انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اصفهان در هاله‌ای از ابهام

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اصفهان به بحثی پرحاشیه بین هنرمندان و دغدغه فعالان این حوزه تبدیل شده است و هنوز خبری از برگزاری آن نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنرهای نمایشی شکلی از هنر است که برخلاف هنرهای دیگر، هنرمند در آن با استفاده از بدن و فیزیک خود در وهله نخست و سپس بهره‌گیری از امکانات دیگر به خلق هنر خود می‌پردازد. تئاتر، هنر ارزشمندی در جامعه است که می‌توان با این هنر، ارزش‌ها را به جامعه انتقال داد و کاستی‌ها را متذکر شد.

تئاتر اندیشه، بیان و حرکت است که بخش اندیشه و بیان آن ریشه‌ای فرازمینی و معنوی دارد و باعث تعالی روح انسان به‌سوی کمال می‌شود. تئاتر یک ضرورت است، یک ضرورت اجتماعی که همواره بوده است و خواهد بود و نمی‌توان منکر آن شد. ضرورتی که همگان بر تأثیر شگرفش بر اجتماع در ادوار مختلف اذعان دارند. تئاتر، مشاهده هنر انسان‌های خوش‌نیت است؛ افرادی که در کمال زیبایی و وقار، افکارشان را روی صحنه و در حضور مردم می‌پرورانند و برای تحت تأثیر قرار دادن، به‌جای حیله و ترفند، از حضورِ کامل انسانی خود استفاده می‌کنند.

انتظار هنرمندان از متولیان امر بسیار زیاد است و همیشه دل پردردی دارند که البته بحق است، اینکه جدی‌تر به بحث هنرمند و هنر بپردازند و نیازهای اولیه برای تولید یک اثر هنری را تأمین کنند همچنان که از گذشته‌های دور، هنرمندان مورد حمایت قرار می‌گرفتند، هم‌اکنون نیز نیازمند حمایت هستند تا بتوانند با خیال آسوده به کار خود ادامه دهند و به تولید اثر بپردازند. از این رو واحد هنرهای نمایشی یکی از واحدهایی است که همواره مورد توجه علاقه‌مندان تئاتر بوده است.

انجمن هنرهای نمایشی ایران با هدف توسعه فرهنگی و رسیدن به شاخص‌های اثرگذار هنر نمایش بر اساس نیازهای فرهنگی ایران اسلامی و همچنین ایجاد انگیزه در هنرمندان، شناسایی و حمایت از جوانان مستعد، برقراری ارتباط با تشکل‌ها و گروه‌های تئاتری سراسر کشور، تبادل اطلاعات و همکاری با مؤسسه‌ها و سازمان‌های شناخته شده هنر نمایش در سایر کشورها در سال ۱۳۸۷ تشکیل شد و دفاتر استانی دارد که در این میان انتخابات این انجمن در اصفهان حدود دو سال است که عقب افتاده است و در ادامه به بررسی و چرایی این انتخابات می‌پردازیم.

برگزاری انتخابات بر عهده هیئت مؤسس

محمد ترابی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان به خبرنگار ایمنا، در خصوص دلیل عقب افتادن انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان می‌گوید: چرایی این کار را باید از اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان بپرسید! ما حدود دو سال است که پیگیر برگزاری انتخابات هستیم، طبق اساسنامه‌ای که از تهران آمده بود، باید هیئت مؤسس تشکیل می‌شد که این هیئت متشکل از آقایان احسان جانمی، جواد ایزددوست و محمدجواد صرامی بودند که در صدد برگزاری انتخابات و پیگیر ثبت شدند.

وی ادامه می‌دهد: پس از ثبت انجمن، طبق اساسنامه پیگیری برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی بر عهده هیئت مؤسس بوده است که این امر توسط آن‌ها انجام شد اما تاکنون موفق به برگزاری انتخابات نشدند و دلیل آن را از هیئت مؤسس انجمن بپرسید.

ترابی می‌افزاید: از آنجایی که هنوز انتخابات برگزاری نشده است، وظیفه خودمان می‌دانیم تا پیگیر مطالبات همکاران در حوزه نمایش باشیم.

شرح وقایع پیگیری‌های انجام شده برای برگزاری انتخابات از سوی هیئت مؤسس

جواد ایزددوست، کارگردان تئاتر و عضو هیئت مؤسس این انجمن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به این‌که مهلت قانونی انجمن نمایش اصفهان در مهرماه سال ۱۳۹۹ به اتمام رسیده بود اما به واسطه شرایط شیوع کرونا که به‌وجود آمده بود، تمام دفاتر استانی تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید و مقرر شد که انتخابات انجمن هنرهای نمایشی، در ابتدای سال ۱۴۰۰ برگزار شود. در ابتدای سال ۱۴۰۰ با توجه به اسامی اعلام شده، من، محمدجواد صرامی و احسان جانمی قرار شد که به عنوان هیئت مؤسس در سامانه‌ای که خود وزارت ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی اعلام کرده بود، مدارک اولیه را بارگذاری کنیم تا بتوانیم بحث انتخابات را ادامه دهیم.

وی ادامه می‌دهد: این کار در ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام شد و بعد از آن قرار شد که جلسه‌ای گذاشته و انتخابات برگزار شود که حتی چگونگی برگزاری انتخابات هم برنامه‌ریزی شد اما متأسفانه به بهانه‌های مختلف قانونی و غیرقانونی این کار تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام نشد، در اسفندماه سال گذشته مجدداً جلسه‌ای با حضور هر سه نفر اعضای هیئت مؤسس، رئیس انجمن نمایش وقت و کارشناس نمایش اداره ارشاد برگزار و قرار شد نامه‌ای به ادارات کل شهرستان‌ها ارسال شود و گروه‌های ثبت شده نمایشی برای حضور در انتخابات انجمن که در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، اعلام آمادگی کنند.

این فعال عرصه تئاتر اضافه می‌کند: این نامه از طرف اداره ارشاد ارسال شد و ما پانزدهم فروردین‌ماه سال جاری جلسه‌ای برگزار کردیم که در این جلسه کارشناسان ارشاد بیان کردند هنوز تعدادی از شهرستان‌ها آمادگی خود را اعلام نکرده‌اند؛ بنابراین قرار شد مهلت ۱۵ روزه دیگری، یعنی تا پایان فروردین‌ماه بدهیم و حتی زمان انتخابات را هم مشخص کردیم. همچنین کارشناسان اداره ارشاد گفتند که قبل از اینکه انتخابات انجمن برگزار شود باید انتخابات مجمع عمومی برگزار شود که قبول و زمان آن را مشخص کردیم، حتی درباره مکان هم صحبت شد اما باز به دلایل نامعلومی این کار به تعویق افتاد.

ایزددوست می‌افزاید: در نهایت و با پیگیری‌های انجام شده، کارشناسان اداره ارشاد اعلام کردند که دستورالعمل از طرف مرکز هنرهای نمایشی در حال تغییر است و باید صبر کرد تا دستورالعمل جدید ارسال شود؛ بر اساس آنچه که من شنیدم دستورالعمل جدید ارسال شده اما هیچ‌گونه ارجاعی به ما داده نشده است. البته بهانه تغییر و انتصابات اداره کل ارشاد اصفهان و موضوعات دیگری دست به دست هم داده است تا این انتخابات برگزار نشود و به دید من شاید دوستان اداره ارشاد به اهمیت موضوع انتخابات و تشکیل انجمن هنرهای نمایشی پی نبردند و اکنون این کار معطل مانده است.

اهالی تئاتر علاقه‌ای به تشکیل انجمن نمایشی ندارند

احسان جانمی، دیگر عضو هیئت مؤسس انجمن هنرهای نمایشی و فعال تئاتر اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بحث انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اصفهان به چند دلیل عقب افتاده است و دلایل آن نیز خیلی ساده است، مهم‌ترین آن نبود علاقه‌مندی هنرمندان تئاتر اصفهان به داشتن انجمن هنرهای نمایشی است. در حال حاضر تعریف درستی در ساختار کلی کشور برای انجمن‌های هنرهای نمایشی نیست.

وی ادامه می‌دهد: بودجه خاصی برای انجمن هنرهای نمایشی تعریف نمی‌شود و جایی که بدون بودجه است، بی‌توان است. تاکنون مدیرکل‌های زیادی در ارشاد اصفهان عوض شدند و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی نیز تغییر کرد، اساسنامه انجمن هنرهای نمایشی کل کشور ایراد داشت که در حال اصلاح است، سه سالی است که هیچ بودجه‌ای از طرف انجمن نمایش کشور به انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان داده نشده است، اکنون هم چند نفر بیشتر نیستند که پیگیر این موضوع هستند که امیدوارم تا چند هفته دیگر تکلیف اساسنامه جدید انجمن مشخص شود.

گفت‌وگو از: علی باقری، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 598797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.