بازی نفت با مهره دیپلماسی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، سی‌ام مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی نفت با مهره دیپلماسی» نوشت: صنعت نفت در سال نخست دولت سیزدهم یکی از سخت‌ترین سال‌ها را از نظر شدت و حجم تحریم تجربه کرد.

از سال ۲۰۱۸ ایالات متحده شدیدترین تحریم‌ها را علیه فروش نفت، بازگشت درآمدهای حاصل از صادرات نفت و همین‌طور ورود سرمایه خارجی به این صنعت وضع کرد و شرکت‌های نفتی و کشورها را تهدید کرد که در صورت هرگونه همکاری با ایران تنبیه خواهند شد.

علاوه بر این مسائل، سال گذشته بارها به محموله‌های نفتی و نفتکش‌های ایران حمله شد که نشان می‌دهد دامنه این جنگ، تنها به تحریم‌ها خلاصه نمی‌شود و دشمن از هر شرایطی برای تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی استفاده می‌کند.

با این حال، در همین سال سخت، صادرات نفت ایران ۴۰ درصد بیشتر شد، درآمدهای نفتی دو برابر شد، تمام درآمدها وصول شد، ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد داخلی و خارجی منعقد شد، سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران کلید خورد، صادرات گاز ۲۵ درصد افزایش یافت، امنیت انرژی کشور تأمین شد، ایران برای نخستین بار در چهار دهه اخیر توانست به آرزوی پالایشگاه‌داری فراسرزمینی دست پیدا کند، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را افزایش دهد و در نهایت اقدامات دیگری مانند وصول مطالبات معوق را رقم بزند.

حالا کارشناسان می‌گویند که این دستاوردها همگی زیر یک چتر مهم و آن هم فعال شدن دیپلماسی انرژی کشور، بازارسازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در سخت‌ترین تحریم‌ها رقم خورده است.

بازی نفت با مهره دیپلماسی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فول فساد!» نوشت: نفوذ مجلس و دولت در خانه فولادین فساد فولاد مبارکه، ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. دیروز نماد فولاد مبارکه در بورس تعلیق شد. سخنگوی وزارت صمت نیز اعلام کرد درباره تخلفات مالی شرکت فولاد مبارکه از قوه قضائیه می‌خواهیم بدون اغماض این موضوع را پیگیری کند. نام شماری از اعضای دولت قبل در این فساد برجسته است. فولاد از خانه تا خودرو تا هرچیز دیگری که آهنی و فولادی باشد، به کار می‌آید و گرانی بی‌ضابطه این محصول که تا سه‌برابر نرخ واقعی اعلام شده است، یعنی گرانی همه چیز.

پول اضافی فولاد در جیب مدیران فاسد رفته است و بخشی از آن خرج انتخابات و گرداندن کارهای حزبی شده است. قوه قضائیه اکنون در آزمون بزرگی قرار دارد که باید برخی از مسئولان فاسد قبلی را در دادگاه عدل مقابل چشمان مردم به مجازات برساند و حق بیت‌المال را بازپس گیرد. فولاد مبارکه همان‌جایی است که بعد از خشکسالی‌های اخیر برخی پیشنهاد دادند برای نجات زاینده‌رود و نجات اصفهان و کشور باید این کارخانه عظیم را به کنار دریا منتقل کرد.

ابعاد تازه‌ای از تحقیق و تفحص مجلس در فولاد مبارکه منتشر شده است که نشان می‌دهد فساد فولادی عجیبی در این بخش از صنعت کشور، همه‌گیر شده بوده است. ضعف نظارتی یا چیزی به نام فقدان عمدی نظارت و همه‌خوری می‌تواند از دلایل گسترده‌شدن و ادامه‌دار بودن این فساد باشد.

درپی انتشار گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، مدیرعامل بورس تهران از بسته شدن نماد این شرکت خبر داد: «با توجه به ابهامات شفافیت اطلاعاتی شرکت فولاد مبارکه، نماد معاملاتی فولاد در بورس تعلیق شد و تا شرکت اطلاعات لازم را به شکل شفاف منتشر نکند نمادش بازگشایی نمی‌شود.»

بازی نفت با مهره دیپلماسی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دنده عقب قیمت ارز و سکه» نوشت: ادامه خبرهای مثبت برجامی، دلار را هزار تومان و سکه را بیش از ۸۰۰ هزار تومان دیگر کاهش داد تا این دو هر یک در کانال‌های قیمتی پایین‌تر یعنی ۲۸ هزار و نیز ۱۲ میلیون تومان قرار بگیرند.

در شرایطی که جریان خبری مثبت به جریان منفی مذاکرات برجام غلبه دارد، این موضوع موجب افت تا هزار تومانی نرخ ارز در بازار آزاد شد به طوری که دلار از بیش از ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان تا کمتر از ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان نیز عقب نشینی کرد.

نرخ سکه و طلا در داخل کشور نیز با افت قابل توجهی روبه‌رو شد. هر قطعه سکه طرح جدید با بیش از ۸۳۰ هزار تومان کاهش وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شد و حدود ۱۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قیمت خورد.

هر گرم طلا نیز با حدود ۷۵ هزار تومان کاهش به کف کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افت کرد. کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟ طی روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات احیای برجام منتشر می‌شود. این اخبار، امیدها را به نتیجه مذاکرات در میان معامله‌گران ارز و طلا، زنده نگه داشته است.

این موارد ریزش قیمت‌ها را در بازار طلا و سکه رقم زده است. کارشناسان معتقدند اکنون برجام تعیین‌کننده یا تأثیرگذار اصلی بر شرایط بازار دلار، طلا و سکه است.

هرچند برخی معتقدند روش معمول بانک مرکزی در این موارد این گونه است که با ارزپاشی بازار را کنترل می‌کند. به نظر می‌رسد که در صورت ادامه امیدها به احیای برجام و همچنین اقدامات کنترلی بانک مرکزی، قیمت‌ها در بازار دلار، طلا و سکه می‌تواند کاهشی باشد.

بازی نفت با مهره دیپلماسی

کد خبر 598242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.