روابط پایدار ۳۰ ساله اصفهان و شیان، تکیه‌گاهی برای برنامه‌ریزی راهبردی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: روابط دوستانه و پایدار ۳۰ ساله دو شهر اصفهان و شیان، تکیه‌گاهی محکم برای برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه همکاری‌های آینده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابراهیمی در سیزدهمین نشست برخط سالانه مشترک انجمن‌های دوستی ایران و چین، اظهار کرد: مناسبات تاریخی دو کشور ایران و چین و روابط دوستانه و پایدار دو شهر اصفهان و شیان، تکیه‌گاهی محکم برای برنامه‌ریزی استراتژیک برای شکل‌دهی به همکاری‌های آینده است.

وی تصریح کرد: روابط ایران و چین به قدمت تاریخ است؛ رابطه‌ای که عمر آن از تأسیس تعداد زیادی از کشورها قدیمی‌تر بوده و همواره دستور کار متنوعی داشته است. دو کشور از همان آغاز، روابط در هم تنیده اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته‌اند و فرازهای مناسبات خود به مراتب بیشتر از نشیب‌ها بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان افزود: در دهه‌های اخیر نیز با ایجاد تنوع در نظریات روابط بین‌الملل و آغاز ایفای نقش شهرها در نظام جهانی، اصفهان نخستین تجربه خود را با شیان آغاز کرد و اولین پیمان خواهرخواندگی اصفهان با شهر شیان در می ۱۹۸۹ به امضا رسید و این ارتباط در مدت بیش از ۳۰ سال همواره در حال توسعه و رو به رشد بوده است، در حالی که دو کشور اراده زیادی برای همکاری‌های مشترک دارند و این اراده در سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین تجلی یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: تقویت روابط شهری و استانی می‌تواند در تحقق اهداف دو کشور مؤثر واقع شود با توجه به این مهم از دولت‌های متبوع خود می‌خواهیم تا از نقش فزاینده شهرداری‌های و استانداری‌ها در روابط مشترک حمایت کنند و یکی از مصادیق عینی همکاری‌های شهری بحث هوشمندسازی است که شرکت‌های دو طرف می‌توانند در این زمینه با هم همکاری کنند.

وی افزود: جاده ابریشم طی قرن‌ها مسیر تعامل دو کشور بوده و ارتباطات مردم-مردم در بستر این جاده کهن نه تنها روابط اقتصادی و تجاری را به اوج رسانده است، بلکه آثار ماندگار فرهنگی داشته است. تبادلات جاده ابریشم که سنگ بنای تعدادی از تحولات مهم جامعه بشری هستند می‌تواند الهام‌بخش ابتکارات مهمی در جهان امروز باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: باور داریم احیای جاده ابریشم که با پروژه‌های گوناگون و از همه مهم‌تر ابتکار «کمربند و جاده» جمهوری خلق چین در جریان است، می‌تواند بازیگران و موضوعات متنوع‌تری را نیز در بر گیرد و اصفهان این اراده را دارد تا همکاری‌های گسترده‌ای را با شهر خواهرخوانده خود شیان و دیگر شهرهای چین در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه موفقیت جاده ابریشم به خاطر مزیت پیوستگی آن در امتداد مسیری طولانی بوده است، ادامه داد: این مزیت می‌تواند یکی از راهبردهای مهم ما را شکل دهد و علاوه بر توسعه مناسبات دوجانبه، همکاری‌های چندجانبه شهرهای ایران، چین و نیز شهرهای کشورهای آسیای مرکزی و حتی قفقاز و غرب آسیا مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تاکید کرد: رنسانس در شرق با حضور تمام بازیگران محقق می‌شود و شهرداری‌ها به‌عنوان دولت‌های محلی جایگاه مهمی برای نیل به این آرمان دارند.

به گزارش ایمنا، در این نشست رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین، سفرای حال و سابق ایران و چین، لو لای شنگ عضو کمیته دائمی کمیته حزب شهرداری و معاون شهردار شیان و نمایندگان استانداری‌ها و شهرهای خواهرخوانده ایران و چین حضور داشتند.

کد خبر 599017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.