فایزر برای واکسن یادآور اختصاصی کرونای امیکرون تقاضای مجوز می‌کند

شرکت فایزر روز دوشنبه اعلام کرد که از سازمان غذا و داروی آمریکا برای تأیید مصرف اضطراری یک واکسن یادآور روزآمدشده که چند نوع سویه امیکرون را هدف قرار می‌دهد، تقاضای مجوز کرده است.

به گزارش ایمنا به نقل از هلث‌دی نیوز، شرکت فایزر اعلام کرد: بررسی‌های حیوانی نشان داده‌اند که این واکسن جدید از نوع mRNA باعث ایجاد پاسخ ایمنی در برابر هر دو زیرسویه BA.۴ و BA.۵ امیکرون می‌شود و کارآزمایی‌های بالینی این واکسن قرار است در این ماه آغاز شود.

فایزر می‌افزاید: اگر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز مصرف اضطراری این واکسن یادآور به اصطلاح دوظرفیتی را صادر کند، می‌تواند بلافاصله توزیع آن را شروع کند تا برای مقابله با اوج‌گیری بالقوه شیوع کرونا در فصل‌های پاییز و زمستان به کار گرفته شود.

زیرسویه BA.۵ در حال حاضر حدود ۹۰ درصد موارد جدید عفونت کرونا در آمریکا را تشکیل می‌دهد. FDA قصد دارد داده‌های مربوط به این واکسن را در ماه سپتامبر (شهریورماه) بازبینی کند و در صورت تأیید واکسن امکان توزیع فوری آن وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند این واکسن یادآور روزآمد شده که در مدت کوتاهی ساخته شده است، می‌تواند به خصوص برای افراد آسیب‌پذیر در برابر عفونت‌های شدید مانند سالمندان سودمند باشد.

FDA به شرکت فایزر اجازه داده است تا درباره این واکسن نسبت به واکسن‌های قبلی کرونای خود برای درخواست مجوز داده‌های کمتری تسلیم کند، چراکه واکسن‌های تغییریافته‌ای که سویه‌های درحال ظهور کروناویروس را هدف قرار می‌دهند، بدون انجام کارآزمایی‌های بالینی درازمدت قابل تأیید هستند.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 598933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.