دولت برای احیای قنوات در یزد اعتبار ویژه‌ای در نظر گیرد

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه ریزش قنوات در نقاط مختلف شهر یزد در سیل اخیر منجر به فرونشست زمین شد، گفت: دولت برای احیای قنوات در یزد اعتبار ویژه‌ای در نظر بگیرد.

محمدعلی اعتباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه در سیل اخیر یکی از مشکلاتی که شهر با آن مواجه بود، ریزش برخی قنوات بود، اظهار کرد: قنات امروزه در جهان به عنوان یکی از ابتکارات بسیار خاص مردم یزد شناخته می‌شود که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه در گذشته پیشینیان ما آب را از کیلومترها دورتر به وسیله قنوات به یزد و دیگر نقاط منتقل می‌کردند، ادامه داد: این قنات‌ها در حالی توسط گذشتگان ایجاد شده است که آنها کم‌ترین امکانات برای حفاری و عملیات عمرانی را در اختیار داشتند، اما درایت، آینده‌نگری و سخت‌کوشی آنها منجر به آن شد که قنوات تا به امروز کارایی خود را حفظ کند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه در طول سالیان قبل به بحث مرمت قنوات بی‌توجهی شده است، تاکید کرد: نبود لایروبی و اصلاح قنوات از یک سو و ساخت‌وسازها و تعرض به حریم و مسیر قنوات از سوی دیگر سبب شده است که امروزه بسیاری از قنات‌ها با مشکل جدی روبه‌رو شود و خشکی دامن‌گیر آنها باشد.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع منجر به ایجاد خسارت فراوان به قنات‌ها می‌شود، افزود: این موضوع منجر به این شد که قنوات شهر یزد پس از آن‌که آب سیل به آنها ورود کرد، با فرونشست‌هایی همراه باشد.

اعتباری در خصوص لزوم تخصیص اعتبار برای احیای قنوات شهر یزد، خاطرنشان کرد: موضوع فرونشست‌ها باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد و در این حوزه یکی از مهم‌ترین مسائل، احیای قنوات بوده که از زیر شهر یزد در نقاط مختلف عبور کرده است و طول آن یک هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود.

کد خبر 598062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.