توسعه میدان‌های گروه خامی با سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلار

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از توسعه میدان‌های گروه خامی با سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلار برای نخستین‌بار، خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شانا، محسن خجسته‌مهر امروز _سه‌شنبه یکم شهریورماه_ در آئین رونمایی از تجهیز جدید سرچاهی با فشار کاری ۱۵ هزار پام (پوند بر اینچ مربع) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس برنامه‌ای که مربوط به تولید و توسعه در شرکت ملی نفت ایران است، به نسل جدید توسعه از میدان‌های نفت و گاز ورود کردیم و برنامه جدی شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم این است که نسبت به تولید و توسعه از مخازن عمیق موسوم به فهلیانی‌ها و خامی‌ها اقدام کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل نخستین برنامه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده که توسعه تعدادی از میدان‌های گروه خامی ازجمله مارون خامی، اهواز خامی و آغاجاری و تعدادی دیگر به شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلار انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: این اقدام با مذاکره با پتروشیمی‌ها و سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آن‌ها انجام می‌شود که هم تأمین خوراک پتروشیمی، هم تأمین گاز سبک و هم تولید نفت را در پی دارد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه این میدان‌ها ویژگی‌های خاص و فشار و دمای بالایی نسبت به دیگر سازنده‌های زمین‌شناسی دارند و متأسفانه انحصار ساخت این کالا و تجهیزات در اختیار چند شرکت آمریکایی است که از فروش آن به کشور ما ممانعت می‌کنند، افزود: به همین دلیل یکی از شرکت‌های ایرانی با سفارش شرکت ملی نفت ایران اقدام به ساخت محصولی دانش‌بنیان و فناورانه کرده که مصداق تولید بار اول است و با رونمایی از این تجهیز، چهار نمونه سفارش دادیم که دو نمونه آن ساخته شده است. ازجمله ویژگی‌های آن، این است که اگرچه کلاس آن ۱۵ هزار است اما آزمون ۲۲ psi را قبول شده و این اقدامی ارزشمند در سطح بین‌المللی است و باید به دنبال صادرات آن باشیم.

وی یادآور شد: به شرکت ملی نفت‌خیز جنوب هم دستور دادم که سفارش پنج ساله را بگذارند تا از ظرفیت این شرکت حداکثر استفاده شود ضمن اینکه به‌زودی و در همین هفته دولت ۱۴ قلم کالای راهبردی جدید به سفارش مدیریت کالا و پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران در اختیار سازندگان داخلی قرار می‌گیرد.

کد خبر 598994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.