لزوم بازنگری در تکنولوژی صنایع معدنی

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: کشور ما در حوزه تجهیزات اکتشافی، وضعیت مناسبی برای حفاری ندارد و متأسفانه این موضوع شرایط نامطلوبی در فعالیت‌های معدنی ایجاد کرده است؛ بنابراین بازنگری و ورود تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات قسمت بسیار مهمی در فعالیت‌های معدنی محسوب می‌شود، اظهار کرد: فعالیت‌های معدنی بر سه پایه دانش، سرمایه و تجهیزات استوار است؛ بنابراین در صورتی که یکی از این سه ضلع مثلث دچار مشکل شود، فعالیت‌های معدنی شکل نمی‌گیرد؛ اساس حرکت صنعت نیز فعالیت‌های معدنی است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: بزرگ‌ترین معضلی که در فعالیت‌های معدنی مشاهده می‌شود، حضور افراد بدون دانش است که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و باعث ایجاد مسائل حاشیه‌ای می‌شوند.

وی تصریح کرد: درحال‌حاضر بخشی از مشکلات فعالیت‌های معدنی به دلیل نبود نیروهای فنی مناسب ایجاد شده است و متأسفانه دانشگاه نتوانسته این معضل را کنترل کند که نتیجه آن مهاجرت بسیاری از فعالین حوزه معدن و فعالیت آنان در خارج از کشور شده است.

نصراصفهانی اشاره کرد: مشکل دیگری که در فعالیت‌های معدنی مشاهده می‌شود در رابطه با مباحث مالی است؛ در بسیاری از معادن بانک‌ها بر مسائل مالی نظارت دارند و با شرایطی که بانک ایجاد می‌کند، نتیجه‌ای جز ورشکست شدن معدن حاصل نمی‌شود.

وی در رابطه با مشکلات فعالیت‌های معدنی در حوزه تجهیزات گفت: بحث تجهیزات و وسایل مورد نیاز فعالیت‌های معدنی در دو شاخه اکتشاف و استخراج بسیار حائز اهمیت است؛ متأسفانه تکنولوژی تجهیزات معدن در ایران بسیار قدیمی و مشکل‌ساز است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با اشاره به اینکه دسترسی معادن ایران زیر حد استاندارد است، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها معدن‌کاران در اعماق ۵۰۰ متری فعالیت می‌کنند.

نصراصفهانی تاکید کرد: کشور ما در حوزه تجهیزات اکتشافی، وضعیت مناسبی برای حفاری ندارد و این موضوع شرایط نامطلوبی در فعالیت‌های معدنی ایجاد کرده است؛ بنابراین بازنگری و ورود تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 597400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.