مدیریت شهری به دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی است/ برنامه‌ریزی برای تفکیک زباله از مبدا

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اولویت نخست شهر کاهش آلودگی هوا است، گفت: حمل‌ونقل سالم در کاهش آلودگی هوا نقش عمده‌ای دارد، در این راستا مدیریت شهری به دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از این ناوگان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد شریعتی در یک برنامه رادیویی ضمن گرامیداشت روز پزشک با بیان اینکه تمام شهروندان در توسعه شهر نقش دارند، اظهار کرد: کلان‌شهر اصفهان با توجه به زیبایی و تمیزی مقصد بیشتر گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه زیبایی و تمیزی شهر نتیجه کار پاکبانان حوزه خدمات شهری است، ادامه داد: روزانه هزار تن زباله در اصفهان جمع‌آوری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در کشورهای مختلف جهان برنامه‌هایی مبنی بر کاهش تولید زباله انجام شده است، لذا شهروندان نیز باید به این سمت حرکت کنند و به شهروند بدون زباله تبدیل شویم.

وی با اشاره به طرح تغییر زمان جمع‌آوری زباله، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طرح جمع‌آوری زباله از روزهای زوج و فرد تقویمی به روزهای زوج و فرد هفتگی تغییر یافت.

اطلاع‌رسانی خوبی جهت اجرای طرح جدید جمع‌آوری زباله‌ها انجام شد

شریعتی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اطلاع‌رسانی خوبی در رسانه‌ها و سطح شهر برای اجرای این طرح انجام شد، اما هنوز برخی از شهروندان از جمع‌آوری زباله به صورت زوج و فرد هفتگی خبر ندارند؛ به هر حال از یک جایی باید کار شروع می‌شد، البته در این راستا آموزش‌ها باید منزل به منزل برای تفکیک زباله از مبدا و کاهش تولید زباله انجام شود.

وی اضافه کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبدا از سال‌ها پیش در اصفهان آغاز شده است، اما هنوز جای کار دارد و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم، با اینکه جزو کلان‌شهرهایی هستیم که این تفکیک خوب انجام می‌شود، اما هنوز جای کار وجود دارد، در واقع روزانه ۵۰۰ تن زباله خشک را می‌توانیم بازیافت کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بخشی از زباله‌ها شیرابه و مواد آلی بوده، اما بخشی دیگر مواد ریجکتی و قابل بازیافت است، ادامه داد: اگر برای بازیافت سبزیجات و پوست میوه که حجم عمده تولید زباله است، برنامه‌ریزی نشود، شیرابه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه باید برای تفکیک زباله‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا به سیستم بازنگردد و تولیدات جدیدی انجام شود، تصریح کرد: مواد زیادی قابل بازیافت است، حتی لاستیک خودروها نیز می‌تواند به چرخه بازگردد و درآمدی برای توسعه شهر داشته باشد.

شریعتی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی انجام شده ساعت شش و ۱٠ صبح نیز به صورت چرخشی محلات بررسی می‌شود تا اگر زباله‌ای بر سر کوچه‌ها وجود داشت، جمع‌آوری شود، البته این روند نباید ادامه یابد، زیرا مردم باید زمان بیرون گذاشتن زباله را رعایت کنند و در تفکیک و کاهش زباله کوشا باشند.

هدف مدیریت شهری جلوگیری از تجمع زباله‌ها در شهر است

وی با بیان اینکه آموزش از منطقه ۹ شهرداری آغاز شده است، گفت: هدف مدیریت شهری جلوگیری از تجمع زباله‌ها در شهر است، در این راستا محلات بررسی و تلاش می‌شود جلوه بدی که با تجمع زباله‌ها ایجاد شده پاک‌سازی و شهر پاکیزه و زیبا شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح تشویقی بیمه آتش‌سوزی منازل که از درآمد تحویل پسماندهای خشک و قابل بازیافت توسط شهرداری تأمین خواهد شد، گفت: قرارداد این طرح در دست انجام و عملیاتی شدن است و به زودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای کسب درآمدهای پایدار روش‌های زیادی وجود دارد، در این راستا شهرداری به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای انجام طرح‌های ویژه در این زمینه است؛ در یکی از مناطق در شرق اصفهان پوست میوه را از خانواده‌های روستایی خریداری و پس از خشک کردن آنها به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند که منبع درآمد پایدار است.

ورود اتوبوس‌های جدید به چرخه ناوگان حمل‌ونقل شهر

شریعتی با تاکید بر اینکه اولویت نخست شهر کاهش آلودگی هوا است، گفت: حمل‌ونقل سالم در کاهش آلودگی هوا نقش عمده‌ای دارد، در این راستا مدیریت شهری به دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از این ناوگان است. حتی در طرح منزلت نیز زیرساخت‌های استفاده بیشتر بازنشستگان، سالمندان، معلولان و جانبازان از خدمات حمل‌ونقل عمومی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه از دو دوره قبل شورای اسلامی شهر توسعه خطوط مترو در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: ردیف مطالعاتی برای ساخت مترو در شرق اصفهان به سمت جی و باغ رضوان در دوره چهارم شورای شهر تعیین شده بود که در دوره پنجم به آن پرداخته نشد، اما در این دوره به دنبال احیای این ردیف مطالعاتی هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود ۲٠٠ اتوبوس جدید خریداری شده و به زودی به ناوگان اضافه می‌شود، افزود: میدل‌باس‌هایی نیز خریداری شده است که همین روزها وارد اصفهان می‌شود، هدف مدیریت شهری توسعه ناوگان و کاهش سر فاصله حرکت اتوبوس‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تاکسیرانی نیز به دنبال جذب رانندگان برای سرویس مدارس است، این رانندگان در دوران کرونا شغل خود را ترک کردند، اما این نوید را می‌دهیم که تمهیدات لازم برای فعالیت سرویس مدارس اندیشیده شود.

شریعتی با اشاره به راه‌اندازی خطوط دوچرخه در شهر، ادامه داد: این خطوط در برخی مناطق بدون مطالعه ایجاد شده بود که در حال اصلاح آن هستیم، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر حوادث در این خطوط ارائه شده است. بعضی خطوط نیز در کندروها ایجاد شده بود که بازار تقاضا نداشت و جمع‌آوری شد، البته در صدد هستیم ایستگاه‌های دوچرخه را دوباره احیا کنیم.

وی اضافه کرد: دوچرخه‌هایی نیز برای استفاده دانش‌آموزان در بعضی مقاطع تحصیلی آماده شده، همچنین پارکینگ‌هایی در سطح شهر در مدارس پیش‌بینی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با توجه به الحاق برخی از مناطق شرق به اصفهان، تردد و رفت و آمد در این محورها با مشکل روبه‌رو است که برای رفع مشکلات پیگیری‌ها در دست انجام است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد محله‌محوری از اولویت‌های مدیریت شهر و شورای اسلامی شهر است، امیدواریم با کمک مردم و با حضور در محلات و شنیدن دیدگاه‌های آنها بتوانیم به اهداف و اولویت‌ها دست یابیم.

کد خبر 599165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.