۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
تدابیری برای توسعه کشاورزی شهری

کشاورزی شهری مزایای بسیاری برای مردم در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رونق اقتصادی، تضمین امنیت غذایی خانواده‌ها و کاهش انتشار گازهای آلاینده اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه کمبود غذا یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرنشینی در بسیاری از نقاط دنیا به‌شمار می‌رود که مدیران را به واردات مواد خوراکی از سایر شهرها و حتی کشورهای دنیا سوق می‌دهد. این در حالی است که برنامه‌ریزان و مردم می‌توانند با تلاش بیشتر به پرورش حیوانات و گیاهان خوراکی در شهرها بپردازند و مزایای بی‌شمار آن را برای خود و مناطق به ارمغان بیاورند. در این میان، کشاورزی شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که می‌توان آن را نسبت به پرورش حیوانات، به شیوه‌های متفاوت‌تر و راحت‌تر در مناطق پیاده کرد. در واقع، مردم و مدیران می‌توانند به پرورش محصولات کشاورزی در فضاهای مختلف نظیر دیوارهای عمودی، بام‌ها، ظروف پسماند، برکه‌ها، بالکن‌ها و حتی لاستیک‌های فرسوده خودروها بپردازند. شیوه‌های بسیاری برای توسعه کشاورزی شهری و به ارمغان آوردن مزایای آن برای شهرها و شهروندان وجود دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

تدابیری برای توسعه کشاورزی شهری

افزایش سیستم‌های حمایتی

مدیران شهرهای سراسر جهان باید با همکاری مردم به نظارت بر چشم‌اندازهای شهری بپردازند تا مناسب‌ترین فضاها را برای گسترش کشاورزی شهری مشخص کنند. به عنوان مثال، در شیکاگوی آمریکا طی یک جنبش مردم، نهادها، صاحبان کسب‌وکار و مؤسسات آموزشی به مشارکت با یکدیگر پرداختند تا نمایی کلی از فعالیت‌های کشاورزی شهری را مشخص کنند و با تجزیه و تحلیل آن‌ها، به توسعه فضاهای مشابه در سایر نقاط شهر بپردازند. در این مطالعه، تعداد ۸۹۰ فضای کشاورزی در سراسر شهر مشخص شد که در نتیجه آن، سرمایه‌گذاران به همکاری با صاحبان مزارع پرداختند تا با افزایش بودجه به پرورش بیشتر محصولات کشاورزی بپردازند، ضمن این‌که فضاهای کشاورزی بیشتری را در سایر مناطق توسعه دادند.

در واقع، جمع‌آوری اطلاعات در مورد فضاهای کشاورزی موجود و زمین‌های مناسب برای پرورش محصولات خوراکی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید تحت حمایت مدیران شهری و سرمایه‌گذاران انجام شود. نهادهای محلی نیز می‌توانند از طریق ارائه مزایای کشاورزی برای شهرها، مدیران را به اعمال اقدامات حمایتی و تأمین بودجه‌های مالی جهت توسعه مزارع کشاورزی سوق دهند.

تدابیری برای توسعه کشاورزی شهری

تقاضای زمین بیشتر برای کشاورزی

در بسیاری از شهرهای جهان، پرورش محصولات کشاورزی در فضاهای شهری ممنوع است یا پیروی از مقرراتی سختگیرانه را می‌طلبد. به عنوان مثال، مردم لس‌آنجلس در آمریکا تا ژوئن سال ۲۰۱۰ اجازه پرورش محصولات کشاورزی در مناطق مسکونی را نداشتند، با این حال مقررات مربوطه در آن تاریخ تغییر کرد که در پی آن مردم توانستند بسیاری از خوراکی‌های مورد نیاز خود را در فضاهای پیرامون محل سکونت پرورش دهند.

در پورتلند، بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگن آمریکا، تا ژوئن سال ۲۰۱۲، کشاورزی شهری در بسیاری از مناطق ممنوع بود، با این حال مدیران خواهان آزادسازی زمین‌های بیشتری از دولت شدند تا مردم را به کشاورزی در آن‌ها تشویق کنند.

شهرنشینان می‌توانند با همکاری یکدیگر، خواهان اختصاص زمین‌های کشاورزی از مدیران خود شوند و در صورت تأمین آن، به کشت محصولات بپردازند و خود و شهرها را از مزایای آن بهره‌مند کنند.

تدابیری برای توسعه کشاورزی شهری

تشویق مردم به پرورش محصولات کشاورزی در فضاهای خالی اطراف محل سکونت

بسیاری از مردم فضاهای بسیار مناسبی در محیط اطراف محل سکونت خود برای پرورش محصولات کشاورزی دارند، اما از آن بهره چندانی نمی‌برند. در چنین شرایطی مداخله برنامه‌ریزان و تخصیص کمک‌هزینه‌های توسعه کشاورزی می‌تواند مردم را به استفاده حداکثری از فضاهای قابل استفاده برای زراعت تشویق کند که این امر به سهم خود می‌تواند اقتصاد محلی را به طور قابل توجهی رونق ببخشد. چنان‌چه مدیران شهری شرایطی را فراهم آورند که محصولات کشاورزی به راحتی به فروش برود، آن‌گاه شهروندان گرایش بیشتری به زراعت خواهند داشت، چرا که از سود اقتصادی آن مطمئن می‌شوند.

برگزاری نمایشگاه‌های آموزشی برای رویدادهای عمومی

بدون شک، مردم هرچه از مزایای کشاورزی شهری و چگونگی انجام آن آگاه‌تر باشند، بیشتر به سمت توسعه آن در شهرها روی خواهند آورد. در این راستا، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد برای افزایش آگاهی شهرنشینان و آموزش شیوه‌های متعدد زراعت می‌تواند بسیار اثربخش باشد و همواره بر تعداد افرادی بیفزاید که حتی در گلدان‌های کوچک منازل خود، محصولات غذایی پرورش می‌دهند. برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها باید در رویدادهای خود، محصولاتی با بیشترین سازگاری با محیط را به مردم معرفی کنند تا مانع از هدر رفتن زحمات شهرنشینان در پرورش سبزیجاتی شوند که در محیط سکونت آن‌ها قابلیت رشد ندارد.

تدابیری برای توسعه کشاورزی شهری

بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی امکان داوطلب شدن سرمایه‌گذاران به خرید محصولات کشاورزی را برای فروش با قیمت بالاتر می‌دهد و حتی می‌تواند مردم را به تهیه مستقیم مواد خوراکی خود از سبزیجات محلی سوق دهد. در این رابطه، افرادی که به زراعت در شهرها مشغول هستند بهتر است یک صفحه شخصی در یکی از رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنند و از طریق تبلیغات گسترده، محصولات خود را در سراسر شهر و حتی مناطق اطراف به فروش بگذارند. خبر خوش این است که طی دهه اخیر، خرید اینترنتی به طور چشمگیری میان مردم جهان ترویج یافته است که این امر می‌تواند زمینه را برای فروش محصولات کشاورزی شهری نیز فراهم آورد و مردم را به توسعه هرچه بیشتر آن تشویق کند.

کد خبر 597926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.