ارتباط امن راهگشای مشکلات آینده

یک مشاور خانواده و زوج درمانگر گفت: تنها چیزی که می‌تواند حکم کمربند محافظتی را داشته باشد، رابطه امن است، هرچه این رابطه قوی تر باشد بچه‌ها را از آسیب محافظت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ششمین برنامه سینما گپ سالمندی با موضوع «سالمندی و ارتباطات بین نسلی» _چهارشنبه بیست و ششم مرداد ماه_ با نمایش و تحلیل روانشناسی فیلم «مرثیه دهاتی» با حضور احسان شاهپیری، مشاور خانواده و زوج درمانگر برگزار شد.

در این کارگاه، سالمندان بسیاری در سالن حکمت باغ تجربه حضور یافتند و پیرامون فیلمی که اکران شد نظرات خود را با یک‌دیگر به اشتراک گذاشتند.

ارتباط ناامن بسترساز آسیب

احسان شاهپیری، مشاور خانواده و زوج درمانگر در راستای تحلیل روانشناسی فیلم «مرثیه دهاتی» اظهار کرد: ما انسان‌ها از بدو تولد مهم‌ترین نیازی که داریم، نیاز به ارتباط است، همه ما نیاز داریم و اگر این ارتباط یک ارتباط امنی باشد حال و سلامت روان هر فردی می‌توانید خوب باشد. حالا اگر به هر دلیلی این ارتباط به یک ارتباط ناامنی تبدیل شود، تحقیقات روان شناختی نشان می‌دهد که بستر ساز آسیب‌های بسیار جدی تا پایان عمر فرد باشد.

وی ادامه داد: این فیلم به همین نکته پرداخت که یک پدر و مادری یا بهتر بگویم، مادری که از داشتن یک خانواده امن محروم بوده و شاهد اتفاق‌های جدی بوده است و در نتیجه با اینکه دارای یک آی‌کیو بسیار بالایی بوده است ولی درگیر اعتیاد و چندین اختلال روانی را هم‌زمان با هم داشت. اما در کنارش، همین مادر که دو فرزند داشت، با توجه به اینکه ارتباط امنی را با بچه‌هایش نداشت، اما فرزندانش به واسطه آن ارتباط امن و بدون قید و شرط، ارتباط پذیرا، ارتباطی که پیام مقبول شدن را به فرزندش می‌داد، باعث شده بود که به زندگی‌شان نجات پیدا کند.

انتخاب ما معین‌کن زندگی

این مشاور تصریح کرد: در واقع اتفاقی که برای مادر رخ داده بود و برای این فرزند نیز می‌توانست رخ بدهد اما چون یک ارتباط و یک رشته اتصال با مادر بزرگ وجود داشت باعث شد تا زندگی وی به سمت انتخاب‌های درست برود. پیامی که آخر فیلم نیز داد همین بود، ما آسیب‌هایی از طرف خانواده‌ها دیده‌ایم، هویت ما توسط خانواده‌ها تشکیل می‌شود اما اینکه زندگی ما به چه سمتی برود را انتخاب‌های ما معلوم و معین می‌کند.

شاهپیری افزود: پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های عزیز تصویر شما در ذهن نوه‌هایشان یک تصویر اسطوره‌ای و خدشه ناپذیر است، پس با والدگری کردن و تذکرهایی که کار پدر و مادر است، خراب نکنید. نقش شما باید بگونه ای باشد که در هر شرایط و حتی اگر زمانی که پدر و مادر پذیرای فرزند نبودند، او بتواند کنار شما پایگاه امن خود باشد و سریع به شما پناه بیاورد. باید بچه‌ها بدانند که یک پدر و مادر بزرگی دارند که حامی او است.

بر روی ارتباط امن سرمایه گذاری کنید

وی اظهار کرد: ما یک شرایطی داریم به نام اختلال استرس بعد از سانحه، در خانواده‌های که استرس و تنش زیاد است بچه‌ها هم به این دلیل اختلالاتی پیدا می‌کنند، در کنار این شرایط ما وضعیت رشد بعد از سانحه را داریم، افرادی که موقعیت‌های آسیب زا داشتند ولی بعد از آن رشد کردند.

این کارشناس اضافه کرد: تنها چیزی که می‌تواند حکم کمربند محافظتی را داشته باشد، رابطه امن است، هرچه این رابطه قوی‌تر باشد بچه‌ها را از آسیب محافظت می‌کنیم. در پایان پیامی که ما می‌خواهیم در پایان این جلسه به شما بدهیم این است که حواستان باشد چه جایگاه بزرگ و مؤثری در زندگی نسل‌های بعد و نوه‌هایتان دارید، بر روی این ارتباطات‌تان سرمایه‌گذاری کنید، نیاز به تذکر و نصیحت نیست فقط کافی است ارتباطات‌تان را امن کنید که اتفاق‌های خیلی خوبی می‌افتد.

کد خبر 597434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.