پروژه‌های فرهنگی باید بازخورد مناسبی داشته باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنر ابزاری برای انتقال مفاهیم فرهنگی است، لذا باید از ظرفیت هنر برای تقویت فرهنگ عمومی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرگس معدنی‌پور امروز _دوشنبه سی‌و یکم مردادماه_ با حضور در جلسه بررسی عملکرد برنامه‌ای و بودجه‌ای اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: حوزه فرهنگی و اجتماعی حوزه‌ای تخصصی است، در این حوزه بسیاری از افراد خود را مدعی و صاحب‌نظر می‌دانند، در صورتی که به جرئت می‌توان گفت که داشتن نگاه تخصصی در این حوزه یک اولویت است و نمی‌توان نگاه تخصصی در آن را نسبت به دیگر حوزه‌های مدیریت شهری در اولویت چندم قرار داد.

وی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن نگاه تخصصی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در شهر، ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تلاش بر این است که تخصصی بودن حوزه فرهنگی و اجتماعی بر همگان مشخص شود، در همین زمینه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز باید تلاش کند تا این باور در دیگر حوزه‌های شهرداری ایجاد شود که با یک حوزه تخصصی روبه‌رو هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این حوزه حوزه نرم‌افزاری مدیریت شهری است و سایر حوزه‌ها بخش سخت‌افزاری آن به حساب می‌آید.

وی با اشاره به ضرورت بررسی کارشناسی هویت‌سازی مناطق شهر تهران، تصریح کرد: لازم است بررسی و مطالعات مناسبی در خصوص هویت‌سازی مناطق انجام شود و در این راه از تجارب گذشته باید استفاده کرد، حد و مرز قائل شدن بین مأموریت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری بسیار مهم است. اگر هر حوزه، کار خود را به درستی انجام دهد، هیچ تداخلی در مأموریت‌ها ایجاد نمی‌شود.

هنر ابزاری برای انتقال مفاهیم فرهنگی است

معدنی‌پور خاطرنشان کرد: اقدامات هنری در سازمان فرهنگی و هنری دارای اولویت است و به این نکته توجه می‌شود که هنر ابزاری برای انتقال مفاهیم فرهنگی است و باید از ظرفیت هنر برای تقویت فرهنگ عمومی استفاده کرد، از سوی دیگر مأموریت اداره کل فرهنگی در معاونت اجتماعی نهادینه‌سازی و فرهنگ‌سازی مأموریت‌های ذاتی شهرداری است، این اداره‌کل باید مأموریت‌های ذاتی شهرداری را احصا کند و در راستای آنها اقدامات فرهنگی و فرهنگ‌سازی انجام دهد.

وی گفت: موضوعات فرهنگی دارای گستردگی بسیاری هستند، اما ضرورت دارد به آن دسته از موضوعات پرداخته شود که در مدیریت شهری مأموریتی برای آنها تعریف شده است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقدامات فرهنگی در حوزه مدیریت شهری باید اقدامات فرهنگی در دیگر دستگاه‌ها متفاوت باشد، به ویژه در شرایطی که با محدودیت منابع مالی روبه‌رو هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه استفاده از ظرفیت اداره کل مطالعات در اجرای پروژه‌های فرهنگی اهمیت دارد، افزود: باید بازخوردگیری مناسبی از برنامه‌های فرهنگی انجام شود که این موضوع با ورود اداره کل مطالعات محقق خواهد شد. از این اداره کل توقع داریم که با بررسی پروژه‌ها و برنامه‌های فرهنگی میزان تأثیرگذاری اجتماعی آنها را مشخص کند.

وی با اشاره به نظارت مستمر این کمیسیون بر مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری، گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ جلسه و بازدید از مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها از سوی اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران انجام شده است که این نشان‌دهنده عزم جدی اعضای کمیسیون در خصوص نظارت است.

کد خبر 598604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.