اصفهان رکورددار آلوده‌ترین شهر کشور از منابع انسان‌ساز بوده است

رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: در کلان‌شهر اصفهان و شهرستان‌های پیرامون این شهر به لحاظ آلودگی هوا وضعیت مناسبی نداریم؛ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رکوردار آلوده‌ترین شهر کشور از منابع انسان‌ساز بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بابک صادقیان امروز _چهارشنبه بیست‌وششم مردادماه ۱۴۰۱_ در دوره آموزشی یک روزه ویژه اعضای ستادهای معاینه فنی شهرداری‌های اصفهان، اظهار کرد: بحث آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان از اواخر دهه نود جدی شد، نخستین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به سال ۷۹ برمی‌گردد که بعد از آن برنامه عملیاتی تدوین و اجرا شد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: از زمانی که برنامه‌های متعددی در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون هوای پاک مطرح شد به موضوع آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک و معاینه فنی توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به معاینه فنی و نحوه تردد انواع خودرو در سطح کشور و کلان‌شهر اصفهان گفت: درحال‌حاضر سامانه سامانه سیمفا توسط وزارت کشور ایجاد شده و همه ابزارهایی که در راستای کنترل آلودگی هوا به کار گرفته شده نشان می‌دهد دولت، وزارت کشور، سازمان محیط‌زیست و نیروی انتظامی رویکرد قابل توجهی برای کنترل آلودگی دارند.

صادقیان ادامه داد: باید تمام توان خود را برای نظارت بر مراکز معاینه فنی قرار دهیم و برخورد جدی با مراکز معاینه فنی متخلف داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مسائل فنی، موضوع آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهر اصفهان و شهرستان‌های پیرامون این شهر وضعیتی بهتر از اصفهان نداریم و تا شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان در وضعیت نامناسب آلودگی هوا قرار دارد. درسال‌های ۹۸ و ۹۹ رکورددار آلوده‌ترین شهر کشور از منابع انسان‌ساز بودیم. شهری مانند اهواز ممکن است تعداد روزهای آلوده بیشتری داشته باشد اما آلودگی آن‌ها ناشی از گردوغبار است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: براساس آمار استخراج شده از سال‌های ۹۸ و ۹۹ اصفهان به دلیل تمرکز نامتقارن واحدهای صنعتی و بالطبع آن گسترش منابع حمل‌ونقل و تمرکز جمعیت، شرایط مناسبی ندارد، همچنین شرایط اقلیمی هم مزید بر علت شده است.

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال جاری به مراتب شرایط نامناسب‌تری نسبت به سال گذشته داشتیم، اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۴۳ روز و امسال ۷۴ روز ناسالم داشتیم که به دلیل گردوغبار و فعال شدن کانون‌های داخلی و خارجی و پدیده خشکسالی بوده است، با ورود به نیمه دوم سال با وجود پایداری هوا و اینورژن و استفاده از سوخت‌های مایع آلودگی هوا تشدید پیدا می‌کند و چه بسا آلودگی که در نیمه دوم سال شاهد هستیم به مراتب خطرناک‌تر و اثرات سو بهداشتی بیشتری خواهد داشت.

صادقیان با بیان اینکه باید در حوزه معاینه فنی خودروهای سبک از تمام توان قانونی و تجهیزات در اختیار استفاده بهینه ببریم تا شرایط مناسب‌تری داشته باشیم، گفت: با توجه به محدودیت‌های اقتصادی، در سال‌های اخیر در مورد از رده خارج کردن خودروهای فرسوده موفق نبودیم و این موضوع باعث می‌شود ناوگان فرسوده ما توسعه بیشتری پیدا کند که اهمیت معاینه فنی سالم را بالا می‌برد.

کد خبر 597263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.