آمریکا پشت تایوان را خالی می کند؟

یک کارشناس روابط بین الملل تنها حمایت آمریکا به تایوان را گفت و گو و سفر به این کشور دانست و گفت: با توجه به شرایط آمریکا و حاکمیت دموکرات‌ها، بایدن به دنبال تنش با چین نیست، زیرا دنیا به شدت به اقتصاد این کشور وابسته است بنابراین به نظر می رسد این مسئله از طریق دیپلماسی رفع خواهد شد.

علی وحیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مانور نظامی چین در نزدیکی تایوان اظهار کرد: چین با گذشت زمان در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی رشد یافته و آمریکا در سال‌های اخیر در راستای به رسمیت شناختن چین در شرق آسیا ظهور و بروز داشته است.

وی با بیان اینکه تنش با چین هزینه‌هایی زیادی برای آمریکا به دنبال دارد، افزود: همانگونه که سفر نانسی پلوسی به تایوان تنش‌هایی ایجاد کرد، قطعاً آمریکا به درگیری با چین تن نخواهد داد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه تایوان هیچ همخوانی با کشور اوکراین ندارد، گفت: سابقه جدایی تایوان نیز به اندازه سابقه جدایی اوکراین از روسیه نیست و تفاوت‌های بسیاری بین این دو درگیری وجود دارد بنابراین به نظر می‌رسد سیاست آمریکا نسبت به تایوان متفاوت با درگیری اوکراین خواهد بود و به شکل مستقیم وارد درگیری با چین نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آمریکا و حاکمیت دموکرات‌ها، بایدن آن چنان تنشی را با چین دنبال نمی‌کند زیرا دنیا به شدت به اقتصاد چین وابسته است، برهمین اساس معتقدم تنش میان چین و آمریکا از طریق دیپلماسی رفع خواهد شد.

وحیدیان درباره سخنرانی رئیس جمهور تایوان مبنی بر دلخوشی این منطقه به حمایت‌های آمریکا ادامه داد: بر اساس یک خیال خوش نمی‌توان مدعی شد که آمریکا قدرت اتکای مطمئنی است، بر اساس دیدگاه رئالیستی به جای تلاش برای متحد شدن با قدرت‌ها باید خود را قوی کنی زیرا با تغییر شرایط ممکن است متحدان عملکرد متفاوتی از خود نشان بدهد.

وی با اشاره به نمونه‌های زیادی از اینکه آمریکا پشت متحدانش را خالی می‌کند، اظهار کرد: برای مثال آمریکا در به رسمیت شناختن اوکراین در اتحادیه اروپا نیز جدیتی نشان نداد، از سوی دیگر نیز باید دید با اینکه تایوان به زبان از حمایت آمریکا صحبت می‌کند، آیا آمریکا از نظر عملی نیز حرکتی را انجام خواهد داد یا خیر، تا این لحظه تنها کمک آمریکا به تایوان سفر و گفت و گو در حمایت از آن بوده است.

کد خبر 596990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.