حدیث سروهای همیشه جاویدان بر پرده نقره‌ای

در طول سال‌های پس از جنگ تاکنون فیلم‌های متعددی از رشادت آزادگان در دوران اسارت ساخته شده است؛ فیلم‌هایی که هر کدام، گوشه‌ای از آن پایمردی و مقاومت رزمندگان دفاع مقدس در اردوگاه‌های بعثی‌ها را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایستادگی و مقاومت عزتمندانه و بی‌نظیر آزادگان سرافراز دوران دفاع مقدس، یکی دیگر از برگ‌های زرین و درخشان تاریخ معاصر این سرزمین است که حیرت جهانیان را نیز به دنبال داشت؛ رزمندگان ایرانی در سخت‌ترین شرایط اردوگاه‌های دشمن بعثی زیر شکنجه‌های وحشیانه خصم دون پایمردی کردند تا ثابت کنند در دوران اسارت هم خود را رزمنده و مدافع نظام و انقلاب می‌دانند. این برگ زرین از نگاه کارگردان‌های ایرانی دور نمانده و در طول سال‌های متمادی پس از پایان جنگ و بازگشت آزادگان به خاک وطن فیلم‌های متعددی در این‌باره ساخته شده است. در مطلب پیش رو بر تعدادی از این فیلم‌ها که در سال‌های گذشته روی پرده سینماها رفته است، مروری خواهیم داشت.

۲۳ نفر

فیلم سینمایی ۲۳ نفر به کارگردانی مهدی جعفری و با هنرمندی ۲۳ نوجوان از سراسر ایران در سال ۱۳۹۷ ساخته شد. این فیلم برای نخستین بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد و در آذرماه سال ۱۳۹۸ در سینماهای ایران و در دوم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی و شبکه سه صداوسیما به نمایش درآمد.

این فیلم سینمایی برگرفته از کتابی با همین عنوان است که به روایت خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی پرداخته است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند، این نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند.

فیلم ۲۳ نفر برنده سیمرغ بلورین و همچنین بهترین فیلم از نگاه ملی در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فجر شد. در آغازین روزهای فیلم‌برداری فیلم سینمایی ۲۳ نفر، سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی از این پروژه دیدن کرده بود.

حدیث سروهای همیشه جاویدان بر پرده نقره‌ای

کیمیا

فیلم سینمایی کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش و با هنرمندی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان در سال ۱۳۷۳ اکران شد.

داستان فیلم کیمیا از این قرار بود که در آغاز جنگ ایران و عراق، همسر رضا باردار است و باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. رضا او را به بیمارستان می‌رساند و خود به اسارت نیروهای دشمن در می‌آید. همسر رضا حین عمل جراحی می‌میرد و شکوه جراح، فرزند رضا را نجات می‌دهد. پس از گذشت ۹ سال، وقتی رضا از اسارت آزاد می‌شود، پی می‌برد که همه اعضای خانواده‌اش را از دست داده است. حال او در جست‌وجوی تنها باز مانده خود است. کیمیا، فرزند رضا نزد شکوه در مشهد زندگی می‌کند و شکوه به طور کامل به کیمیا وابسته شده است….

این فیلم در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری شد.

حدیث سروهای همیشه جاویدان بر پرده نقره‌ای

مردی شبیه باران

فیلم سینمایی مردی شبیه باران به کارگردانی و نویسندگی سعید سهیلی و بازی ابوالفضل پورعرب، حسین انصاری، فاطمه صامتی، حمید طالقانی، و مجید عبدالعظیمی در سال ۱۳۷۵ ساخته شد.

موضوع این فیلم، ماجرای دستگیری یکی از فرماندهان برون‌مرزی سپاه در جریان حمله نیروهای دشمن است، عراقی‌ها برای شناسایی فرمانده اسرا (منصور قاسمی) فردی را به جاسوسی میان آن‌ها اجیر می‌کنند. جاسوس که به طور اتفاقی در جریان مکالمه منصور و همسرش او را شناسایی کرده بود، توسط منصور کشته می‌شود.

عراقی‌ها با کشته شدن نیروی نفوذی خود و همچنین بی‌نتیجه ماندن شناسایی فرمانده، شکنجه اسرا را تشدید کردند و سهمیه آب اردوگاه را قطع می‌کنند. برادر همسر منصور در جریان شکنجه عراقی‌ها به شهادت می‌رسد و همسر منصور (زینت) که به اسارت دشمن درآمده بود؛ به منظور شناسایی منصور به میان اسرا آورده می‌شود.

حدیث سروهای همیشه جاویدان بر پرده نقره‌ای

نفوذی

فیلم سینمایی نفوذی به کارگردانی احمد کاوری و مهدی فیوضی با بازی امیر جعفری، جمشید هاشم‌پور، نسرین مقانلو، قاسم زارع، امیررضا دلاوری، محمد کاسبی، هوشنگ توکلی، رامین راستاد، علیرام نورایی، سیاوش خیرابی، مهران رجبی و امیر غفارمنش در سال ۱۳۸۷ ساخته شد.

فیلم نفوذی از هشتم دی‌ماه سال ۱۳۸۹، اکران خود را با ۱۵ سالن سینما در گروه سینمایی قدس آغاز کرد. این فیلم که محصول مشترک سیما فیلم، بنیاد سینمایی فارابی و محراب فیلم است، توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

فیلمنامه نفوذی بر اساس خاطرات یک آزاده و با نگاهی به کتاب حکایت زمستان از سعید عاکف توسط داوود امیریان نوشته شده است و داستان زندگی اسیری را روایت می‌کند که بعد از ۲۰ سال به وطن بازگشته است. او وقتی به ایران می‌رسد، دستگیر و زندانی می‌شود و این سرآغاز ماجراهای جدیدی است.

حدیث سروهای همیشه جاویدان بر پرده نقره‌ای

فرار بزرگ

فرار بزرگ، فیلمی به کارگردانی ناصر محمدی و نویسندگی علیرضا اخلاقی و بازی حسین گیل، جلال پیشواییان، شهرام پوراسد، ناصر نجفی و هادی فراهانی محصول سال ۱۳۷۶ است.

داستان این فیلم به این صورت است که، علی بعد از دور کردن خانواده‌اش از منطقه جنگی، در درگیری با عراقی‌ها اسیر می‌شود. در آسایشگاه، اسرای ایرانی در پی اجرای نقشه فرار هستند تا بتوانند اسامی خود را به نیروهای خودی برسانند؛ چرا که عراقی‌ها وجود این اردوگاه را از نیروهای صلیب سرخ مخفی نگاه داشته‌اند.

جنگ تمام می‌شود، همسر علی با امید بازگشت اسرا منتظر علی است، اما هلال‌احمر و سایر مراکز مربوطه اطلاعی از او در دست ندارند. علی در اردوگاه، نفوذی عراقی‌ها را بین اسرای ایرانی شناسایی می‌کند تا به این ترتیب عراقی‌ها نتوانند از چگونگی عملیات آن‌ها مطلع شوند. اسرا بعد از شنیدن خبر رحلت امام خمینی (ره) و عزاداری برای ایشان، عملیات فرار چند تن از اسرای ایرانی از جمله علی را به وسیله تانکر آبی که در آسایشگاه تردد دارد، به مرحله اجرا درمی‌آورند ….

حدیث سروهای همیشه جاویدان بر پرده نقره‌ای

 

کد خبر 596982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.