شبکه نمایش خانگی یک فرصت است/تسامح از قانون باید جمع‌آوری شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکردهای کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، برنامه تلویزیونی جهان‌آرا روز شنبه _بیست‌ونهم مردادماه_ به مناسبت هفته دولت میزبان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

اسماعیلی در خصوص وضعیت وزارتخانه و عملکرد آن در یک سالی که گذشت، اظهار کرد: روالی که وضعیت فرهنگ و هنر در دولت قبل پیدا کرده بود، به نحوی بود که فضای عمومی کار نوعی انفعال را ایجاد کرده بود. دلیل آن هم نگاه به هنجارهای این حوزه بود که با نگاهی که در دولت وجود داشت، متفاوت بود. گسلی داشتیم که خروجی آن باعث انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.

وی ادامه داد: سیاست رسمی در مورد کتاب، روزنامه، مطبوعات و بحث‌های دیگر مشخص بود اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانست اجرایی شود. همین بحث در مورد مجوزهای آثاری هنری وجود داشت. به‌عنوان نمونه در حوزه فیلم‌های سینمایی مجوز اکران داده شده بود، درحالی‌که ما سیاست متفاوتی داشتیم. در دولت جدید نگاه ما یک نگاه پدرانه است؛ به این مسئله معتقدیم و در کارمان هم هیچ گرایش‌های سیاسی را اولویت قرار نمی‌دهیم اما نمی‌توانیم در برابر قوانین ایستادگی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برای مثال بعضی فیلم‌ها به‌تازگی نتوانسته‌اند مجوز اکران بگیرند چون ما نمی‌توانیم کاری را که اشتباهات فاحش دارد، تخفیف‌های قانونی به آن اختصاص دهیم. به‌هرحال در یک سال اخیر تلاش ما این بوده که فضای کار را به اعتلای فرهنگ اسلامی برسانیم. در یک سال گذشته این هدف کلان تا حد زیادی در مسیر خودش پیش رفته است. امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای تنظیم‌گری انجام می‌دهد و برخلاف گذشته با فضای سازمانی مهمی روبه‌رو هستیم.

اسماعیلی با اشاره به سختگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص انتصاب مدیران جوان و بی‌سابقه در این وزارت‌خانه اظهار کرد: ما بسیار سختگیر بودیم و حتی یک نیرو هم نداریم که سابقه نداشته باشد. کمیته ارزیابی داشتیم و هر فردی را که منصوب کردیم، در یک فرآیند سنجشی قرار دادیم. حتی یک مورد از انتصاباتی که در وزارتخانه انجام شده است را من امضا نکردم و معتقد نیستم که باید پست‌های دولتی را مورد آزمون‌وخطا قرار دهیم.

وی در پاسخ به مسائل مرتبط با کاغذ اضافه کرد: در حوزه کاغذ راهبرد اصلی ما خودکفایی است. با برنامه کاری جلو می‌رویم و پشت‌کار هستیم و انشاالله تا سال ۱۴۰۲ به بحث استقرار می‌رسیم.

اسماعیلی درباره رویکردهای کلان وزارت ارشاد پاسخ داد: انفعال را چه معنی کنیم؟ ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم. هیچ فشار رسانه‌ای تأثیری ندارد و دشواری کار ما این است که با جریانات بلندی سروکار داریم و سیستم ما منفعل است. قرار است که از صداهای بلند نترسیم. همان اشکال اولیه که درباره انفعال گفتم، به ما هم تسری پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا افزود: من معتقدم که بخش عمده‌ای از اهالی فرهنگ و هنر ما شخصیت‌ها و افراد بسیار نجیب و خوبی هستند و من به تک‌تک آن‌ها افتخار می‌کنم اما در مقابل عده‌ای که می‌خواهند با هجمه رسانه‌ای مجموعه را محدود کنند، به‌طور حتم جلوی آن‌ها ایستادگی می‌کنیم.

وی درباره وضعیت شبکه‌های نمایش خانگی گفت: شبکه نمایش خانگی یکی از انفعالات در دولت قبل بوده و باعث شده است این موضوع دچار یک رفت‌وبرگشت شود. من شبکه نمایش خانگی را یک فرصت می‌دانم. هم‌اکنون مخاطبان عمومی داریم که باید به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد. تعداد مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

اسماعیلی ادامه داد: قبول دارم امروز نقد عده‌ای از دوستانمان که در حوزه نظارتی دارند، وارد است. امروز باید از فرصت درست استفاده کنیم. اشکالی که به‌تدریج شکل‌گرفته است از اعمال سلیقه نشئت می‌گیرند. آئین‌نامه در حال ابلاغ است و تلویزیون هم باید تبعیت کند. در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی باید نگاه واحدی باشد و تسامح از قانون باید جمع‌آوری شود.

وی درباره مسئله سلبریتی‌ها و مالیات‌هایی که باید پرداخت کنند، گفت: نظام باید عادلانه باشد و مالیات حق عمومی هر فردی است که باید پرداخت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختلاف‌نظر میان ساترا، صداوسیما و وزارت ارشاد و شبکه نمایش خانگی، اظهار کرد: ما و صداوسیما معتقد بر نظارت هستیم و به دنبال نهاد اجرایی کردن آن هستیم. در دو سه جا هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و وقتی تمام شود ما موضعمان را اجرایی خواهیم کرد. بیش از ۹۰ درصد مشکلاتمان حل شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 598229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.