ارتباط سلامت قلب و خطر ناهنجاری در عروق مغز چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که حفظ سلامت قلب‌وعروق ممکن است خطر ناهنجاری در عروق کوچک مغز را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال بروز بیماری عروق مغزی، مطالعه جدیدی انجام دادند و داده‌های پزشکی ۳۰۶۷ سالمند در چین را ارزیابی کردند. پژوهشگران سلامت قلبی-عروقی هر فرد را براساس سه فاکتور پزشکی فشار خون، کلسترول و قند خون همچنین چهار رفتار قابل تغییر مانند ترک سیگار، حفظ وزن سالم، تغذیه سالم و داشتن تحرک فیزیکی به عنوان «ضعیف»، «متوسط» یا «ایده‌آل» رتبه‌بندی کردند.

سپس سلامت قلب‌وعروق را با اسکن‌های MRI مغز مقایسه کردند تا نشانه‌های بیماری عروق کوچک مغزی مانند خونریزی‌های میکروبی مغزی، بقایای خونی که رگ‌های کوچک نشت کرده است و ضایعاتی به نام شدت ماده سفید را بررسی کنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد شرکت‌کنندگانی که از سلامت قلب عروقی ایده‌آل برخوردار بودند ۲۶ درصد کمتر از افراد با سلامت قلبی عروقی ضعیف، در معرض ابتلاء به بیماری عروق کوچک مغزی بودند.

به گفته محققان این یافته‌ها تا حدودی قابل انتظار بود، زیرا یک سبک زندگی سالم می‌تواند برای عروق و مغز مفید باشد. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷.۱ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر سکته جان خود را از دست دادند. لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا اطلاعات کافی در مورد رابطه بین بیماری عروق کوچک مغزی و عوامل خطر بیماری قلبی-عروقی در دسترس قرار گیرد.

کد خبر 598508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.