از موزه تشریفات یزد چه می‌دانید؟

نخستین و تنها موزه تشریفات دولتی کشور از سوی شهرداری یزد در حالی هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که می‌توان از آن به عنوان گامی بلند در عملیاتی‌سازی ارتباطات خواهرخواندگی این کلان‌شهر یاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارتباطات میان شهری به عنوان یکی از زیرشاخه‌های دیپلماسی شهری، زمینه‌ساز تعامل در راستای توسعه همه‌جانبه به حساب می‌آید؛ موضوعی که بسیاری از شهرهای جهان نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای دارند. قطع به یقین هیچ شهری نمی‌تواند خود را به عنوان جزیره‌ای مستقل از سایر نقاط و بدون ارتباط با دیگر شهرها به سرمنزل مقصود که توسعه و پیشرفت همه‌جانبه است، برساند چرا که نیاز به تعامل برای هر شهری اهمیت بسیار بالایی دارد.

ارتباطات بین شهری امروزه در شهرهای مختلف جهان علاوه بر تعامل بین شهرهای داخلی کشور، به تعاملات بین‌المللی نیز کشیده شده است و پیمان‌های خواهرخواندگی به عنوان یکی از مهمترین روندهای ایجاد این ارتباط فراملی به حساب می‌آید.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان، پیمان‌های خواهرخواندگی را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار داده‌اند و با شهرهایی که با آنها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی ورزشی قرابت دارند، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی می‌کنند؛ در واقع تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی برای این شهرها زمینه‌ای فراهم کرده است که در حوزه‌های مختلف با شهرهایی که امکان برقراری تعامل و استفاده از ظرفیت آنها برای توسعه هرچه بیشتر وجود دارد، همکاری کنند.

نکته بسیار مهم تداوم و گسترش این روند در شهرهای بزرگ جهانی است به گونه‌ای که بسیاری از شهرهایی که تاکنون با دیگر شهرها تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده‌اند، همچنان یافتن شهرهای جدید و مؤثر را به عنوان اولویت مهم در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در ایران نیز تعدادی از کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی با شهرهای مختلف جهان کرده‌اند و به عنوان ظرفیت تعامل بین‌المللی همچنان در حال بررسی شهرهای جدید برای توسعه این روند هستند؛ هر چند تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی در ایران بیشتر به عنوان یک نام باقی مانده است و در مرحله عمل، استفاده چندانی از این ظرفیت برای ایجاد ارتباطات بین‌المللی صورت نگرفته است؛ موضوعی که نه تنها از آن می‌توان به عنوان فرصت‌سوزی یاد کرد، بلکه جلوی ایجاد فرصت‌های جدید به‌ویژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری را نیز می‌گیرد.

موضوع بسیار مهمی که در ارتباط عارضه‌یابی استفاده نکردن از این ظرفیت در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، این است که هیچ سازوکار مشخصی برای آن تدوین نشده است و صرفاً ایده‌ها و اقدامات پراکنده‌ای مطرح شده است، اما کارگروه بین‌الملل و دیپلماسی شهری کمیته مدیران ارتباطات و امور بین‌الملل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در آخرین نشست خود اقدام به پیگیری این موضوع برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت رسانه‌ها کرد.

ورود مجمع کلان‌شهرهای کشور برای عملیاتی‌شدن تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی

حامد سلطانی، رئیس کارگروه بین‌الملل و دیپلماسی شهری کمیته مدیران ارتباطات و امور بین‌الملل مجمع شهرداران‌کلان‌شهرهای ایران در رابطه با تصمیم گرفته شده در نشست کارگروه بین‌الملل و دیپلماسی شهری، اظهار می‌کند: موضوع خواهرخوانده‌ها در حال حاضر بیشتر به عنوان یک اقدام تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عمل شاهد تحقق نتایج و آثار آن نیستیم، از این رو در آخرین نشست کارگروه، موضوع استفاده بیشتر از این ظرفیت در توسعه شهرها به‌ویژه در زمینه جذب سرمایه‌گذار و انجام برنامه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد آئین‌نامه اجرایی آن توسط کلان‌شهر یزد نگاشته شود.

وی با بیان اینکه به موازات تدوین این آئین‌نامه که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، اقداماتی نیز برای ایجاد فرصت عملی در استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی در حال انجام است، می‌افزاید: یکی از این اقدامات، راه‌اندازی نخستین موزه تشریفات کشور در یزد است که از سوی شهرداری این کلان‌شهر پیگیری می‌شود.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری یزد با بیان اینکه موزه تشریفات در نوع خود در کشور بی‌نظیر است، ادامه می‌هد: در سفر سفیران و مسئولان کشورهای مختلف به یزد، هدایایی به مسئولان استانی اهدا می‌شد و این اتفاق در سفرهای مدیران استان به دیگر شهرهای جهان نیز انجام شده است و پیش از این هدایا به صورت پراکنده در اتاق مسئولان استان و در قفسه‌ها نگهداری می‌شد، اما با راه‌اندازی موزه تشریفات که آئین افتتاحیه آن در هفته دولت امسال برگزار خواهد شد، تمام این هدایا به صورت متمرکز نگهداری می‌شود و در معرض دید عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدایایی که از سوی شهر یا کشوری به دیگر کشورها اهدا می‌شود، نشانگر هویت و فرهنگ آن کشور است، اظهار می‌کند: همین موضوع سبب می‌شود که زمینه آشنایی هرچه بیشتر با شهرهای خواهرخوانده میان علاقه‌مندان به این حوزه فراهم شود، لذا از اتفاقات بسیار خوبی که قرار است در این حوزه اتفاق بیفتد، افزایش ارتباط و تعامل با شهرهای خواهرخوانده به واسطه ایجاد موزه است.

سلطانی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر نامه‌نگاری‌های گسترده‌ای با شهرهای خواهرخوانده یزد صورت گرفته است تا در صورت تمایل، هدایای خود را برای قرار گرفتن در موزه تشریفات ارسال کنند که اعلام آمادگی از سوی شهرداران بعضی شهرها نیز انجام شده است؛ نکته بسیار مهم این است که اقدامات و پیگیری‌های لازم انجام شده است تا این موزه به صورت رسمی در فهرست موزه‌های وزارت میراث فرهنگی به ثبت برسد، از این‌رو روند اداری آن در حال انجام است.

موزه تشریفات تعامل شهرهای خواهرخوانده با یزد را افزایش می‌دهد

بی‌بی‌فاطمه حقیرالسادات، رئیس کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه موزه‌ها نقش بسیار مهمی در انتقال فرهنگ‌ها و همچنین بسترسازی برای فرهنگ‌سازی برعهده دارند، اظهار می‌کند: ایجاد موزه اقدام بسیار ارزشمندی است که باید در حوزه‌های مختلف و برای حفاظت و حراست از میراث فرهنگی، آثار تاریخی و معرفی آن به نسل‌های جدید و مردم دیگر کشورها و شهرها انجام شود.

وی می‌افزاید: با این وجود موضوع بسیار مهمی که برخی موزه‌ها را نسبت به دیگر موارد آن متمایز می‌کند، ماهیت و تعدد در نوع موزه است؛ مبحثی که در ارتباط با موزه تشریفات شهرداری یزد سبب شده این موزه به عنوان یک اقدام منحصربه‌فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد تصریح می‌کند: موزه تشریفات به عنوان یک اقدام ارزشمند در حال ایجاد است و امیدواریم این اقدام زمینه‌ای را به‌وجود آورد که بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر در راستای افزایش ارتباط و تعامل با شهرهای خواهرخوانده از آن بهره‌گیری داشته باشیم.

حقیرالسادات خاطرنشان می‌کند: اعلام آمادگی شهرهای خواهرخوانده یزد برای ارسال هدایای خود به این موزه، موضوع بسیار مهمی است که نشان از تمایل دیگر شهرها به ارتباط با یزد دارد، لذا باید از این ظرفیت به نحو صحیح استفاده شود.

تمام آثار موزه تشریفات کددار می‌شود

مهدی نعمت‌اللهی، مسئول امور موزه و امور فرهنگی موزه‌های شهرداری یزد نیز در این باره با بیان اینکه موزه تشریفات برای نخستین‌بار در تمام نهادهای دولتی و شهرداری‌های کشور ایجاد شده است، می‌گوید: اشیا و هدایایی که در طول دوره‌های مختلف از سوی شهرهای خواهرخوانده به استان یزد رسیده است، یک فرصت بسیار خوب برای معرفی به شهروندان و مسئولان به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه به لحاظ سیاسی، تاریخی و فرهنگی این تبادل اطلاعات و معاشرت شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما عموم مردم از آن اطلاعاتی ندارند، تصریح می‌کند: موضوع بعدی شرایط نامناسب نگهداری بعضی از آثار است که در موزه با کددار شدن هر یک از هدایا، زمینه بهبود نگهداری آنها فراهم می‌شود.

این کارشناس امور موزه‌ها با اشاره به ایجاد موزه تشریفات در محل لابی شهرداری یزد، ادامه می‌دهد: فضایی برای این موزه در نظر گرفته شده است که بدون در نظر داشتن نگاه درآمدزایی، زمینه دیده شدن هرچه بیشتر برای عموم مردم را به‌وجود می‌آورد، چرا که بر اساس بررسی‌ها، ۹۰ درصد مراجعات مردمی و ۹۴ درصد مراجعات مسئولان داخلی و خارجی در این نقطه انجام می‌شود و ناخواسته مردم و مسئولان از این موزه بازدید می‌کنند.

مسئول امور موزه و امور فرهنگی موزه‌های شهرداری یزد اظهار می‌کند: پس از ایجاد استحکام‌بخشی در محل موزه، از روش‌های نوین موفق به اجرای معماری «سنتی کلاسیک مدرن» در این فضا شدیم و با ۵۵ درصد کار چوب، ۳۵ درصد کار هنرمندانه گچ و مابقی آن در حوزه‌های مختلف معماری، جلوه بسیار خاص، زیبا و منحصربه‌فردی به موزه داده شده است؛ البته با توجه به اینکه فلسفه موزه تشریفات برای ادارات مختلف جذابیت داشت، استانداری یزد حمایت خود را با تحویل اشیا و هدایایی خود به این موزه اعلام کرده است.

وی بازتاب ایجاد موزه تشریفات در کشور را بسیار گسترده می‌داند و تاکید می‌کند: استان‌ها و شهرهای مختلف درخواست ایجاد این موزه توسط شهرداری یزد در شهر خود را مطرح کرده‌اند و این درخواست‌ها همچنان ادامه دارد.

نعمت‌اللهی با اشاره به استفاده از نماهای سنتی، مدرن و کلاسیک در موزه، می‌افزاید: با توجه به اقدامات بسیار خوبی که در ارتباط با زیباسازی این فضا انجام شده است، شهروندان نیز درخواست داشتند که تمام فضای شهرداری یزد و مناطق شهرداری به این صورت تزئین شود تا نماد مدیریت یک شهر جهانی در چشم مراجعه‌کنندگان زیبایی خاصی داشته باشد.

کد خبر 598700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.