چین: اشغالگران آمریکایی، افغانستان را به ویرانه تبدیل کردند

سخنگوی وزارت امورخارجه چین با اشاره به یک‌سالگی خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان، تاکید کرد که اشغالگران آمریکایی در طول بیش از دو دهه حضور در افغانستان، این کشور را به ویرانه تبدیل کردند و مشکلات فراوانی برای مردم آن به‌وجود آوردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از تارنمای وزارت امورخارجه چین، وانگ ونبین در اظهاراتی در خصوص یک‌سالگی پایان اشغالگری آمریکا در افغانستان اظهار کرد: این کشور مثالی زنده از جنگ‌طلبی آمریکا است. طی دو دهه تهاجم آمریکا به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل و آینده تمام افغانستانی‌ها را تخریب کرده است. در این مدت ۱۷۴ هزار نفر از جمله بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی کشته شدند و ده‌ها میلیون افغانستانی در سراسر جهان آواره شدند.

وی افزود: باوجود اینکه نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند هنوز سایه این جنگ بر سر این کشور سنگینی می‌کند. میلیون‌ها افغانستانی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان سه میلیون کودک استطاعت رفتن به مدرسه ندارند و ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر با کمبود مواد غذایی مواجه شدند. آمریکا باید مسئولیت تمام این بلایا را به عهده بگیرد.

وانگ ونبین خاطرنشان کرد: افغانستان دلیلی زنده از شکست برنامه ادعایی آمریکا در زمینه "گذار به سمت دموکراسی" است. هزینه مالی ۲۰ سال جنگ در افغانستان برای آمریکا بیش از دو تریلیون دلار و هزینه انسانی آن مرگ بیش از ۲۴۰۰ و مجروح شدن بیش از ۲۰ هزار سرباز آمریکایی بوده است.

وی افزود: مردم کابل را با سایگون مقایسه می‌کنند و جنگ افغانستان را مشابه جنگ ویتنام می‌دانند. عموم مردم آمریکا نیز در این جنگ‌ها هزینه زیادی دادند. براساس داده‌های سازمان‌های غیردولتی آمریکا از سال ۲۰۰۱، ۱۱۴ هزار سرباز سابق آمریکایی معادل ۱۸ نفر در روز جان خود را گرفته‌اند و نزدیک ۴۰ هزار نفر از آنان بی‌خانمان شدند.

این سیاستمدار چینی معتقد است وقایع کابل نشانگر ریاکاری و تزویر آمریکا درباره دموکراسی و حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: آمریکا در افغانستان شکست خورد اما هنوز از سیاست مداخله‌جویی در امور کشورهای دیگر دست برنمی‌دارد و در مسائل داخلی کشورها به اسم دموکراسی و حقوق بشر مداخله می‌کند. همین امر آمریکا را به سمت شکستی بزرگ‌تر سوق خواهد داد.

وی تاکید کرد که لازم است جامعه جهانی مشترک از ایجاد آشوب توسط آمریکا به نام دموکراسی در سراسر جهان جلوگیری کند و از وقوع تراژدی دیگری نظیر آنچه در افغانستان اتفاق افتاد جلوگیری کند.‌

کد خبر 598086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.