ایجاد مراکز ویژه نگهداری والدین شهدا/ آخرین وضعیت خانه ایثار در اصفهان

«ترویج سیره و منش شهدا که امروز می‌تواند همه نگاه‌ها را چه در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی متحول کند و به حرکت در مسیر تمدن‌سازی و صدور انقلاب شتاب ببخشد با تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی در گلزارهای شهدا میسر می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، «خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و اسرا، ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی هستند و بنیاد شهید به عنوان افضل بنیادها و نهادها به دنبال صیانت از جایگاه این عزیزان است.»؛ این جمله، بارها در طول مصاحبه بر زبان مسعود احمدی‌نیا جاری می‌شود. مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان که برای بازدید از خبرگزاری ایمنا و تبریک روز خبرنگار در دفتر این خبرگزاری حضور به هم رسانید، تاکید می‌کند، پای کار حل مشکلات ایثارگران ایستاده است. او که هجدهم خردادماه سال گذشته پس از چندین ماه سرپرستی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، حکم مدیرکلی را دریافت کرده بود، از تغییر نگاه دولت سیزدهم می‌گوید و این‌که در دوره مدیریت جدید تلاش شده است تا ارتباط مستمری با جامعه ایثارگری شکل بگیرد، چرا که شنیدن مشکلات و دغدغه‌های آنها در اولویت اصلی این نهاد قرار دارد. در حاشیه بازدید احمدی‌نیا از خبرگزاری ایمنا، فرصتی مهیا شد تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

از راه‌اندازی خانه‌های ایثار و اهداف تأسیس این مراکز به عنوان یکی از استراتژی‌های مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران بگویید؟

در مقطعی از زمان قرار گرفته‌ایم که جامعه ایثارگری که با مشکلات متعدد تشدید ضایعات ناشی از جراحت‌های دفاع مقدس دست‌وپنجه نرم می‌کرد با مشکل دیگری نیز با عنوان کهولت سن روبه‌رو شده و سن والدین شهدا بالا رفته است، به همین دلیل این استراتژی در مدیریت قاضی‌زاده هاشمی مورد توجه قرار گرفته است که در مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت، مجموعه‌هایی راه‌اندازی شود که بتواند یک سری خدمات بهداشتی، درمانی و پیراپزشکی به این افراد ارائه کند. صیانت از جایگاه خانواده شهدا و ایثارگران یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی این خانه‌ها است، در وضعیت کنونی، شرایط نگهداری والدین یک شهید یا یک جانباز سخت شده و امکان نگهداری از آنها با ظرفیت یک فرد یا خانواده او میسر نیست، از این‌رو باید مراکزی تأسیس شود که جایگاه و صلابت آنها نیز حفظ شود.

آیا راه‌اندازی خانه ایثار در اصفهان کلید خورده است؟

در اصفهان جانمایی این مرکز و برآورد هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی آن انجام و این برآورد هزینه اعلام شده است تا بودجه مورد نیاز آن تأمین شود. قرار است به همین منظور و در اسرع وقت جلسه‌ای در تهران داشته باشیم تا به جمع‌بندی نهایی در این ارتباط برسیم، چرا که معتقد هستیم، راه‌اندازی خانه ایثار در شهر اصفهان باید به سرعت انجام شود.

این مراکز در شهرهای دیگر استان نیز راه‌اندازی می‌شود؟

در شهرهای پرجمعیتی مثل کاشان و نجف‌آباد نیز با توجه به جامعه ایثارگری فراوان آنها، راه‌اندازی این مراکز در دستور کار قرار دارد.

پای کار حل مشکلات ایثارگران ایستاده‌ایم

در این دوره صحبتی بر راه‌اندازی قرارگاه‌های فرهنگی در گلزارهای شهدا نیز مطرح شده است، در این‌باره بگویید؟

در نگاه امام راحل (ره) گلزارهای شهدا باید به محلی تبدیل شوند که برای همه آزادی‌خواهان جهان یک شفاعت‌خانه و مرکزی برای انس و آرامش افراد جامعه باشد. از این‌رو پیشنهاد تبدیل گلزارهای شهدا به قرارگاه‌های فرهنگی جهاد و شهادت از سوی ما مطرح شد و خدا را شکر این پیشنهاد توسط مدیریت عالی بنیاد مورد موافقت قرار گرفت و پس از تصویب به کل کشور ابلاغ شد.

چه اهدافی برای راه‌اندازی این قرارگاه‌ها در نظر گرفته شده است؟

گلزارهای شهدا در مسیر ترویج فرهنگ جهاد و شهادت از توان و ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است که افراد مختلف می‌توانند از آن بهره لازم را بگیرند، از این رو احساس کردیم این قرارگاه به خصوص در اصفهان با توجه به هشت‌هزار شهیدی که در گلستان شهدا به خاک سپرده شده‌اند و همچنین بحث قدمت والا و عظیم‌الشان قبرستان تخت فولاد باید شکل بگیرد. تشکیل این قرارگاه هم تعریف‌های خاص خود و هم چنین کمیته‌های فنی و آموزش دارد و همه اقشار در راه‌اندازی آن نقش دارند، حتی ما روی بحث برون‌مرزی آن نیز در حال انجام کار هستیم تا این ظرفیت مورد استفاده گردشگران قرار بگیرد. ترویج سیره و منش شهدا که امروز می‌تواند همه نگاه‌ها را چه در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی متحول کند و به حرکت در مسیر تمدن‌سازی و صدور انقلاب شتاب ببخشد با تشکیل این قرارگاه‌های فرهنگی میسر می‌شود.

چه زمانی می‌توانیم شاهد راه‌اندازی این قرارگاه در اصفهان باشیم؟

راه‌اندازی این قرارگاه، نیاز به یک سری زیرساخت‌ها و تغییرات در ساختار فیزیکی دارد، اما خوشبختانه در سفر اخیر هیئت دولت به اصفهان برای این منظور پنج میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است و کمک‌های خوبی نیز در راه است و امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در گلستان شهدا باشیم، چرا که این مهم حرکت در همان مسیر مکتب حاج‌قاسم است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به آن اشاره داشته‌اند و ما حتی دبیرخانه مکتب حاج‌قاسم را نیز راه انداخته‌ایم.

موضوع دیگری که در این دولت با توجه بیشتری دنبال می‌شود، بحث طرح سپاس و تکریم از خانواده‌های شهدا است، این طرح با چه هدفی پیگیری می‌شود؟

کلمه سپاس از بیانات مقام معظم رهبری برداشت شده است، ایشان نسبت به این موضوع اهتمام ویژه و دیدارهای متعددی را با خانواده شهدا داشته‌اند. مسئله مهم در این طرح این است که نباید ایثارگران را در مقابل خودمان به عنوان مطالبه‌گر قرار دهیم، چرا که اصلاً مطالبه‌ای در مقام بزرگی که آنها آفریدند، وجود ندارد، چه مطالبه‌ای می‌تواند جایگزین فرزندی شود که یک مادر شهید در راه انقلاب و اسلام تقدیم کرده است. ما وظیفه داریم از فضیلت بزرگی اهل بیت شهدا و کسانی که برای آسایش و امنیت و حفظ عقیده ما از جان خود گذشتند، سپاسگزاری کنیم و این طرح محدود به یک دستگاه و یک فرد نمی‌شود، همه مردم در برابر این نگاه و فرهنگ، مکلف هستند. ما باید این احساس که سپاسگزار و قدردان این اوج ایثارگری هستیم را به خانواده‌های شهدا و ایثارگران انتقال دهیم و آنها احساس کنند که از سوی ما درک می‌شوند.

کد خبر 597912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.