۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
عملیات نجات بر بام اصفهان

مانور نجات از تله کابین از سوی نجات‌گران و اکیپ‌های نجات کوهستان سازمان آتش نشانی با همکاری شرکت توسعه سیاحتی سپاهان شهرداری اصفهان امروز، سه‌شنبه ۲۵ مردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امنیت ابعاد و اشکال مختلفی دارد که در این راستا افزایش آگاهی افراد جامعه در برابر حوادث می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و از حوادث بیشتر در جامعه پیشگیری کند و این مهم تنها از طریق علم آموزی و برگزاری مانورهایی عملیاتی فراهم می‌شود، به همین منظور مانور نجات از تله کابین از سوی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.

ساعت ۱۰ صبح؛ کوه صفه؛ مانور نجات از تله کابین

*همه در جنب و جوش هستند، زردپوشان آتش نشانی یکی یکی از راه می‌رسند؛ آمادگی جسمانی و ورزیدگی آنها نخستین چیزی است که چشم هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند.

*کابین‌های رنگی مجموعه تله کابین پشت سر هم ردیف شدند تا امروز آمادگی و توانایی مأموران امداد و نجات کوهستان به نمایش گذاشته شود.

*تلویزیون بزرگ شهری در اتاق فرماندهی نصب شده و از طریق اتصال به دوربین‌های هوایی (هلی‌شات) آماده پخش تصاویر عملیات به صورت زنده است.

*تجهیزات، فناوری‌ها و در مجموع همه چیز برای اجرای یک مانور عملیاتی آماده شده است. خودروی فرماندهی، یک دستگاه موتور سیکلت در ایستگاه دو تله کابین، خودروی لَدِر (نردبان دار) آتش نشانی، تجهیزات کامل نجات کوهستانی و اکیپ‌های ارزیاب در محل مستقر شده‌اند.

*سالن به شکل یک اتاق فرماندهی عملیات چینش شده است، گروه‌های مختلف آتش نشانی به همراه فرماندهان خود حاضر هستند، نجات گران کوهستانی که امروز نقش اصلی را در این مانور ایفا می‌کنند در حال آماده سازی خود و بررسی آخرین جزئیات سناریوی مانور هستند.

*آتشپاد دوم ابراهیم مطلّبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به همراه فرماندهان قسمت‌های مختلف وارد اتاق فرماندهی می‌شود.

*سناریوی مانور نجات از تله کابین از سوی معاون عملیات سازمان آتش نشانی بازخوانی می‌شود: چهار نفر در دو کابین از ایستگاه یک (پایین) به سمت ایستگاه دوم تله کابین (بالا) حرکت کرده و یک کابین از بالای کوه صفه به سمت پایین حرکت خواهد کرد، در نقطه‌ای از پیش تعیین نشده، خط تله کابین خاموش می‌شود و اپراتور ایستگاه طی تماسی به سازمان آتش نشانی جهت نجات شهروندان محبوس شده در کابین اطلاع و اکیپ‌های نجات در اسرع وقت به محل حادثه اعزام خواهند شد.

۱۰:۵۵ دقیقه صبح؛ کوه صفه؛ آغاز مانور امداد و نجات

* خط تله کابین روشن می‌شود و کابین‌ها با مسافران نمادین پشت سر هم به حرکت در می‌آیند.

*خط تله کابین صفه به صورت دستی خاموش می‌شود و کابین‌ها در منطقه‌ای نامعلوم می‌ایستد.

*اپراتور خط تله کابین از طریق تماس تلفنی با آتش نشانی، حادثه محبوس شدن شهروندان در تله کابین به علت نقص اعلام می‌شود.

*دستور اعزام اکیپ ارزیاب آتش نشانی از ایستگاه شماره ۱۲ نجات کوهستان به منطقه صادر می‌شود.

۱۱:۱۵ دقیقه؛ کوه صفه؛ آغاز عملیات

* خودروی فرماندهی آتش نشانی در منطقه گردشگری صفه به منظور ارسال تصاویر و برقراری ارتباط‌های رادیویی و بی‌سیمی نجات گران مستقر می‌شود.

*تیم‌های ارزیاب موتور سوار سازمان آتش نشانی در محل حاضر شده و کد محله وقوع حادثه را از طریق بی‌سیم اعلام می‌کنند.

*دو کابین بین دکل‌های ۵ و ۶ خط تله کابین و یک کابین در بین دکل ۶ و ۷ از حرکت ایستاده‌اند؛ اولین اقدام برای حضور نخستین گروه نجات کوهستان از دکل شماره ۶ آغاز می‌شود.

* دومین گروه نجات‌گر از محل دکل شماره پنج کار خود را شروع می‌کند.

* حضور گروه نجات‌گر برای کابین سوم، به دلیل صعب‌العبور تر بودن محل حادثه و ارتفاع بیشتر دکل شماره ۷، با کمی تأخیر کار خود را آغاز می‌کند.

* نخستین نجات گر به بالای دکل شماره ۶ صعود و سعی می‌کند وارد کابین شود. چند دقیقه بعد دومین گروه نجات گر خود را با مهارت کامل به دومین کابین می‌رساند.

* در این میان نجات گران کوهستان با ورود به کابین‌ها و دادن اطمینان خاطر و آرامش به محبوس شده‌ها، در اصطلاح با زدن کارگاه‌هایی شرایط را برای فرود افراد محبوس شده به نقطه امن از طریق طناب میسر می‌کنند و افراد یکی یکی به پایین هدایت می‌شوند.

ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه؛ کوه صفه؛ پایان عملیات امداد و نجات

* با عرض خدا قوت از طریق بی سیم فرماندهی، مانور با موفقیت به پایان می‌رسد.

* بیش از ۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این عملیات نجات شرکت کردند.

* حضور افراد متخصص در رشته صعود و فرود همچون محمد رضا صفدریان قهرمان جهان در رشته یخ نوردی به عنوان مسئول اکیپ نجات کوهستان سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان از دلایل موفقیت سازمان است.

اجرای الزامات ایمنی در تله کابین یکی از اصول اولیه است

منصور شیشه فروش، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در حاشیه اجرای مانور نجات از تله کابین، می‌گوید: طبق استانداردها، اجرای مانور نجات از تله کابین به صورت مطلوب برگزار شد؛ یکی از ویژگی‌های این مانور هماهنگی کامل بین مجموعه مدیریت گردشگری تله کابین صفه و سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان و بهره‌مندی از فناوری‌های به روز در پخش تصاویر هوایی است.

وی تصریح می‌کند: از وظایف اصلی مدیریت بحران شهری، تأمین امنیت شهروندان است که این رسالت بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی شهروندان را تهدید می‌کند، می‌گوید: مدیریت بحران شهری باید ابتدا مخاطرات را شناسایی، سپس بانک اطلاعاتی دقیقی مدون و به دنبال آن سناریوی پیشگیرانه و برنامه‌ای در جهت پاسخ به بحران تهیه کند.

شیشه فروش ادامه می‌دهد: قریب به ۵۳ نوع مخاطره در کشور ایران شناسایی شده است که ۴۲ مورد از آنها در اصفهان سابقه وقوع دارد، بنابراین این نوع مانورها یاری می‌کند که قبل از وقوع حادثه سیستم‌های خود را ارزیابی و آمادگی خود را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مانور نجات از تله کابین به همین منظور برگزار شد، اضافه می‌کند: اجرای الزامات ایمنی در تله کابین یکی از اصول اولیه است که اداره استاندارد مسئولیت نظارت بر آن را دارد، در این زمینه مدیریت شرکت توسعه سیاحتی، ورزشی، تفریحی سپاهان نیز گفتگوهای لازم را در زمینه بهره برداری و نگه داری تله کابین با اداره استاندار کرده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: امداد رسانی از دیگر شاخصه‌های الزام در خط تله کابین است که طی رایزنی‌ها با سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان، نیروهای امداد و نجات به صورت فعال در این سایت گردشگری آماده هستند.

شیشه فروش تصریح می‌کند: طی پنج سال گذشته ۷۰ حادثه در این منطقه ثبت شده که متأسفانه منجر به مجروح و حتی جان باختن افراد شده است که عمدتاً ناشی از صعود به کوه بدون رعایت موارد ایمنی و تجهیزات لازم کوهنوردی و یا متصل شدن به دیواره‌های ناایمن بوده است.

شیشه فروش خاطرنشان می‌کند: مدیریت مجموعه کوهستانی-گردشگری صفه، طی انعقاد قراردادی با دانشگاه اصفهان درصدد انجام یک مطالعاتی برای مشخص سازی مسیرهای پرخطر و اجرای طرح کاهش خطر در این منطقه است.

وی یادآور می‌شود: جدی گرفتن نکات ایمنی و رعایت کامل ضوابط کوه پیمایی و کوهنوردی برای همه اقشار لازم و ضروری است و طی هماهنگی که با اداره کل ورزش و جوانان به عمل آمده است، همه گروه‌های ورزشی خواستار صعود به قله باید پیش از اقدام، با نیروهای امدادی هماهنگی کنند.

بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزات ایمنی دنیا

وی می‌افزاید: اجرای موفقیت‌آمیز مانور «نجات از تله کابین» بار دیگر به شهروندان اصفهانی اطمینان خاطر داد که نیروهای جان بر کف آتش نشانی شهرداری اصفهان در تأمین امنیت آنها کوتاهی نخواهند کرد و در این مسیر از به روز ترین آموزش‌ها و عالی‌ترین تجهیزات بهره خواهند برد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: شعار اصلی این دوره مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» است در این راستا از شاخصه‌های اصلی زیست پذیری بهتر در یک شهر، تأمین امنیت در همه ابعاد است که سازمان آتش نشانی شهرداری انجام این رسالت مهم را به اثبات رسانیده است.

وی خاطرنشان می‌کند: وقوع حادثه برای شهروندان در ارتفاعات مهمترین و خطرناک‌ترین بخش وظیفه‌ای سازمان آتش نشانی است که بدین منظور ایستگاه شماره ۱۲ واقع در پل دفاع مقدس به اکیپ‌های امداد و نجات کوهستانی و ارتفاعات اختصاص داده شده است.

مطلّبی بابیان اینکه همه نجات گران آتش نشانی افراد حرفه‌ای هستند، خاطرنشان می‌کند: در این مانور با تجهیزات کامل و به روز دنیا قسمت‌های مختلف یک عملیات نجات در ارتفاع چون تله کابین و هر ارتفاع دیگری را تمرین کردیم.

وی تاکید می‌کند: نجات‌گران آتش نشانی شهرداری اصفهان در امر نجات در ارتفاع با اتکا به مدارک بین‌المللی حرف برای گرفتن دارند.

ارزیابی توانایی عملیاتی نجات‌گران آتش نشانی

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان نیز در حاشیه این مراسم می‌گوید: یکی از شیوه نامه‌های مورد تاکید در ابر سازه‌های تفریحی دنیا، خاصه در زمینه تله کابین برگزاری رویدادهایی است که توانایی عملیاتی و قدرت ایمنی مجموعه را ارتقا دهد.

وی ادامه می‌دهد: در دوره جدید مدیریت شهری این موضوع مورد تاکید قرار گرفت؛ بنابراین با توجه به لزوم تأمین ایمنی شهروندان در محیطی همچون تله‌کابین با تعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان برنامه مانور «نجات از تله کابین» برنامه ریزی شد تا قابلیت عملیاتی نجات گران آتش نشانی و تیم فنی اجرایی مجموعه آزموده و ارزیابی شود.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در ارتباط با ابرسازه‌های تفریحی اصفهان دو نکته حائز اهمیت است، نخست توجه مداوم به ایمنی سازه و دوم توجه به ارتقای استانداردها، که این دو مهم در تعامل سازنده با اداره استاندارد و بازرسی مستمر کارشناسان آنان و همچنین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در حال انجام است.

وی خاطرنشان می‌کند: تمام تلاش مجموعه شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری و همچنین سازمان آتش نشانی تأمین امنیت کامل و اطمینان خاطر حداکثری به شهروندان است.

عبدالله ایوبی، معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان نیز در حاشیه برگزاری این مانور می‌گوید: تجهیزات نجات کوهستان از گران‌ترین تجهیزات در بخش نجات و آتش نشانی است، اغلب تجهیزات نجات کوهستان تنها توسط یک الی دو شرکت انحصاری در دنیا تولید می‌شود و از این بابت قیمت آنها بسیار گران است.

وی ادامه می‌دهد: وینچ خودکشی، هارنس، طناب مخصوص ۲۰۰ متری، قرقره مخصوص، یومار، آیدی، کارابین، پتیاگُر، نردبان نجات (لَدِر) از جمله تجهیزات به‌کار گرفته شده در این مانور نجات از تله کابین است.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: عالی‌ترین و به روز ترین تجهیزات از سوی شهرداری اصفهان تهیه شده است تا امنیت شهروندان تأمین شود.

کد خبر 597009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.