بارش شهابی کاپا دجاجه را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی κ-Cygnid از دوازدهم مرداد تا سوم شهریورماه فعال است و اوج آن بیست‌وهفتم مردادماه رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عطارد عصر پنج‌شنبه _بیست‌وهفتم مردادماه-_ به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد، قدر این سیاره ۰.۲ خواهد بود. سیاره تیر از مختصات لارستان هنگام غروب آفتاب به ارتفاع ۱۵ درجه بالای افق می‌رسد. رصد تیر گریزپای در این شب‌ها، بعد از پشت سر گذاشتن موقعیت مقارنه خورشیدی، از دید ناظران زمینی به بیشترین جدایی زاویه‌ای از خورشید نزدیک می‌شود. مدار عطارد نسبت به مدار زمین به خورشید نزدیک‌تر است که یعنی؛ همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیر قابل رصد می‌شود. هر بار که به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد، یعنی در فازهای تربیع اول و چهارم به‌خوبی رصد می‌شود، این لحظات به عنوان بزرگترین کشیدگی نامیده می‌شود.

وی افزود: این پدیده‌ها تقریباً هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شوند و به طور متناوب در آسمان صبح و عصر، بسته به اینکه عطارد در شرق خورشید یا در غرب قرار دارد، رخ می‌دهد. وقتی در شرق قرار دارد مدت کوتاهی پس از خورشید طلوع و غروب می‌کند و در اوایل ساعات عصر قابل مشاهده است. هنگامی که در غرب خورشید قرار دارد، مدت کوتاهی قبل از خورشید طلوع و غروب می‌کند و اندکی قبل از طلوع خورشید در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده است. پنج‌شنبه شب این سیاره در صورت فلکی اسد یا شیر ساعت ۲۰:۳۹ _حدوداً یک ساعت بعد خورشید_ غروب می‌کند و حدود ۶۵ درصد روشنایی دارد.

اوج بارش شهابی کاپا دجاجه

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی κ-Cygnid از دوازدهم مرداد تا سوم شهریورماه فعال است و اوج آن پنج‌شنبه _بیست‌وهفتم مردادماه_ رخ می‌دهد. در این شب‌ها، زمانی که کانون بارش در صورت فلکی اژدها بالای افق باشد، امکان مشاهده شهاب‌های کاپا دجاجه وجود خواهد داشت. نقطه بارش از مختصات رصدخانه لارستان، تمام شب بالای افق است به این معنی که در تمام ساعات تاریکی شب احتمال دیدن شهاب وجود خواهد داشت؛ البته حدود ساعت ۲۲:۰۰ کانون بارش در اوج قرار دارد.

وی تصریح کرد: امشب ماه ۲۱ روزه در صورت فلکی حمل، حدود ۵۶ درصد روشنایی دارد؛ البته ساعت ۲۳:۰۰ بعد از به اوج رسیدن کانون بارش طلوع می‌کند. تخمین زده شده است که می‌توان حداکثر دو شهاب در ساعت را در اوج بارش مشاهده کرد. این بارش یکی از بارش‌های کم‌فروغ با ZHR3 است. البته همزمان با این شهاب‌باران، بارش شهابی برساووشی هم فعال است که ممکن است بتوانید تعداد شهاب‌های بیشتری را شکار کنید.

کد خبر 597424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.