نقش موادمخدر در افزایش سرقت‌ها غیرقابل انکار است/لزوم افزایش دانش انتظامی شهروندان

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه درصدی از زندانیان در زندان با شیوه‌های جدید سرقت و بزه آشنا می‌شوند و با تشکیل باند به اعمال مجرمانه خود ادامه می‌دهند، گفت: هر میزان دانش انتظامی شهروندان افزایش پیدا کند، شاهد کاهش آمار سرقت خواهیم بود.

سرهنگ حسین ترکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در طول سال حدود ۲۰۰ سازمان جرم شناسایی و متلاشی می‌شود؛ به عنوان مثال در سال گذشته ۲۲۰ سازمان جرم متلاشی شد که حدود ۳۸ درصد آن سارقان در حرکت هستند که اگر عدد ۳۸ را یکصد فرض کنیم نزدیک ۹۰ درصد این افراد سارقان سابقه‌دار محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه شناسایی، اعزام تیم‌های عملیاتی و شناسایی محل اختفای سارقان هزینه دارد، افزود: انجام این عملیات‌ها، وقت زیادی از پلیس می‌گیرد. تکرار جرم و سرقت‌های متعدد از سوی برخی سارقان نشان می‌دهد احکام قضائی بازدارندگی مناسب را ندارد و برخوردها متناسب با میزان جرم نیست.

سوءاستفاده بسیاری از مجرمان از رأفت قضائی

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان یکی از دلایل بازگشت مکرر مجرمان به چرخه جرم را قوانین دانست و ادامه داد: از دلایل دیگر بازگشت مجرمان به اعمال مجرمانه، پذیرفته نشدن این افراد از سوی جامعه و وجود جاذبه در این اعمال است.

وی با بیان اینکه بسیاری از این مجرمان از رأفت قضائی سوءاستفاده می‌کنند، تصریح کرد: برای برخی از مجرمان سابقه‌دار دادگاه، رأی باز گذاشته تا هم زندان را بگذراند و هم به خانواده خود رسیدگی کند اما این مجرمان سابقه‌دار به هیچ‌یک از این احکام پایبند نیستند و مجدد به سرقت می‌پردازند.

سرهنگ ترکیان هدف از زندان را بازپروری مجرمان سابقه‌دار ذکر و اضافه کرد: خود این افراد در تعیین سرنوشت خود و بازگشت به آغوش جامعه نقش بسیاری دارند؛ درصد کمی از مجرمان پس از زندان شرایط بد گذشته خود را کنار گذاشته و از اعمال مجرمانه خود متنبه می‌شوند اما درصدی دیگر از این زندانیان در زندان با شیوه‌های جدید سرقت و بزه آشنا می‌شوند و با تشکیل باند به اعمال مجرمانه خود ادامه می‌دهند که همه این موارد برای پلیس، مردم و کشور هزینه دارد.

بهره‌برداری پلیس از سامانه بانک اطلاعات مجرمان

وی با اشاره به سامانه بانک اطلاعات مجرمان، گفت: بیشترین بهره‌برداری از این سامانه است؛ تطبیق شیوه، شگردها و ظرفیت‌های همکاران و همچنین ظرفیت‌های علمی که در بررسی صحنه‌های جرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، از بانک اطلاعات مجرمان است که استفاده می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه به سمت هوشمندسازی هرچه بیشتر پلیس درحال حرکت هستیم، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در سال‌های آینده استفاده از ظرفیت‌های هوشمندسازی و تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم فراهم شود اما هم‌اکنون نیز از امکانات موجود بیشترین استفاده می‌شود.

کنترل مجرمین در سه سطح

وی اضافه کرد: کنترل مجرمان در سه سطح درحال انجام است که سطح سه آن به کلانتری‌ها که حد پایین‌تری دارند موکول شده، سطح دو به ادارات تخصصی و سطح یک که در حوزه اداره اطلاعات جنایی پلیس آگاهی است که نیازمند اشراف فنی، اطلاعاتی و میدانی است.

سرهنگ ترکیان با بیان اینکه حجم کار بسیار بالا است، گفت: روش‌های هوشمند کنترل مجرمان باید سرعت بالایی پیدا کنند و ابزار کنترل آن در اختیار پلیس قرار بگیرد تا بتوان روش‌های تطبیق شیوه و شگردها را به صورت سیستمی انجام داد.

وی تاکید کرد: در حوزه سرقت سه اولویت جرم در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۷۰ درصد جرایم را به خود اختصاص می‌دهد، یکی از این جرم‌ها با عنوان سایر سرقت‌ها شناخته می‌شود که جزو سرقت‌های خرد است، دیگری سرقت اماکن خصوصی و سرقت لوازم خودرو است.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۴ سازمانی که در این حوزه نقش دارند باید حضور بهتری داشته باشند، افزود: این سازمان‌ها وظایفی دارند که لازم است آن را به نحو شایسته انجام دهند تا کمتر شاهد سرقت باشیم؛ به عنوان مثال بخشی از سرقت‌ها به دلیل کمبود پارکینگ است و آموزش وپرورش، دانشگاه، بهزیستی و خانواده‌ها نیز هر یک دارای وظایف جداگانه‌ای هستند. بخشی از سارقان نیز مترصد فرصت هستند که شهروندان این فرصت را در اختیار جامعه مجرمان قرار می‌دهند و هر میزان دانش انتظامی شهروندان افزایش پیدا کند، شاهد کاهش آمار سرقت خواهیم بود.

مشکلات منازل کلیدی برای شهروندان / لزوم ‬همکاری بیشتر با پلیس

وی نقش موادمخدر در افزایش سرقت‌ها را غیرقابل انکار دانست و افزود: اگر رشد ۳.۷ درصدی سرقت‌ها نسبت به سال گذشته را داریم به علت نقش موادمخدر است که با گران شدن این مواد سرقت‌ها نیز به تبع آن افزایش یافته است؛ با این وجود در حوزه جرایم مهم‌تر ۱۰ درصد کاهش جرایم را داشته‌ایم به نحوی که سرقت منازل، خودرو، احشام، کیف قاپی و سرقت‌های توأم با خشونت کاهش یافته است.

سرهنگ ترکیان افزود: منازلی که در اختیار عمده سارقان در حرکت که دستگیر می‌شوند قرار می‌گیرد منازل کلیدی است، از این ظرفیت، جامعه مجرمان درحال استفاده است. اگر شهروندان پل ارتباطی خود را با پلیس از طریق ۱۱۰ حفظ کنند و اخبار و اطلاعات این منازل را به پلیس گزارش کنند، مرکز پردازش اخبار ما این اخبار را دریافت و به موقع در اختیار پلیس آگاهی قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان دیده‌بان شهر هستند و لازم است هرگونه اخبار و اطلاعات در حوزه ناامنی که در سطح شهر می‌بینند را به پلیس گزارش و در حوزه امنیت شهر مشارکت کنند. هر میزان مردم همکاری بیشتری با پلیس داشته باشند پلیس نیز در کار خود که همان امنیت مردم است موفق تر خواهد بود.

کد خبر 597387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.