امام زین‌العابدین(ع) در اوج خفقان اسلام را زنده نگه داشت

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام زین‌العابدین(ع) در دورانی زندگی می‌کرد که تحریف به اوج خود رسیده بود و در آن جامعه قتل، خفقان و غارت وجود داشت و شیعه تحت‌فشار بود و در این دوران این امام معصوم از تحریف دین جلوگیری و اسلام ناب محمدی را تبیین کرد.

حجت‌الاسلام مهدی براتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تسلیت شهادت امام زین‌العابدین (ع) اظهار کرد: این امام معصوم نقش و کارکردهای مختلفی در دوران امام خود برای جامعه اسلامی داشت، درواقع امام زین‌العابدین (ع) علاوه بر هدایت معنوی افراد جامعه نقش مهمی در زنده نگه‌داشتن اسلام و جلوگیری از تحریف دین داشت.

وی افزود: پس از واقعه عاشورا هرچند شیعیان نسبت به شهادت امام حسین (ع) واکنش نشان دادند و جامعه شیعی آن زمان پر از التهاب و خشم برای این رویداد بود، اما شرایط سیاسی و حاکمیتی آن زمان در خفگان کامل به‌ویژه برای شیعیان بود و در آن زمان ارتباط شیعیان با این امام معصوم با پافشاری حکومت در شرایط بسیار سخت‌گیرانه صورت می‌گرفت به همین جهت تنها راه تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی برای امام سجاد (ع) از طریق صحیفه سجادیه بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شناخت زندگی امامان مقدمه‌ای برای فهم و معرفت به امام است، اضافه کرد: وقتی می‌خواهیم تاریخ زندگی امام سجاد (ع) را بشناسیم باید انگیزه شناخت خود را مشخص کنیم، از آن درس بگیریم تا وظایف خود را بشناسیم و به معرفت برسیم.

وی با تأکید بر اینکه امام سجاد (ع) در دورانی زندگی می‌کرد که تحریف به اوج خود رسیده بود و در آن جامعه قتل، خفقان و غارت وجود داشت و شیعه تحت فشار بود، اظهار کرد: امامت امام چهارم شیعیان در روزگاری بود که آن حضرت قیام عاشورا را پشت سر گذاشته بود و بسیاری حتی جرئت ابزار عقیده خود را نداشتند.

حجت‌الاسلام براتی با اشاره به اینکه دوران زندگی امام سجاد (ع) را می‌توان به چند دوره از زندگی آن حضرت از زمان شهادت امام علی (ع) تا عاشورا به مدت ۲۲ سال، دوره دوماهه محرم و صفر سال ۶۱ و دوران ۳۵ ساله امامت آن حضرت تقسیم‌بندی کرد، گفت: امام سجاد (ع) یکی از دوران‌های پرفرازونشیب شیعه را پشت سر گذاشت و در دوران امامت خود شیعه را از بحران‌ها عبور می‌داد.

وی باب بیان اینکه در دوران معاویه ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌شد و وقتی به دوران یزید رسید، ابتدا قیام حره شکل گرفت، افزود: در جریان حره سه روز ناموس جامعه مدینه به سربازان بنی‌امیه حلال می‌شود، کما اینکه امام سجاد (ع) در این قیام بیش از ۵۰۰ زن را در خانه خود پناه داد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برجسته‌ترین فعالیت امام سجاد (ع) جهاد عقیدتی است. آن حضرت با صحیفه سجادیه و از ابزار دعا برای معرفت‌بخشی و هدایت جامعه استفاده کرد. این امام معصوم به‌خوبی می‌داند باید زیربنای عقیدتی جامعه را تقویت کند؛ چراکه جامعه‌ای که زیربنای عقیدتی داشته باشد در مسیر هدایت قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: نباید به کتاب صحیفه سجادیه به‌عنوان یک کتاب نیایش و دعا نگاه کرد، بلکه این کتاب سراسر بیان مبانی بنیادین اسلام و مذهب شیعه است که دارای کارکردهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی برای جامعه اسلامی در همه دوران‌ها است. درواقع امام سجاد (ع) به‌وسیله این کتاب و شاگردان خود نگذاشت حکومت بنی‌امیه اسلام را تحریف کند.

حجت‌الاسلام براتی گفت: جهاد تبیین یکی از وظایف جامعه است و امام سجاد (ع) روشنگری و جهاد تبیین را در شرایطی انجام داد که جامعه آلت دست بنی‌امیه شده بود.

وی گفت: خطبه امام سجاد (ع) بزرگ‌ترین جهاد تبیین در اسلام است، این امام معصوم در اسارت، بیماری و تألم روحی از عاشورا به بزم یزید وارد شد و آنجا با صلابت خطبه خواند و جهاد عقیدتی را به راه انداخت تا جایی که بعد از خطبه آن حضرت، بسیاری از جلسه خارج شدند و پشت سر یزید نماز نخواندند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید با جهاد تبیین در برابر تحریف و بدعت ایستاد. تمام شهدای کربلا جهاد عقیدتی داشتند و قبل از رفتن به میدان سخنرانی و رجزخوانی می‌کردند؛ درس محرم به ما نیز جهاد تبیین است.

وی تأکید کرد: امروز باید حرکت جمعی برای جهاد تبیین راه بیفتد و غیرت دینی در بستر درست قرار گیرد. از کارهای امام سجاد (ع) در جهاد عقیدتی، رهبری، شاگردپروری و تبلیغ بود، به‌طوری‌که آن حضرت غلام می‌خرید، زیربنای عقیدتی او را تقویت و درراه خدا آزاد می‌کرد.

کد خبر 598876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.