی‌کند، در دماغه‌آتشفشانی از ریزش نزولات آسمانی، دریاچه‌ای به طول و عرض ۸۰ در ۱۴۰ متر با عمق ۲۰ متر تشکیل شده است.

هدف‌تان از این تصمیم و صعود به قله‌ای با چنین ویژگی‌هایی چیست؟

تا جایی که تحقیق کرده‌ایم تاکنون هیچ ورزشکاری در این دریاچه قایقرانی نکرده و قرار است این اتفاق توسط ما رقم بخورد. هدف اصلی ما در راستای فرهنگ است، هرسال یک چالش خاص برای خودم تعیین می‌کنم و اکنون در آستانه ۴۰ سالگی‌ام با این اقدام می‌خواهم به اطرافیانم و جوانان این امید را بدهم که برای حفظ سلامتی و اینکه آینده‌شان لذت‌بخش‌تر باشد هرساله هدفی را برای خودشان معین کنند که هم برای سلامتی باشد و اینکه یک اتفاق خاص را رقم بزنند.

تاکنون در ایران و جهان شخصی اقدامی مشابه شما انجام داده یا برای آن تلاش کرده است؟

در ایران طبق اطلاعاتی که جست‌وجو کرده‌ام کسی موفق به ثبت چنین صعود و اقدامی نشده است؛ در جهان نیز دریاچه‌هایی با ارتفاعات بالاتر وجود دارد که معمولاً در اغلب فصول سال حالت یخ‌زدگی دارند و معمولاً قابل پارو زدن نیست و طبق پیگیری‌هایی که انجام دادم اقدامی مشابه با هدف ما در کل دنیا نیز صورت نگرفته است.

شعار خاصی نیز در این راه تعیین کرده‌اید؟

شعار من از طریق پرچمی که رونمایی خواهم کرد "آرزوی ایرانی پر امید" است تا بتوانم به جوانان امید بدهم. بنابراین اصل هدف من فرهنگی است که با اقدام ورزشی عجین شده است.

در لوازم‌جانبی و کوله همراه‌تان چه وسایلی نیاز دارید؟ قطعاً بار سنگین‌تری را حمل خواهید کرد.

کوله‌ای که باید برای صعود به این قله حمل کنیم نسبت به حالت عادی ۲۰ کیلوگرم سنگین‌تر است؛ برای صعود به ارتفاع داخل ایران و صعودهای یک‌روزه کوله‌های سبک‌تری انتخاب می‌شود اما اکنون علاوه‌بر امکانات معمولی مانند لباس‌گرم، قایق، پارو و مواردجانبی را با خودمان حمل خواهیم کرد تا به‌علاوه لوازم ضروری و مازاد همراه خودمان داشته باشیم.

به‌عنوان سوال پایانی؛ برنامه‌تان از زمان صعود و بازگشت چگونه است؟

دمای آن قله و دریاچه درحال‌حاضر ۵- درجه سانتی‌گراد است و باید پیش‌بینی‌های لازم را کرده باشیم؛ برنامه‌مان نیز این است که ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه سوم تیرماه به قله صعود کرده باشیم و تا قبل از زمان عصر به پایین برگردیم.

کد خبر 599169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.