لایحه حفظ کرامت زنان در برابر خشونت به مجلس می‌رود/افزایش آمار قتل زنان در ایتالیا

لایحه حفظ کرامت زنان در برابر خشونت به صحن مجلس می‌رود، یائسگی زودهنگام به معنای مشکلات قلبی بیشتر، اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان در کرمان کافی نیست، افزایش آمار قتل زنان در ایتالیا، نکات بهداشتی بانوان و ارتقا جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: فرایند بررسی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده است و در کمیسیون تخصصی، وضعیت بررسی نهایی و تکمیل شده دارد.

وی افزود: موضوعی که درباره این لایحه وجود دارد این است که پیشنهاد داده شده مواردی به لایحه اضافه شود؛ جلسه‌ای در هفته‌های آینده در کمیسیون‌های تخصصی خواهیم داشت تا این اقدام انجام و سپس به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تحویل داده شود.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش‌بینی این است که در هفته‌های آینده اقدامات نهایی مرتبط با این لایحه انجام شود تا با این اقدامات جدی که انجام شده است، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تکمیل شدن در دستور کار قرار گیرد چون فرایند بررسی آن تمام شده است.

وی درخصوص پیش‌بینی زمان نهایی شدن این لایحه در مجلس شورای اسلامی و اینکه چه زمانی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد رفت، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش‌هایی که در کمیسیون‌های تخصصی برای به نتیجه رسیدن این لایحه انجام شده است در آینده‌ای نزدیک و شاید هفته‌های آینده در صحن علنی مجلس مطرح و در نهایت به تصویب برسد تا در نهایت زمینه اجرایی پیدا کند.

یائسگی زودهنگام به معنای مشکلات قلبی بیشتر در سنین بالاتر

محققان گزارش دادند زنان مبتلا به یائسگی زودرس ۳۳ درصد بیشتر با خطر ابتلاء به نارسایی قلبی و ۹ درصد بیشتر با تپش نامنظم قلب (فیبریلاسیون دهلیزی) در مقایسه با زنانی که یائسگی طبیعی را تجربه کرده‌اند، روبه‌رو هستند.

زنانی که در اوایل عمر یائسگی را تجربه می‌کنند، در مقایسه با کسانی که بعد از ۵۰ سالگی وارد دوره یائسگی می‌شوند با افزایش خطر سلامت قلب روبرو هستند. خطر نارسایی قلبی در بین زنانی که زودتر از ۴۰ سالگی وارد یائسگی می‌شوند، ۲۳ درصد بیشتر از زنان ۴۰ تا ۴۴ سال و ۱۱ درصد بیشتر از زنان ۴۵ تا ۴۹ بود.

خطر فیبریلاسیون دهلیزی برای زنان جوان‌تر از ۴۰ سال یائسه، ۱۰ درصد بیشتر از زنان ۴۰ تا ۴۴ و چهار درصد بیشتر از زنان ۴۵ تا ۴۹ بود. به گفته محققان، یائسگی زودرس یک درصد از زنان جوان‌تر از ۴۰ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دکتر «گا یون نام»، نویسنده مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه کره در سئول، گفت: زنان با یائسگی زودرس باید آگاه باشند که احتمالاً بیشتر از همسالان خود نارسایی قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه می‌کنند. این موضوع ممکن است انگیزه خوبی برای بهبود عادات شیوه زندگی که با بیماری قلبی مرتبط است مانند ترک سیگار و ورزش، باشد.

اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان در کرمان کافی نیست

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با تاکید بر حل مشکلات بند نسوان زندان کرمان، اظهار کرد: در برخی روستاها به دلیل بد سرپرست بودن خانواده، نبود کار برای مردان، رها کردن مردان و افتادن مسئولیت‌ها به دست زنان، بسیاری از امور به دست زنان اداره می‌شود.

وی با اشاره به فعال سازی و تجهیز مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ زنان در کرمان، افزود: در این سفر اعتباراتی برای آموزش فنی و حرفه‌ای، تکمیل و تجهیز حوزه علمیه خواهران، بخش زنان سرپرست خانوار، مرکز ناباروری، مرکز سلامت بانوان و مقابله با آسیب‌های حوزه زنان و مراقبت پس از خروج از زندان‌ها پیش‌بینی شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به به وجود دو خانواده دارای فرزندان چندقلو در کرمان، ادامه داد: چندماه پیگیر هستیم که اقداماتی برای آنها انجام شود اما نتوانستیم مانند اقداماتی که در سایر استان‌ها انجام شده است، کار را به نتیجه نهایی برسانیم. وضعیت زنان استان کرمان از نظر تلاش و توانمندی بسیار خوب است اما از جهاتی نیز نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: استان کرمان از نظر جمعیت زنان جوان رتبه هفت کشور، از نظر اشتغال بانوان رتبه ۱۴ و به لحاظ فعالیت اقتصادی بانوان رتبه هفت کشوری را دارد که در این زمینه دو واحد کمتر از میانگین کشوری است و از نظر نرخ بیکاری نیز در رتبه ۱۸ کشوری قرار دارد.

خزعلی اضافه کرد: در حوزه صنایع خلاق و مرکزهای نوآوری، حرکت‌های خوبی در بین زنان جوان استان کرمان ایجاد شده است. در حوزه اشتغال در روستاهای خانوک و ده زیار زنان بسیار عالی هستند و باید توصیه شود که برای مردان نیز در این نقاط ایجاد اشتغال شود.

افزایش آمار قتل زنان در ایتالیا

تعداد زنان ایتالیایی که طی سال گذشته به قتل رسیده‌اند تقریباً ۱۶ درصد افزایش داشته که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها در محیط خانوادگی رخ داده است. داده‌های وزارت کشور ایتالیا که منتشر شد، نشان می‌دهد در فاصله اول ماه اوت سال ۲۰۲۱ تا سی‌ویکم جولای ۲۰۲۲ میلادی ۱۲۵ زن به قتل رسیده‌اند که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۱۰۸ مورد بوده است.

از این رقم، ۱۰۸ مورد از قتل‌ها در محیط خانوادگی رخ داده که ۶۸ زن توسط شریک زندگی یا شریک قبلی خود کشته شده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط هر سه روز یک زن در ایتالیا کشته می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، براساس داده‌های سال ۲۰۱۸، گزارشی در نوامبر گذشته توسط مؤسسه اروپایی برابری جنسیتی منتشر شد که نشان داد ایتالیا نهمین کشور از ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا از نظر آمار به قتل رسیدن زنان توسط شریک یا شریک قبلی و دهمین کشور از لحاظ آمار به قتل رسیدن زنان توسط بستگان قرار داد.

نکات بهداشتی بانوان

نرگس باباخانی کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: برخی بانوان به صورت وسواس‌گونه و روزانه چندین مرتبه از ژل‌های بهداشتی بانوان استفاده می‌کنند که نیاز به این کار نیست چراکه باعث می‌شود تنظیم نرمال سیستم تناسلی بانوان بهم بخورد و نهایتاً هفته‌ای یک‌بار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه لباس زیر باید مکرر و روزانه عوض شود، تصریح کرد: باید به دختران جوان آموزش داده شود که لباس زیر باید با دست و صابون شسته و در آفتاب خشک شود. اگر شرایط پهن کردن در آفتاب وجود ندارد می‌توان از اتو استفاده کرد.

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی در خانم‌ها خیلی مهم است، افزود: خانم‌ها حتماً بعد از استفاده از سرویس بهداشتی از دستمال استفاده کنند. این دستمال‌ها نباید معطر باشند چون ناحیه تناسلی حساس است و استفاده از دستمال توالت معطر آن را تحریک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: لازم نیست که از پد بهداشتی روزانه در دوران غیر از پریود استفاده کرد چون باعث ایجاد رطوبت در ناحیه تناسلی می‌شود. بانوان به این نکته توجه کنند که موقع طهارت گرفتن خود را از جلو به عقب بشورند. مصرف زیاد مواد قندی نیز می‌تواند زمینه ساز برخی عفونت‌ها شود. مصرف زیاد مواد قندی نیز می‌تواند زمینه‌ساز برخی عفونت‌ها شود.

ارتقا جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده

هیئت وزیران در جلسه مورخ نهم مرداد ۱۴۰۱، با توجه به لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد ملی زن و خانواده براساس اصل (۱۳۸) قانون اساسی پس از اخذ مجوز هیئت وزیران مطابق ماده سوم آئین‌نامه این ستاد، پیشنهاد معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده را با عنوان «ساماندهی و ارتقای جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده در دستگاه‌های اجرایی» را به تصویب رساند.

بر این اساس، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند به پیشنهاد معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، یکی از پست‌های سازمانی مشاور هم ردیف مدیران کل یا معاونین خود را مشروط به وجود این پست و عدم ایجاد تشکیلات ساختاری جدید، در چهارچوب قوانین و مقررات سازمانی به مشاور امور زنان و خانواده تغییر عنوان داده و طرح بازآرایی امور زنان و خانواده سازمان خود را براساس شرح وظایف اختصاصی مشاوران، تدوین و ظرف بازه زمانی سه ماهه به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده اعلام کنند.

از جمله وظایف و مسئولیت‌های کلی مشاوران امور زنان و خانواده که با هدف روان‌سازی مسیر اجرای سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با زن و خانواده در دستگاه‌های اجرایی و هم‌افزایی با معاونت و ستاد تبیین شده، عبارتند از:

  • استفاده جامع و کارآمد از تمام ظرفیت‌های موجود به منظور شناخت و تبیین ابعاد، علل، سوابق و نتایج مسائل و موضوعات عرصه زن و خانواده
  • تحلیل و بررسی مسائل و موضوعات حوزه مشورتی در راستای اعلام نظر تخصصی کارآمد و ارائه گزینه‌های متنوع برای تصمیم‌گیری و اقدام دستگاه مربوط
  • ارائه نظرات پیشنهادی و اصلاحی در زمینه قوانین، مقررات، رویه‌ها، روش‌ها و برنامه‌های حوزه زنان و خانواده به دستگاه مربوط، جهت بهبود عملکرد و توجه به مسائل و ضرورت‌های این حوزه در فرآیندهای تصمیم‌سازی، اقدام و عمل دستگاهی
  • امکان‌سنجی طرح‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات مدیریتی حوزه ذی‌ربط حسب مورد، و ارائه راهکارهای مناسب برای چگونگی اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها
  • بررسی و شناسایی روش‌ها و فن‌آوری‌های نوین در عرصه تخصصی مربوط و ارائه سازوکارهای مناسب برای بهره‌برداری هدفمند از آن‌ها
  • رصد و پایش مستمر سیاست‌ها، طرح‌ها، قوانین، مقررات و برنامه‌های حوزه زن و خانواده در دستگاه اجرایی مربوط، به منظور بررسی نقاط قوت و شناسایی چالش‌ها و موانع اجرایی دستگاه و ارائه راهکارهای تخصصی کارآمد
  • حضور مؤثر و ارائه نظرات پیشنهادی و مشورتی در فرآیندهای تصمیم‌گیری‌های کلان دستگاه مرتبط با حوزه زنان، خانواده و جمعیت
  • آموزش و اطلاع‌رسانی مستمر به منظور ارتقای سطح آگاهی و دانش کارکنان دستگاه مربوط نسبت به حوزه زن و خانواده
  • عملیاتی نمودن برنامه‌های مدون ابلاغی از سوی معاونت و ستاد با همکاری سایر معاونت‌ها و ادارات کل دستگاه مربوط در چارچوب اعتبارات مصوب

حضور و اخذ نظر مشورتی مشاوران امور زنان و خانواده در تصمیم‌گیری‌های کلان، شوراهای اصلی و کمیته‌های داخلی در چهارچوب قوانین و مقررات دستگاه‌های اجرایی الزامی است و مشاوران امور زنان و خانواده، مصوبات دستگاه متبوع خود را از حیث مغایرت نداشتن با سیاست‌های کلی و قوانین حوزه خانواده و جمعیت تحت رصد و نظارت مستمر قرار می‌دهند.

کد خبر 597350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.