۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
امشب شاهد تربیع آخر ماه باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: لحظه دقیق قرار گرفتن ماه در ربع آخر زمانی است که طول دایره البروجی ماه از دید ناظر زمینی، دقیقاً ۹۰ درجه از طول دایره‌البروجی خورشید فاصله دارد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آنچه ما در شب‌های پیاپی از ماه در آسمان می‌بینیم از تاریکی مطلق آغاز سپس به صورت هلالی باریک درمی‌آید و تا یک قرص کامل درخشان پیش می‌رود و در نهایت مسیر مشابهی را بازمی‌گردد تا در آسمان محو شود. جمعه- بیست‌وهشتم مرداد- ماه در موقعیت صورت فلکی ثور وارد ربع آخر این دوره می‌شود، ساعت ۲۳:۳۸ طلوع می‌کند و حوالی ساعت ۱۳:۳۱ روز بعد غروب می‌کند. در این زمان نیمی از ماه روشن به نظر می‌رسد.

وی افزود: لحظه دقیق قرار گرفتن ماه در ربع آخر زمانی است که طول دایره البروجی ماه از دید ناظر زمینی، دقیقاً ۹۰ درجه از طول دایره‌البروجی خورشید فاصله دارد. پس به طور کلی اگر به زمین، ماه و خورشید از بالا نگاه کنیم، می‌بینیم که رخ دادن گام‌های مختلف ماه به نوعی از تغییر زاویه میان ماه، زمین و خورشید نتیجه می‌شود. اگر زمین را رأس زاویه در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که به هنگام ماه نو زاویه میان ماه و خورشید صفر است؛ در یک چهارم نخست به ۹۰ درجه می‌رسد، هنگام ماه کامل ۱۸۰ درجه و در یک چهارم سوم ۲۷۰ درجه است.

مقارنه ماه و مریخ

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جمعه _بیست‌وهشتم مردادماه_ ساعت ۱۶:۴۷ ماه ۲۲ روزه در فاز هلال کاهنده با ۴۲ درصد روشنایی که البته تقریباً نیمه روشن در آسمان دیده می‌شود و با جدایی زاویه‌ای دو درجه و ۴۱ دقیقه قوسی از شمال سیاره مریخ عبور می‌کند. در واقع ماه و مریخ در موقعیت همنشینی در آسمان قرار دارند.

وی تصریح کرد: از موقعیت رصدخانه لارستان، این دو جرم نیمه شب ساعت ۰۰:۰۹ طلوع می‌کنند و قابل مشاهده خواهند بود و ساعت ۰۶:۰۸ در فاصله ۷۶ درجه‌ای افق جنوب شرقی در آسمان محو می‌شوند. قدر ماه منفی ۱۱.۷ است؛ هر دو در صورت فلکی ثور خواهند بود. موقعیت مقارنه فرصت خوبی است که سیاره مریخ را که با رنگ قرمز در آسمان ما می‌درخشد در کنار تنها قمر زمین تماشا کنید.

کد خبر 597426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.