«دهکده طبیعت» در نزاع تخصص و مدیریت

دهکده طبیعت قزوین، مکانی برای نگهداری حیوانات است که به‌تازگی در گیرودار جدال میان مدیران شهر، روزگار خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از حاشیه اتوبان به سمت جاده زرشک و باراجین که حرکت کنیم به هشت کیلومتری شمال شهر قزوین می‌رسیم که دهکده بزرگ طبیعت با موقعیت مناسبی احداث شده و برای گردشگران و مردم قزوین چشم‌نواز است. ۱۰ سال پیش «نادررضا نوری» فارغ‌التحصیل رشته عمران از آمریکا و متخصص سازه‌های زیرزمینی و زلزله، پس از ۴۰ سال از کار در متروی تهران بازنشسته شد و در قراردادی با شهرداری قزوین برای احداث پارک و دهکده طبیعت به تفاهم رسید.

وی را یکی از نخبگان و متخصصان امر حیات وحش می‌شناسند، نوری برای اجرای طرح فوق تخصص رشته دامپزشکی در دهکده طبیعت قزوین گرفت و برای احداث بیمارستان تخصصی و تأسیس سافاری پارک حیوانات، برنامه‌های متنوعی در سر داشت.

نوری، مؤسس «دهکده طبیعت» قزوین با شورای ششم و مدیریت جدید شهری دچار اختلاف شد و کار به هیئت حل اختلاف ماده ۳۸ شهرداری کشید و این هیئت، رأی به تخلیه دهکده طبیعت داد.

ایمنا در گفت‌وگو با شهرداری قزوین، کارشناس محیط‌زیست و مدیرعامل دهکده طبیعت نظرات مختلف را جویا شد تا ابعاد مختلف این موضوع بیشتر روشن شود.

قانون فصل‌الخطاب است

مهدی صباغی، شهردار قزوین درخصوص اختلافات شهرداری با مسئول سابق دهکده طبیعت، می‌گوید: افراد زیادی زحمت کشیدند تا یکی از بزرگ‌ترین دهکده‌های حیات وحش کشور ساخته شود، به طور کلی شهرداری قزوین قراردادهایی را با افراد منعقد می‌کند که به صورت قانونی اجرا می‌شود.

وی به اختلاف شهرداری با رضا نوری که زحمات زیادی برای دهکده طبیعت کشیده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: این مهم از طریق مراجع قانونی پیگیری و منجر به صدور رأی شده است. رأی صادره از مجاری قانون مورد وثوق است و ما موظف به تمکین هستیم.

شهردار قزوین تصریح می‌کند: درحال‌حاضر «اصغر حبیبی» به عنوان مدیر دهکده طبیعت شهرداری قزوین نسبت به جزئیات اشراف دارد و نظرات وی نسبت به نتیجه پرونده شهرداری و مدیر سابق دهکده طبیعت جامع‌تر و کامل‌تر است.

اختلاف تخصص و مدیریت در دهکده طبیعت

سیده‌منیره قوامی، کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص دهکده طبیعت و اختلافات پیش آمده با نادررضا نوری مدیر سابق دهکده طبیعت، می‌گوید: اختلاف میان شهرداری قزوین و دهکده طبیعت در ادوار مختلف وجود داشته است و تا امروز نیز ادامه دارد.

وی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات اساسی در دهکده طبیعت، تفاوت نگاه نوری با شهرداری است؛ نوری تخصص و تجربه زیادی در نگهداری حیوانات دارد و حیات وحش را به خوبی می‌شناسد، اما در مجموعه شهرداری نگاه تخصصی به موضوعات حیات وحش و محیط‌زیست وجود ندارد و بیشتر اختلافات ناشی از تقابل تخصص با نگاه غیرکارشناسی به حیات وحش و محیط زیست است.

این کارشناس محیط‌زیست تاکید می‌کند: در قزوین هیچ نهادی با سازمان محیط‌زیست همکاری ندارد و اجرای برنامه‌های محیط‌زیستی در اولویت نیست، همان گونه که سایت پسماند محمدآباد با چالش بزرگ زیست‌محیطی همراه است.

قوامی می‌گوید: شهرداری قزوین باید همانند تهران شعبه‌ای از محیط‌زیست داشته باشد تا نظرات کارشناسی زیست‌محیطی به طرح‌های شهری پیوست شود.

زیرساخت‌های بزرگ‌ترین بیمارستان حیات وحش ایران در قزوین فراهم است

این کارشناس محیط‌زیست خاطرنشان می‌کند: نگاه نوری به محیط‌زیست و حیات وحش در دهکده طبیعت تخصصی و کارشناسی است، اما شهرداری بیشتر نگاه ساخت‌وساز و عمرانی دارد که ریشه بسیاری از اختلافات دهکده طبیعت با شهرداری است.

قوامی ادامه می‌دهد: دهکده طبیعت می‌تواند به بزرگ‌ترین بیمارستان حیوانات و مکانی برای تولیدمثل آن‌ها تبدیل شود که درآمد خوبی نیز در حوزه توریست و حیات وحش نصیب شهرداری و استان می‌کند؛ نوری تخصصی دارد که دیگران ندارند، وی یکی از نخبه‌های کشوری در حوزه حیات وحش است و چنین افرادی در کل کشور انگشت‌شمار هستند.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر دهکده طبیعت بدون افراد متخصص نمی‌تواند بازدهی مناسبی داشته باشد و تنها موجب هدر رفت سرمایه‌ها می‌شود.

این کارشناس محیط زیست می‌گوید: شهرداری قزوین پیوست زیست‌محیطی در طرح‌های خود ندارد و در دهکده طبیعت مدیریت و تخصص باید توأم و نتیجه‌بخش باشد، چنان‌چه در اجرای طرح‌های شهری تنها تخصص یا تنها مدیریت لحاظ شود، خسارات وارد شده جبران‌ناپذیر خواهد بود.

شایعات درباره مرگ‌ومیر حیوانات دهکده کذب است

اصغر حبیبی، مدیرعامل جدید دهکده طبیعت درخصوص اختلافات پیش آمده میان نوری و شهرداری قزوین، می‌گوید: قرارداد میان شهرداری قزوین و نادررضا نوری بحث‌های حقوقی دارد و بخش حقوقی شهرداری، حکم مذکور را گرفته است؛ بنابراین باید در خصوص مسائل پاسخ‌گو باشند.

وی با اشاره به شایعات پیرامون مرگ‌ومیر حیوانات در دهکده طبیعت، تصریح می‌کند: برای روشن شدن موضوع تور رسانه‌ای با حضور خبرنگاران برگزار و از وضعیت دهکده طبیعت گزارشی تهیه شد تا مشخص شود که این دهکده وضعیت خطرناکی ندارد.

مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین اظهار می‌کند: قرارداد شهرداری با نوری مشارکتی بوده است و هر دو طرف باید طبق قرارداد برای راه‌اندازی دهکده مشارکت داشته باشند، این فرد حیوانات اهلی را به این دهکده آورده و تحویل سازمان محیط زیست داده است؛ این حیوانات از استان البرز به قزوین انتقال پیدا کرده‌اند.

حبیبی تصریح می‌کند: اگر سازمان محیط‌زیست به این نتیجه برسد که حیوانات باید از این مکان منتقل شوند، می‌توان آن‌ها را به استان البرز انتقال دهد. در دهکده حیوانات وحشی زیادی داریم، به طور مثال حداکثر به چهار گراز در دهکده نیاز است، اما تا به امروز ۱۶ گراز وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: با محیطزیست در این خصوص نامه‌نگاری کرده‌ایم تا آن‌ها را از دهکده انتقال دهد، چراکه نگهداری آن‌ها برای شهرداری هزینه دارد؛ بعضی از حیوانات زاد و ولد داشته‌اند و تعدادشان افزایش یافته است.

حیوانات متعلق به محیط زیست هستند

مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین خاطرنشان می‌کند: اینکه فردی می‌گوید همه حیوانات دهکده از آن من است و با نبود من دهکده بسته می‌شود، پذیرفتنی نیست و سازمان محیط‌زیست که صاحب حیوانات و ضابط قضائی است، در جریان امور قرار دارد.

وی تاکید می‌کند: صاحب قبلی دهکده یک‌طرفه صحبت می‌کند، معتقد هستیم که او صلاحیت لازم را ندارد و حَکَم میان ما ضابط محیط‌زیست استان است؛ از صدا و سیما و رسانه‌ها نیز گله داریم که موضوع را از محیط زیست پیگیری نمی‌کنند.

گزارش از صادق پیرمردچگینی؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 598967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.