جزئیات واردات خودرو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وهفتم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شنبه، اعلام جزئیات واردات خودرو» نوشت: بحث کیفیت خودرو، قیمت تولیدات خودروسازان داخلی و همچنین ارتقای سطح کیفی قطعات، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم از دولت است که با شروع دولت سیزدهم پیگیری آن در دستور کار جدی قرار گرفت.

دولت برای پاسخگویی به این نیاز مردم، دست به کار شد و زمینه انجام واردات خودروهای خارجی را فراهم کرد. بسیاری از کارشناسان بازار خودرو و همچنین مصرف کنندگان خودروهای تولید داخل معتقدند دولت باید زمینه‌های انجام واردات خودروهای با قیمت مناسب و به اصطلاح «اقتصادی» را برای مردم فراهم کند که در این زمینه طی ماه‌های گذشته پیگیری‌های جدی از سوی دولت برای فراهم شدن امکان واردات خودرو انجام شده است.

هرچند در زمینه انجام واردات خودروی خارجی یا عدم انجام آن اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ اما نگاه دولت به این موضوع زمینه‌سازی انجام واردات خودرو به منظور پاسخگویی به نیاز جامعه و همچنین متنوع‌سازی سبد خودروهای قابل خرید با قیمت‌های مناسب برای همه اقشار جامعه است.

در عین حال، این دیدگاه نیز وجود دارد که انجام واردات خودروهای خارجی بر مبنای نیازسنجی بازار و قیمت‌های منطقی، زمینه بهبود سطح کیفی تولیدات خودروسازان داخلی را در رقابت با واردات خارجی فراهم خواهد کرد.

جزئیات واردات خودرو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شمارش معکوس برای پاسخ آمریکا به پاسخ ایران» نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین به اتمام رسیده است و همه چیز اکنون به نظر نهایی آمریکا بستگی دارد که اعلام کند قصد بازگشت به برجام را دارد یا کماکان به کارشکنی‌های خود برای رسیدن به توافق احتمالی ادامه می‌دهد.

ایران پاسخ خود را نسبت به متن توافق ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرده و منتظر پاسخ آمریکایی‌ها است.

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

 پرایس گفت: «ما پاسخ‌های ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آن‌ها هستیم. ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت.»

پرایس اضافه کرد: «موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل و فصل شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «روند مذاکرات برجام بیشتر از آنچه نیاز داشته، ادامه یافته است.»

وی افزود: «موضوع قرار داشتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی، از موضوعات مذاکرات وین نبوده است.»

 پرایس گفت: «مهم برای ما و دیگر طرف‌ها مثل اتحادیه اروپا و اسرائیل این است که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد.»

اکنون توپ در زمین آمریکا است و طی روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا دولتمردان کاخ سفید پس از گذشت بیش از چهار سال آماده هستند به برجام بازگردند. ایران بارها اعلام کرده که در توافق احتمالی از خطوط قرمز خود که همان تأمین منافع ملی است عدول نخواهد کرد و تا زمانی که اطمینان نداشته باشد که از دستاوردهای برجام منتفع خواهد شد پای هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد.

ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها است و از طرفی برای اینکه از تکرار خروج آمریکا از توافق هسته‌ای جلوگیری کند خواهان تضمین از واشنگتن شده است. این درحالی است که مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند چنین تضمینی بدهند.

جزئیات واردات خودرو

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عملیات مهار خروج ارز» نوشت: وزیر اقتصاد از تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز از کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد و گفت: در خصوص خرید ملک در خارج از کشور از سوی ایرانیان نیز تصمیماتی اتخاذ شد که گزارش مقدماتی دستگاه‌های مربوط اواخر پاییز به مردم اعلام خواهد شد.

از نرخ ارز به عنوان یکی از مهم‌ترین لنگرهای تورم در کشور یاد می‌شود. در سال‌های اخیر، شرایط اقتصادی کشور نظیر تورم و تحریم که جریان ورود ارز و کالاها به کشور را سخت‌تر کرده و از سوی دیگر افت ارزش پول ملی را رقم زده است، موجب شده تا انگیزه برای برخی فعالیت‌های اقتصادی که نتیجه آن خروج غیر رسمی ارز از کشور است، افزایش یابد.

یکی از اشکال این خروج سرمایه، خرید کالاهایی نظیر ملک در خارج از کشور است یا در مثالی دیگر یک صادر کننده که حاضر نشده ارز صادراتی خود را در داخل عرضه کند نیز عملاً موجب خروج سرمایه ارزی از کشور می‌شود.

با این اوصاف و در شرایطی که کارشناسان نیز در سال‌های اخیر بر اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از خروج غیر رسمی ارز از کشور تاکید کرده‌اند، دیروز وزیر اقتصاد از تصویب بسته ۱۰ بندی مبارزه با خروج غیر رسمی ارز از کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد. به

احسان خاندوزی با اشاره به جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و گزارشی که در آن از برآورد خروج سرمایه از کشور در سال ۱۴۰۰ و ماه‌های اخیر ارائه شد، گفت: در این گزارش اعلام شد برخی از مجاری خروج ارز مانند خرید ملک در خارج از کشور از سوی ایرانیان افزایش یافته است.

همچنین در این گزارش آمده بر اساس رشد طبیعی تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ میزان خروج غیررسمی ارز هم افزایشی بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: کسری حساب سرمایه کشور نیز از منفی ۶ به منفی ۷.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

این وضعیت بر اساس سیاست‌های ارزی کشور مطلوب نیست و باید تجارت غیررسمی ارز در کشور به سمت تجارت رسمی هدایت شود که همان صادرات و واردات است.

جزئیات واردات خودرو

کد خبر 597520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.