سبک مدیریت قبر فروشی غلط است/ مدل درآمدی مناسب جایگزین کنید

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بسیاری از موقوفات را متصرفی دانست و گفت: وضع موقوفات غیرمتصرفی از متصرفی بهتر است زیرا ابنیه متصرفی‌ به شیوه کارمندی اداره می شود و کارمند اوقاف نگران وضعیت بنا نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی طغیانی در نشست با مدیران اوقاف اظهار کرد: امام خمینی (ره) سال ۱۳۴۳ در سخنرانی درباره تعیین وزارت اوقاف فرمودند: «اگر می‌خواهید وزارت اوقاف درست کنید باید وزارت اوقاف از ما باشد، دست ما بدهید تا ببینید چه خواهد شد» آن وقت ببینید که ما با همین اوقاف فقرا را غنی می‌کنیم.

وی با انتقاد از وضعیت موجود اوقاف افزود: وضعیت موجود واقعاً قابل قبول نیست، از آنجا که با اوقاف بی ارتباط نبودم و همیشه در قالب کارهای تحقیقاتی و مانند آن مرتبط بودم احساس می‌کنم باید تجدید نظر جدی در مدیریت صورت گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس سبک مدیریت در اوقاف را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: این سبک درستی نیست که انتظار داشته باشیم با فروش قبر بناهای اوقافی را اداره کنیم بفروشیم، با این مدیریت هنگامی که قبرها پر شد، دو طبقه می‌فروشیم اما پس از آنچه کنیم؟

وی خواستار تغییر مدل درآمدزایی املاک و بناهای وقفی شد و گفت: مدل درآمدزایی کنونی اشتباه است، باید برای تک تک ابنیه‌ای که در اختیار اوقاف، میراث یا هر جای دیگری است درآمدزایی خاص یا رویدادهای ویژه تعریف شود.

طغیانی با اشاره به تجربه موفق کاشان در این زمینه، اظهار کرد: رویدادی که در کاشان شکل گرفته به واقعه‌ای تبدیل شده است که از سرتاسر کشور برای حضور در آن سفر می‌کنند، این نشان می‌دهد نسل امروز تشنه چنین اقداماتی است اما مدل درستی در این زمینه اجرا نمی‌شود.

وی قاعده استفاده از بودجه‌های دولتی برای دستگاه‌های دولتی مانند اوقاف را ماده ۲۳ قانون تنظیم معرفی کرد و ادامه داد: تاکنون کدام ماده ۲۳ برای تملک، بهره‌برداری یا مرمت موقوفات تدوین شده است، یکی از مشکلات ما در اصفهان این است که روال‌های اداری برای جلب بودجه‌های دولتی را انجام نمی‌دهیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسؤولان اوقاف گفت: اگر نمی‌توانیم آثار و ابنیه وقفی را درست مدیریت کنیم، مدیریت آن‌را واگذار کنیم، در زمان انجام پژوهش در زمینه اوقاف به این نتیجه رسیدم که موقوفات متصرفی باید واگذار شود.

وی بسیاری از موقوفات را متصرفی دانست و افزود: وضع موقوفات غیرمتصرفی از متصرفی بهتر است زیرا متصرفی‌ها به شیوه کارمندی اداره می‌شود و کارمند اوقاف نگران وضعیت بنا نیست بنابراین وضع کنونی نتیجه مدیریت کارمندی بر اوقاف است.

وی اصلاح مدیریت در این حوزه را ضروری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اگر توانایی مدیریت اوقاف را وجود ندارد باید مدیریت این اداره واگذار شود، برای انجام اصلاح وضع کنونی سه راهکار وجود دارد استفاده از اعتبارات دولتی ماده ۲۳، تعریف رویدادهای گردشگری و یا واگذاری اداره امور آثار و ابنیه موقوفی.

کد خبر 597430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.