۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
مهم‌ترین قابلیت‌های هوشمندی

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان می‌کوشند قابلیت‌های هوشمند را در مناطق افزایش دهند و مزایای بی‌شمار آن را برای شهرها و شهرنشینان به ارمغان بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند دهه گذشته تجهیزات تکنولوژیک زندگی مردم سراسر جهان را فرا گرفته و به تسهیل آن کمک زیادی کرده است. به عنوان مثال، وجود تلفن‌های همراه هوشمند از مهم‌ترین ابزارهای تکنولوژیک به شمار می‌رود که حتی نیاز کاربران را برای حضور در فروشگاه‌ها جهت خرید اقلام مورد نظر خود به حداقل می‌رساند. از سوی دیگر، ابزارهای هوشمندی مانند سیستم‌های روشنایی مجهز به سنسورهای دیجیتالی مزایای بی‌شماری برای شهرها در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش مصرف انرژی شهری و به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده اشاره کرد. در همین راستا، مدیران همواره در تلاش هستند خدمات هوشمند را در شهرهای خود گسترش دهند و در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود آینده این شهرها بسیار متفاوت با امروز باشد.

آینده شهرهای هوشمند

حمل‌ونقل هوشمند

فناوری‌های هوشمندی که قدرتمندتر از ابزارهای امروز به کاهش ترافیک شهری و هزینه نظارت بر پارک، سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل چندمنظوره و علائم رانندگی هوشمند کمک کند، آینده شهرهای هوشمند را از آن خود خواهد کرد. به عنوان مثال، زمانی که پارک وسایل نقلیه شهری هوشمند شود، آن‌گاه مردم زمان کم‌تری را صرف جست‌وجوی یافتن محل پارک خواهند کرد یا مثلاً، علائم راهنمایی و رانندگی هوشمند می‌تواند به کاهش جریان ترافیک کمک کند که این امر به سهم خود در کاهش حوادث خیابانی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

ابزارهای هوشمند اینترنت اشیا

ابزارهای اینترنت اشیا همه چیز را در یک شهر هوشمند به هم پیوند می‌دهد. سنسورهای دیجیتالی داده‌هایی ارائه می‌دهد که به بهبود عملکرد شهرها کمک زیادی می‌کند. شهرهای هوشمند آینده از ابزارهای اینترنت اشیای پیشرفته‌تری نسبت به امروز برخوردار خواهد بود که این امر می‌تواند به مدیریت بهتر شهرها منجر شود. به عنوان مثال، سطل‌های زباله مجهز به سنسورهای دیجیتالی می‌تواند زمان واقعی پر شدن آن‌ها را مشخص کند و از این طریق، مزایای بی‌شماری نظیر ذخیره زمان مربوط به تردد جهت جمع‌آوری پسماندها را برای کارگران شهرداری در پی داشته باشد.

زیرساخت‌های هوشمند

رویکردهای هوشمند فناوری‌محور آینده شهرها را از آن خود خواهد کرد و به ایجاد مناطقی منجر خواهد شد که کمترین نیاز را به بازسازی یا حفظ داشته باشد. در واقع، زیرساخت‌های شهری در آینده هوشمندتر از امروز خواهد شد و سنسورهای دیجیتالی مسئولیت انتقال اطلاعات در مورد عملکرد آن‌ها را به مرکز پردازش داده‌ها به عهده خواهد داشت که این امر نظارت بر مشکلات به وجود آمده در آن‌ها را در زمان واقعی در پی خواهد داشت. مدیران شهری در آینده قادر خواهند بود بهتر به تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد زیرساخت‌ها بپردازند و از این طریق به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کنند.

آینده شهرهای هوشمند

انرژی هوشمند

ترویج استفاده از پنل‌های خورشیدی، خودروهای الکتریکی، سخت‌افزارهای هوشمند و نرم‌افزارهای مختلف از مهم‌ترین گرایش‌های شهری تا چند دهه آینده خواهد بود. علاوه بر این، سازه‌ها و خانه‌های مسکونی از انرژی تجدیدپذیر بهره بیشتری خواهد گرفت که این رویداد می‌تواند هزینه‌های ساکنان آن‌ها را از جنبه‌های مختلف به حداقل برساند، ضمن این‌که رفاه جسمی و روانی را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

کد خبر 598703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.