جایگاه هوش مصنوعی در زندگی انسان

تأثیراتی که توسعه هوش‌مصنوعی بر جهان دارد، مشابه تغییراتی است که کشف و بهره‌برداری از پدیده الکتریسیته و تجهیزات روشنایی ایجاد کرد؛ اما تغییراتی که قبل و بعد از توسعه هوش‌مصنوعی ایجاد می‌شود به‌مراتب وسیع‌تر از اختراع ماشین‌آلات مرتبط با الکتریسیته خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوش‌مصنوعی که توسط ربات‌ها ظهور پیدا می‌کند در مقابل هوش‌طبیعی که در جانداران مشاهده می‌شود، قرار می‌گیرد؛ همچنین کتاب‌های AI پیشرو این شاخه را به عنوان شاخه مطالعه بر عوامل هوشمند تعریف می‌کنند. کاربردهای هوش‌مصنوعی شامل موتورهای جست‌وجوی پیشرفته وب، فهم زبان انسان، خودروهای خودران، تصمیم‌گیری خودکار و رقابت در بالاترین سطوح سامانه‌های بازی استراتژیک می‌شود.

هوش‌مصنوعی کاربردهای متنوعی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده در وسایل نقلیه خودگردان، تشخیص‌های پزشکی، خلق آثار هنری، اثبات قضیه‌های ریاضی، انجام بازی‌های فکری، تعیین هویت تصاویر و صوت، ذخیره انرژی، جست‌وجوگر اینترنتی، تهیه قراردادها و پیش‌بینی آرای قضائی اشاره کرد.

هوش‌مصنوعی کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد و توسعه این فناوری در جهان تغییرات بسیاری ایجاد می‌کند. هوش‌مصنوعی باعث می‌شود راندمان صنایع افزایش یابد و قیمت نهایی محصولات مختلف کاهش پیدا کند، از طرفی استفاده از هوش‌مصنوعی در صنایع منجر به کاهش نیاز نیروی کار انسانی می‌شود؛ ربات‌های هوشمند بدون نیاز به استراحت و تغذیه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

استفاده از هوش‌مصنوعی در شهرسازی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و باعث می‌شود خدمات‌دهی سریع و آسان‌تر شود و در کنار آن با توسعه خودروهای هوشمند آلودگی‌های ناشی از حمل‌ونقل نیز کاهش می‌یابد. به‌طورکلی هوش‌مصنوعی یکی از فناوری‌های بسیار کاربردی است که تأثیرات مطلوبی در صنایع مختلف ایجاد می‌کند.

هوش‌مصنوعی در آموزش نیز کاربردهای بسیاری دارد و تعامل انسان و ماشین یادگیری را ساده‌تر می‌کند. برای شناخت بیشتر تأثیرات هوش‌مصنوعی در زندگی بشر و بررسی کاربردهای این فناوری با حامد شهبازی، دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

هوش‌مصنوعی چه تأثیری در زندگی بشر دارد؟

اگر بخواهیم هوش‌مصنوعی را با یکی از تکنولوژی‌ها و اکتشافات تاریخ بشریت مقایسه کنیم، شاید نزدیک‌ترین مقایسه اختراع ماشین‌های جریان الکتریسیته، ماشین ژنراتورهای برق و کشف پدیده برق است که صنایع و زندگی‌های انسان را به‌طور گسترده‌ای تحت تأثیر قرارداد. با توسعه تولید برق و استفاده از ماشین‌آلات تکنولوژی‌های جدیدی مانند لوازم خانگی برقی، ماشین‌ها و تجهیزات مختلف الکتریسیته و وسایل روشنایی اختراع شد همچنین تغییرات بسیار گسترده‌ای در جهان به‌وجود آمد.

تأثیراتی که توسعه هوش‌مصنوعی بر جهان دارد مشابه تغییراتی است که کشف و بهره‌برداری از پدیده الکتریسیته و تجهیزات روشنایی ایجاد کرد، اما تغییراتی که قبل و بعد از توسعه هوش‌مصنوعی ایجاد می‌شود به مراتب وسیع‌تر از اختراع ماشین‌آلات مرتبط با الکتریسیته خواهد بود.

با توسعه هوش‌مصنوعی چه تغییری در صنایع ایجاد می‌شود؟

مهم‌ترین قابلیتی که توسعه هوش‌مصنوعی به‌وجود می‌آورد، مبحث اتوماسیون صنعتی یا خودکارسازی فرآیندها است که به واسطه این قابلیت بسیاری از مشاغل کنونی از زندگی انسان‌ها حذف می‌شود و مشاغلی که نیازمند تأمل و تفکر است، به‌واسطه هوش‌مصنوعی و ماشین‌های هوشمند کنترل می‌شود.

گسترش اتوماسیون صنعتی چه تأثیراتی دارد؟

در اتوماسیون صنعتی ماشین‌آلات و ربات‌هایی که خدمات هوشمند به انسان‌ها ارائه می‌دهد با سرعت بالا میزان بازدهی و فعالیت کاربردی خود را در شرایط گوناگون اثبات می‌کند که این مسئله اکنون نیز قابل درک است. کشورهایی که بتوانند از ماشین‌های هوشمند در خط مونتاژ شرکت‌های تولیدی خود استفاده کنند، قیمت نهایی محصولاتشان به مراتب پایین‌تر می‌شود و این محصولات ارزان قیمت جایگزین تولیدات کشورهایی می‌شود که نتوانسته‌اند در عرصه صنعت از هوش‌مصنوعی استفاده کنند و به تدریج این صنایع از جامعه به واسطه هوش‌مصنوعی حذف می‌شود.

آیا استفاده از اتوماسیون صنعتی موجب افزایش رقابت بین صنایع می‌شود؟

بله. درواقع استفاده از اتوماسیون صنعتی و خودکارسازی فرآیندها مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر است، زیرا اگر افزایش راندمان و بازدهی صنایع حفظ شود و ویژگی رقابت‌پذیری خود را از دست ندهند باید به سمت رقابت با صنایع مشابه حرکت کنند و از اتوماسیون صنعتی بهره‌مند شود. اتوماسیون صنعتی قیمت تمام‌شده محصولات صنایع مختلف را کاهش می‌دهد و به واسطه این مسئله رقابت‌پذیری صنایع را بیشتر می‌کند.

اتوماسیون صنعتی چگونه باعث از بین رفتن برخی از مشاغل می‌شود؟

با استفاده از هوش‌مصنوعی و اتوماسیون صنعتی فرآیندهای کاری در شرکت‌های تولیدی به‌صورت ساده‌تر و تمام وقت انجام می‌شود و به همین دلیل عرصه هوش‌مصنوعی می‌تواند راندمان صنعت را افزایش دهد و جایگزین مشاغل انسانی شود.

توسعه هوش‌مصنوعی چه تأثیری در شهرسازی دارد؟

هوش‌مصنوعی در حوزه هوشمندسازی شهری و خدمات شهری که تحت عنوان «شهر هوشمند» شناخته می‌شود، خدمات بسیار گسترده‌ای را از طریق اینترنت، فضای سایبر، متاورس و تکنولوژی‌های مشابه ارائه می‌کند و از نظر کیفیت و سرعت به مراتب بهتر از خدمات‌دهی در شهرهای سنتی است و بازدهی انرژی را به سرعت افزایش می‌دهد.

کاربرد هوش‌مصنوعی در حوزه آموزش چیست؟

امروزه در زمینه آموزشی ماشین‌آلات پیشرفته خودکار و سامانه‌های رباتیک تعاملی برای آموزش به کودکان در حال توسعه است. ربات‌های هوش‌مصنوعی قادر است با استفاده از برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام‌شده و امکانات یادگیری که در اختیار دارد، فضای جذاب‌تری را برای آموزش به کودکان و نوجوانان ایجاد کند.

سخن آخر...

در رابطه با تأثیرات هوش‌مصنوعی می‌توان گفت که تحولات بسیار گسترده و خیره‌کننده‌ای در انتظار دنیا است؛ به همین دلیل اگر کشوری نتواند خود را به این سیر تحول سریع و تغییرات پیچیده برساند، رقابت‌پذیری خود را در عرصه تولید از دست خواهد داد و به تدریج با شکست مواجه می‌شود.

کد خبر 597198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.