تمام متخلفان برکنار شوند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، سی‌ویکم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمام متخلفان برکنار شوند» نوشت: رئیس جمهور، ضمن تشکر از وزیر صمت در ایجاد تغییرات مدیریتی در فولاد مبارکه در همان ابتدای شروع به کارش دستور داد، تمام کسانی که تخلف آنها در فولاد مبارکه محرز شده از کار برکنار شوند و به تخلفات آنها برابر ضوابط و مقررات در مراجع صالح رسیدگی شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز _یکشنبه سی‌ام مردادماه_ هیئت دولت با اشاره به انتشار گزارش نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه، تأکید کرد: دولت، ایجاد شفافیت و نظارت بر شرکت‌های دولتی را افزایش می‌دهد و خود را موظف می‌داند با هرگونه مصادیق فساد برخورد کند.

آیت‌الله رئیسی ساماندهی وضع شرکت‌های دولتی و اصلاح شیوه انتصابات در هیأت مدیره شرکت‌ها را یک ضرورت برشمرد و خاطرنشان کرد: وزرا وظیفه دارند در تغییر و تحول شرکت‌های زیرمجموعه خود نهایت دقت را در به‌کارگیری نیروی انسانی صالح، خبره و کارآمد داشته باشند تا بیت‌المال صیانت شود.

رئیس جمهور متعهد بودن شرکت‌های دولتی به انجام مسئولیت‌های اجتماعی را ضروری برشمرد و گفت: البته شرکت‌های دولتی نمی‌توانند به بهانه انجام مسئولیت‌های خود به هر شخصی بدون ضابطه پرداخت‌های هنگفت داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی همچنین به وزیر رفاه مأموریت داد، ضمن تشکیل کمیته‌ای مرکب از وزارتخانه‌های مرتبط در مدت ۱۵ روز، آئین‌نامه‌ای به منظور نظام‌مند کردن و شفافیت نحوه هزینه‌کرد ردیف مسئولیت اجتماعی این شرکت‌ها، تدوین و برای تصویب به دولت پیشنهاد دهد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات دولت در یک‌سال گذشته برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تأکید کرد: تبیین خدمات دولت برای مردم و به‌ویژه نخبگان، موجب امیدآفرینی در جامعه و افزایش اعتماد عمومی می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش وزیر امور خارجه در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع تحریم‌ها، از اقدامات این وزارتخانه و تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز قدردانی کرد و گفت: در هیچ نشست و مذاکره‌ای از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت مردمی تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد، تصریح کرد: این دولت، زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نزده و همه برنامه‌های توسعه‌ای کشور با جدیت پیگیری می‌شود.

تمام متخلفان برکنار شوند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نجات سرچشمه» نوشت: بارندگی شدید و وقوع سیلاب در شهرستان کوهرنگ با گل‌آلود کردن چشمه کوهرنگ، منبع تأمین آب شرب شهرکرد و شهرهای اطراف، آن را از مدار تأمین آب شرب این شهرها و حدود ۶۵ روستا، خارج کرد و تأمین آب شرب شهرکرد به مشکل رسید.

انتقال‌های سنتی آب موجب شد با وقوع یک سیلاب و کدر شدن چشمه کوهرنگ، آب به‌کلی قطع شود. مهم‌ترین مسئله در بحث آب شرب شهرکرد به عنوان مرکز استان، ضعیف بودن زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب و فقدان یک تصفیه‌خانه پیشرفته است.

هرساله در استان چهارمحال‌وبختیاری شاهد تنش‌های آبی هستیم، با توجه به اجرا نشدن آبرسانی پروژه بن-بروجن با کارشکنی‌ها، وضعیت آب شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و بن به شدت ناپایدار است و هرگز نباید درباره آب شرب مردم خوش خیال بود، زیرا هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد. این پروژه در سال ۹۶ با لابی نمایندگان اصفهان و جلوگیری از برداشت آب از زاینده‌رود که آن را غیرمجاز می‌دانستند، متوقف شد.

برای مدیریت این اتفاق، چاه‌هایی که در اختیار کشاورزان و شهرداری بود، وارد مدار تأمین آب شد تا این مشکل مرتفع شود همچنین خط اضطراری سامان فعال شد و ظرفیت آن افزایش یافت.
احمدرضا محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری، در گفتگو با «جوان» داستان قطعی آب شهرکرد را از آغاز تا آخرین اقدامات پایدارکننده شبکه تشریح می‌کند.

کاری که به همت بالای گروه‌های متعدد انجام شد: «در نخستین ساعات بروز مشکلات ناشی از سیل در گام اول از ورود آب گل‌آلود به مخازن آب پاک جلوگیری کردیم و پس از تشکیل کمیته بحران با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، با اقداماتی مانند وارد مدار کردن دو چشمه و ۱۸ چاه، ساخت و تجهیز دو ایستگاه پمپاژ، ۲۶ کیلومتر لوله‌گذاری و نصب منصوبات سرچاهی، آبرسانی سیار، فراخوان ۸۰ تانکر آب‌رسان از سراسر کشور و تشکیل ۱۱ اکیپ توانستیم بخشی از منابع آبی مورد نیاز را تأمین کنیم.

علاوه بر این ۶۰ گروه سه تا پنج‌نفره شامل ۳۶ گروه از خود استان و ۲۴ گروه نیز از ۲۲ استان کشور مثل خوزستان، لرستان، قم و تهران با تخصص‌های مختلف جوشکاری، تعمیرات، لوله‌گذاری و پکیج‌های تصفیه در حال تلاش هستند تا مشکل آب مردم در چهارمحال و بختیاری رفع شود.

در کنار این‌ها سه دستگاه بسته‌بندی آب و ۳۵ هزار لیتر بسته‌های آب آشامیدنی و ۳۰۰ هزار بطری آب معدنی در استان تأمین کردیم و یک ایستگاه پمپاژ افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه سامان در کمتر از ۴۸ ساعت ایجاد و راه‌اندازی شد که ۹۰ لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد انتقال می‌دهد.»

محمدی یادآور می‌شود که طرح‌های پدافندی انتقال آب به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست، به‌طوری که طرح عمان وارد مدار شده است و طرح فدک نیز در مراحل پایانی است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده وارد مدار شود: «با افزایش ظرفیت خطوط سامانه ۱۲۲ بیش از پیش پاسخگوی شهروندان هستیم، اما با توجه به سیلاب‌های اخیر میزان مصرف استان افزایش یافته، در نتیجه نیازمند مصرف بهینه و صرفه‌جویی مردم برای عبور از بحرانیم.»

تمام متخلفان برکنار شوند

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روایت صندوق بین‌المللی پول از رشد ۳ برابری ذخایر ارزی ایران‌» نوشت: آمارهای جهانی از وضعیت ذخایر ارزی در دسترس ایران نشان می‌دهد که این رقم در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است به طوری که در سال جاری میلادی نسبت به دو سال قبل بیش از سه برابر خواهد شد و به بیش از ۴۱ میلیارد دلار خواهد رسید. این موضوع، اظهارات مسئولان وزارت نفت در خصوص رشد درآمدهای وصولی کشور در دولت سیزدهم را که در پی فعال شدن دیپلماسی انرژی محقق شده است، تأیید می‌کند.

اظهارات مسئولان دولت نشان می‌دهد که صادرات نفت و گاز پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بهبود یافته است. در این خصوص اوجی، وزیر نفت در پنجم مرداد با اشاره به دیپلماسی فعال در پیش گرفته شده، تصریح کرد که رکورد تازه ای در فروش نفت خام و میعانات گازی نسبت به سه سال گذشته ثبت شده و این رقم حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در زمینه صادرات گاز در یک سال گذشته نیز ایران با رشد حجمی به طور میانگین ۲۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

در کنار رشد صادرات نفت و گاز، رشد وصول درآمدهای حاصل از آن نیز اهمیت دارد چرا که در غیر این صورت این درآمدها یا مانند ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی بلوکه شده یا دولت مجبور خواهد شد که در ازای صادرات نفت و گاز، تنها کالاهای صادراتی کشور هدف را وارد کند.

در این زمینه نیز اظهارات اوجی نشان می‌دهد روند رو به بهبود است به طوری که وصول ارزی ایران از محل فروش نفت، میعانات و گاز طبیعی ۲.۵ برابر بیشتر از سال‌های گذشته بوده است. اوجی گفته که وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از سه برابر و نسبت به سال ۹۸ بیش از دو برابر شده است، امسال نیز در چهار ماه نخست نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است.

با همه این اوصاف، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا آمارهای بین‌المللی در تأیید این روند رو به بهبود وجود دارد؟ در این زمینه باید گفت پاسخ مثبت است و بررسی داده‌های ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول، هر چند همراه با تخمین بوده، اما از روند تقریباً مشابهی در خصوص ارزهای در دسترس ایران حکایت دارد. طبق این داده‌ها، متوسط ذخایر ناخالص بین‌المللی در دسترس ایران در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ سالانه ۷۳.۵ میلیارد دلار بوده که این رقم پس از تشدید تحریم‌ها توسط ترامپ در سال ۲۰۱۹ به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

در ادامه و در سال ۲۰۲۰ نیز ذخایر ارزی قابل دسترس ایران ۱۲.۴ میلیارد دلار بوده است. با این حال، به اذعان صندوق بین‌المللی پول، از سال ۲۰۲۱ و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این روند تغییر جهت داد به طوری که در سال گذشته میلادی ذخایر یاد شده به ۲۱.۳ میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود این رقم در انتهای سال جاری و آینده میلادی به ترتیب به ۴۱.۴ و ۴۹.۲ میلیارد دلار برسد.

تمام متخلفان برکنار شوند

کد خبر 598562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.