درگذشت مرد هزار صدای دوبله ایران+زندگی‌نامه

منوچهر اسماعیلی پیشکسوت صداپیشه و معروف به مرد هزار صدای دوبله ایران درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر اسماعیلی، دوبلور متولد هشتم فروردین‌ماه ۱۳۱۸ در کرمانشاه، است وی بعد از گرفتن دیپلم ترک تحصیل کرد و وارد گویندگی شد، وی در دوران زندگی خود از برجسته‌ترین دوبلورهای ایران بود و علاوه بر تدریس؛ مدیر ارشد دوبلاژ بود.

ورودش به عرصه هنری با تئاتر بود، در مقطع دبیرستان با یکی از هنرپیشه‌های قبل از انقلاب که همکلاسی بودند نمایش ترجمه‌شده‌ای را گیر آورده و چندین اجرا در مدرسه را تجربه کردند

ترک تحصیل با مخالفت پدر

در سال ۱۳۳۶ در مقطع دبیرستان ترک تحصیل کرد، پدرش فردی مذهبی و در کار نصب ضریح ائمه (ع) بود باوجود مخالفت او در همین سال در تست مؤسسه داریوش فیلم برای دوبلاژ در ایتالیا تست داد و قبول شد اما در روز اعزام به ایتالیا از این سفر جا ماند.

شروع حرفه‌ای

به‌صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۳۸ در بیست‌سالگی با حمایت علی کسمایی و دوبله فیلم دروازه‌های پاریس کارش را شروع کرد و با فیلم بن هور در سال ۱۳۴۱ درخشید.وی از سال ۳۸ – ۳۹ به دبیرستان بازگشت و در سال ۱۳۴۰ دیپلم خود را گرفت.

وی قبل از انقلاب ازدواج کرد و حالا دو دختر دارد، یکی در ایران و دیگری در سوئیس زندگی می‌کند، دخترش متانت اسماعیلی مسیر پدر را پیش‌گرفته و دوبلور است.

بعد از انقلاب ۵۷

بعد از انقلاب اسلامی از سال ۵۷ تا ۱۳۶۶ فعالیتی نداشت اما از سال ۶۶ با دعوت محسن مخملبافت به حوزه هنری، دوبله فیلم‌هایش را به زبان عربی شروع کرد. بعد با دوبله فیلم هزارستان بجای ۵ شخصیت فیلم بازگشت تحسین‌برانگیزی داشت

از تدریس تا فعالیت‌ها

مرحوم اسماعیلی در کنار تدریس فنون و تکنیک‌های گویندگی، مدیر دوبلاژ بود. وی در بیش از ۲۰۰ کار تلویزیونی و سینمایی و رادیویی مدیر ارشد دوبلاژ بوده است.

استاد اسماعیلی خود را شاگرد مرحوم علی کسمایی می‌داند.آقای کسمایی او را در فیلم دروازه‌های پاریس در سال ۱۳۳۸ کشف کرد، تنها بازی مرحوم اسماعیلی در فیلم توقیف‌شده شب‌های زاینده‌رود درسال ۱۳۶۹ از محسن مخملباف است.

فعالیت شاخص

منوچهر اسماعیلی دوبله فیلم‌های بسیاری را بر عهده داشت و مدیر دوبلاژ آثار مختلفی بود. وی به صحبت کردن به‌جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت دارد. در فیلم هزاردستان به کارگردانی مرحوم علی حاتمی، اسماعیلی به‌جای شعبان (محمدعلی کشاورز)، به‌جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق صحبت کرد.

وی صداپیشگی در آثار سینمایی بسیاری را در کارنامه حرفه‌ای خود داشت. او به‌جای آنتونی کوئین در نقش حمزه در فیلم محمد رسول‌الله (ص) صحبت کرده بود. اسماعیلی همچنین صداپیشگی بازیگران مطرحی چون استیو مک کوئین، همفری بوگارت، چارلتون هستون و کرک داگلاس را در کارنامه داشت.

منوچهر اسماعیلی شب گذشته _دوشنبه سی‌ام مردادماه_ براثر ایست قلبی در منزل خود درگذشت. وی چند روز در بیمارستان بستری بود؛ بااین‌حال به منزل آمده بود و شب گذشته دار فانی را وداع گفت. تشییع و خاک‌سپاری این صداپیشه معروف در بهشت سکینه کرج خواهد بود.

کد خبر 598907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.