نقش طراحی شهری در افزایش شادی ساکنان

طراحان شهری در اغلب نقاط دنیا می‌کوشند با الهام از نظریه‌های روانشناسی به طراحی مناطقی بپردازند که بیشترین حس شادی را به ساکنان منتقل می‌کند تا از این طریق، رفاه را برای آن‌ها به ارمغان بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان شهری به شیوه‌های متفاوتی تلاش می‌کنند فضاهایی پرشور به وجود آورند تا حس شادی را میان ساکنان افزایش دهند. به عنوان مثال، آن‌ها از رنگ‌ها که نقش مهمی در روانشناسی ایفا می‌کند، به ایجاد پیاده‌راه‌هایی رنگین‌کمانی می‌پردازند تا نشاط مردم را حین قدم زدن به طور قابل‌توجهی افزایش دهند. توسعه فضاهای سبز در مقیاس کوچک و بزرگ از دیگر تدابیری است که توسط برنامه‌ریزان شهری برای افزایش حس شادی میان شهروندان در مناطق پیاده می‌شود.

یکی از مناطق ونکوور کانادا، مملو از پیاده‌روها و خطوط عابر پیاده‌ای در سراسر خود است که با رنگ‌های بسیار شاد طراحی شده است و اغلب آن‌ها به فضاهایی منتهی می‌شود که گل‌ها و گیاهان بسیاری را در خود جا داده است. گزارش‌ها حاکی است که ساکنان این منطقه از پرشورترین مردم کانادا به‌شمار می‌روند که همواره در مکان‌های عمومی با نشاط تمام به گذراندن اوقات فراغت یا انجام امور روزمره خود می‌پردازند. حتی محققان پس از انجام مطالعات متعدد در مورد این منطقه متوجه شدند که گردشگران و افراد بیگانه‌ای که به این منطقه سفر می‌کنند، از تجربه بیشترین حس شادی خود در فضاهای عمومی رنگارنگ سخن می‌گویند و پوشش‌های گیاهی سراسر شهر را انگیزه‌ای برای بازگشت خود به این محله در آینده می‌دانند.

نقش طراحی شهری در افزایش شادی میان ساکنان

گروهی از معماران اهل کانادا یکی از فضاهای اداری شهر را که تا پیش از این مملو از سازه‌های بتنی نظیر دفاتر اداری، ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها و فروشگاه‌های متعدد بود به یک مرکز اجتماعی کاملاً سبز تبدیل کردند و به نصب میزهای تنیس، آثار هنری، باغچه‌های متعدد در رستوران‌ها و مکان‌هایی عمومی برای انجام فعالیت‌های جسمی و گرد هم آمدن مردم پرداختند. گزارش‌ها نشانگر آن است که از زمان تغییر کاربری این فضا، حس شادی میان مردم به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است؛ به طوری که ساکنان نسبت به گذشته، مایل هستند زمان طولانی‌تری را به هنگام فراغت خود در این مرکز اجتماعی سپری کنند.

امروزه نسبت به گذشته، شهرنشینان از اثرات محیط اطراف بر رفاه جسمی و روحی خود آگاه‌تر هستند و همین امر، طراحان شهری را به تأمل بیشتر در مورد جنبه‌های اجتماعی فضاها برای به حداقل رساندن حس تنهایی و انزوا میان مردم سوق داده که همین رویداد در اغلب نقاط دنیا، ایجاد فضاهای عمومی با کیفیت بالاتر را در پی داشته و به افزایش رضایتمندی میان شهروندان منجر شده است.

نقش طراحی شهری در افزایش شادی میان ساکنان

بدون شک، ایجاد شهرهای شاد ارتباط نزدیکی با بعدهای روان‌شناسی شخصیتی دارد و به همین دلیل، طراحان شهری پیش از ایجاد هر گونه فضای عمومی باید به مطالعه کتاب‌های روانشناسی مربوطه بپردازند تا از عوامل محیطی مؤثر بر نشاط مردم آگاه شوند. به عنوان مثال، امروزه معماران می‌کوشند از طریق ایجاد فروشگاه‌ها و باغچه‌های کوچک در امتداد پیاده‌روها، وضعیت کسل‌کننده آن‌ها را از بین ببرند تا مردم با نشاط تمام و تماشای اطراف به قدم زدن در پیاده‌روها بپردازند. نتیجه مطالعات متعددی که توسط محققان شهری انجام شده است نشان می‌دهد که شهرنشینان در پیاده‌روهای ساده و بدون فروشگاه‌ها و سایر فضاهای زیبا مایل هستند بسیار سریع‌تر قدم بزنند تا به مقصد برسند، حال آن‌که پیاده‌روهای پرشور با طراحی‌های ویژه، مردم را به قدم زدن آهسته و تماشای اطراف فرا می‌خواند و حس نشاط را در آن‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

نقش طراحی شهری در افزایش شادی میان ساکنان

اغلب روانشناسان در مطالعات و نظریه‌های خود از تأثیر وجود فضاهای سبز شهری بر افزایش حس شادی میان ساکنان سخن گفته‌اند و بر این باور هستند که ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند استرس و نشانه‌های افسردگی را در میان افراد کاهش دهد که این امر به سهم خود می‌تواند رفاه روانی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

گروهی از محققان اهل بریتانیا به منظور بررسی نقش طراحی شهری در میزان شادی میان شهرنشینان به بررسی رفتار گروهی از افراد ساکن در منطقه‌ای از لندن پرداختند که با آسمان‌خراش‌های بتنی احاطه شده و از کمترین فضای طبیعی برخوردار بود. محققان پس از یک بازه زمانی مشخص و انجام آزمایش‌های متعدد روی افراد مورد مطالعه، متوجه شدند که میزان استرس میان این افراد در سطح بسیار بالایی قرار دارد و این در حالی بود که خود افراد از کمترین حس شادی در خود خبر دادند. این محققان استدلال کردند که آسمان‌خراش‌های بتنی لندن، حس سختی زندگی را بین مردم به وجود می‌آورد، ضمن این‌که کمبود فضاهای سبز در منطقه مورد مطالعه و وفور خیابان‌ها، سر و صدای زیادی را در آن به وجود آورده است که همین امر به سهم خود در افزایش حس نگرانی میان ساکنان، نقش مهمی به عهده دارد.

نقش طراحی شهری در افزایش شادی میان ساکنان

کد خبر 598848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.