فیلم‌های تکراری جایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران ندارند

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم‌های که تقلید و تکرار آثار موفق سال‌های قبل محسوب می‌شوند جایی در این رویداد ندارند.

به گزارش ایمنا، نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز یکشنبه سی‌ام تیرماه در باغ زیبا برگزار شد.

مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهراندر این مراسم اظهار کرد: سعی کردیم فعالیت‌های جشنواره را کمی زودتر شروع کنیم؛ این جشنواره بین‌المللی‌ترین رویداد ایران است و جلسات ستاد جشنواره ما که از سال پیش شروع شده در جریان است. همچنان که سایت ما برای پذیرش آثار از اواخر فروردین ماه باز شد و بیست و هفتم مهرماه تا دوم آبان همانند سال گذشته جشنواره را برگزار می‌کنیم و این زمان را تثبیت کرده‌ایم.

وی افزود: در فراخوان جشنواره اولویت دهی به ژانر را مدنظر قرار داشتیم و هدایت این جشنواره به سمت پذیرش فیلم در چهارچوب گونه سینمایی را مورد توجه قرار دادیم.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: امسال یک هزار و ۹۹۶ اثر ثبت شده در حوزه داخلی داریم که به تفکیک عبارتند از: در بخش داستانی یک هزار و ۳۶۴ اثر، در بخش مستند ۲۶۱ اثر، در حوزه تجربی ۲۶۴ و در حوزه انیمیشن ۲۰۷.

وی در ادامه با مقایسه با ادوار اخیر، سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران این دوره را دوره‌ای پربار پس از دوسال رکود کرونا عنوان کرد.

آذرپندار گفت: فرانسه، اسپانیا، چین، هند و آمریکا با بیشترین اثر شرکت کنندگان خارجی این رویداد خواهند بود. تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان هم به ترتیب بیشترین آثار را در این جشنواره دارند.

وی افزود: هنوز کمی زود است که اسامی داوران را اعلام کنیم اما اسامی مطرحی در لیست دعوت ما قرار دارند. دنبال برگزاری وورک شاپ‌هایی با کیفیت در این دوره از جشنواره هستیم و تلاش کردیم به کشورهای منطقه توجه داشته باشیم.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: از آنجا که شعار جشنواره تنوع بوده است ما با فیلم‌هایی که رنگ و بوی فیلم‌های موفق سال‌های قبل در جشنواره فیلم کوتاه تهران یا سینمای داستانی را دارند یا به نوعی تکرار و تقلید آنان محسوب می‌شوند با سختگیری برخورد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: موضوعاتی چون پرداخت به همجنسگرایان، قتل کودکان و مواردی از این دست جزو خط قرمزهای ماست و پرداخته نشدن به آنان از سوی هیئت انتخاب مورد توجه بوده است.

آذرپندار افزود: دوستان فعال فیلم کوتاه باید به لحاظ اقتصادی هم مورد توجه باشند، باید توجه کنیم که اقتصاد فیلم کوتاه نحیف و شکننده است و بسیاری از این دوستان دانشجویان یا افرادی تازه در حال ورود به

مسیر اشتغال هستند، در نتیجه توجه ما به این است که دسترسی‌ها برای این دوستان فراهم باشد به همین دلیل دیگر جشنواره در ایران مال برگزار نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برخی نهاد و سازمان‌ها علاقه‌مندند که از بهترین فیلم حوزه خودشان تقدیر کنند و این ظرفیتی موجود است، چیزی که تحت عنوان تجلی اراده ملی سال‌هاست در جشنواره فیلم فجر در جریان است. بر این اساس به دنبال این هستیم که بخشی بسیار کوتاه را در اختتامیه به این موضوع تخصیص دهیم. از هر سازمانی که بخواهد در این موضوع ورود کند استقبال می‌کنیم به شرطی که توقعاتشان در حد حمایتشان باشد.

ژیار بعد از چهار سال وقفه دوباره برگزار خواهد شد

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: در جشنواره بخش ویژه‌ای نداریم. انجمن سینمای جوانان دو جشنواره قدیمی و باسابقه دارد: جشنواره ژیار (بخش کردی) که بعد از چهار سال وقفه دوباره برگزار خواهد شد و رویداد مهمی است؛ و جشنواره نماز و نیایش هم جشنواره مهم دیگری است که دنبال احیای آن هستیم شاید به امسال نرسد اما این جشنواره قدیمی هدف ما در زنده کردن هستند.

وی درمورد اهمیت ژانر در این رویداد سینمایی گفت: در بخش بین‌الملل و جنبی فیلم‌های ژانر را داریم. اما اگر به ژانر در سینمای ایران برگردیم در بخش فانتزی و کمی وحشت به لحاظ ژانر خوب عمل کرده‌ایم همچنان که نمونه‌های خوبی چون پوست و زالاوا را در سینمای داستانی در این اواخر داشته‌ایم اما در برخی حوزه‌ها همچنان مشکلات جدی داریم؛ بر این اساس تولید فیلم کوتاه مبتنی بر ژانر در فضای فیلم کوتاه کار را سخت‌تر هم می‌کند. در نتیجه تلاش می‌کنیم آثاری از دیگر کشورها را دعوت کنیم تا این اهمیت ژانر را برجسته سازیم.

آذرپندار افزود: چند کتاب را در ایام جشنواره معرفی خواهیم کرد که دو مورد آنان هم همین برجسته ساختن ژانر به لحاظ پژوهشی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم جشنواره امسال شلوغ شود؛ بعد از دوسال رکود چنین آرزویی را داریم. البته که عطش فیلم کوتاه هم دوباره شکل گرفته است، دوباره بلیت فروشی خواهیم داشت و به طور قطع شرمنده برخی از فیلم کوتاه دوستان خواهیم شد چرا که ظرفیتی مشخص و محدود داریم که با استقبال هم‌تراز نخواهد بود.

کد خبر 598456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.