آغاز تولید قراردادی مرغ در اصفهان/حذف عوارض صادرات شیرخشک و کره

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به آغاز تولید قراردادی مرغ در استان گفت: بر این اساس نیاز جامعه سنجیده می‌شود. واحدهای صنفی، میزان گوشت مورد نیاز را اعلام می‌کنند و براساس آن، جوجه‌ریزی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین ایراندوست امروز _دوشنبه سی‌ویکم مردادماه_ در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، دانه جو، ذرت و کنجاله سویا که بیش‌از ۹۰ درصد خوراک مرغ، ۸۰ درصد مرغ تخم‌گذار و ۳۰ درصد خوراک دام را تشکیل می‌دهد، بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت داشت. در این راستا برای تأمین نقدینگی دامدار تسهیلات با سود پایین‌تر از نرخ معمول به تولیدکنندگان اختصاص یافت.

وی افزود: توزیع نهاده‌ها به صورت توافقی با واردکنندگان مستقیماً انجام شد و اکنون توزیع نهاده‌ها رقابتی شده و شرایط خرید آن نیز تغییر کرده است. بسیاری از واردکنندگان قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت مصوب ارائه می‌دهند. تمایل به فروش دام مولد در چند هفته گذشته کاهش یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: شرکت پشتیبانی امور دام گوشت گوساله، بره و مرغ را خرید می‌کند؛ همچنین اخیراً مجوز صادرات دام داده شده و عوارض صادرات شیر خشک و کره برداشته شد تا در حوزه دام و طیور به پایداری برسیم‌.

ایراندوست اضافه کرد: اکنون با فراوانی محصول مواجه هستیم زیرا اجرایی نشدن کوپن الکترونیک، خرید این محصولات کاهش یافته و قیمت‌ها در بازار به کمتر از مقدار مصوب رسیده است که تولیدکنندگان را متضرر کرده است.

وی ادامه داد: تا پیش از اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها مرغ با وزن زیاد عرضه می‌شد که منجر به هدر رفتن نهاده و تبدیل آن به چربی می‌شد. امروز مرغداران، مرغ با سایز بهینه تولید می‌کنند و در مصرف نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان یکی از پایگاه‌های اصلی صادرات محصولات در حوزه دام و طیور است. سرانه مصرف مرغ در کشور ما برای هر ایرانی ۳۲ کیلوگرم در ماه است. امروز با اصلاح قیمت گوشت مرغ، تمایل به مصرف آن کاهش و مصرف گوشت گوسفند افزایش یافته است. با وجود افزایش هزینه‌های تولید گوشت گوسفند، قیمت آن نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

ایراندوست خاطرنشان کرد: برای مدیریت این موضوع، تولید قراردادی کلید خورد. بر این اساس نیاز جامعه سنجیده می‌شود. در هفته‌های گذشته مصرف مرغ در استان اصفهان به کمتر از ۲۰۰ تن رسید. این در حالی است که در سال گذشته این میزان ۴۰۰ تن بود. اکنون واحدهای صنفی میزان گوشت مورد نیاز را اعلام کرده و براساس آن جوجه‌ریزی انجام خواهد شد.

کد خبر 598675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.