کاهش چشمگیر جرائم در ماه محرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به کاهش چشمگیر جرائم و تخلف‌های کشور در ماه محرم، بر ضرورت تقویت این موضوع در قالب یک الگوی مؤثر فرهنگی و اخلاقی تأکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، اصغر جهانگیر اظهار کرد: تمام ارزیابی‌ها و بررسی‌ها حاکی از آن است که جرایم و تخلفات کشور در ماه محرم به‌ویژه در دهه اول محرم حسینی به طرز چشمگیری کاهش‌یافته است.

وی افزود: موضوع کاهش جرایم در ماه محرم باید به‌عنوان یک الگوی موفق و مؤثر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و از این الگو در جامعه و در دیگر ماه‌ها به‌عنوان یک سبک زندگی استفاده شود.

نقش بازدارندگی محرم در بازدارندگی جرایم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه علاوه بر بازدارندگی کیفری، نیازمند پیشگیری‌های فرهنگی و اخلاقی در جامعه هستیم، گفت: وقتی منحنی جرایم در ماه محرم سیر نزولی پیدا می‌کند، بدان معناست که عنصر ایمان و اخلاق و نگاه به ارزش‌ها در جامعه بالنده شده و باور جامعه درحرکت به سمت همدلی، احسان، رعایت اخلاقیات و دستگیری از همدیگر تقویت‌شده است.

وی ادامه داد: در همه ادیان نگاه ویژه‌ای به امام‌حسین (ع) است، حتی اقلیت‌های دینی حضور پررنگی در عزاداری‌ها دارند و برای ماه محرم احترام ویژه‌ای قائل هستند و از طریق نذرها و عرض ادب خود زمینه‌های همدلی را در جامعه ایجاد می‌کنند. این همان تأثیر فرهنگ عاشورایی است که آثار اصلاحی و معنوی آن شامل حال همه شهروندان جامعه می شود.

جهانگیر اضافه کرد: ماه محرم یک سبک زندگی و یک زیست ناب است که نه‌تنها جرایم را در این ماه کاهش می‌دهد بلکه آثار تربیتی و اخلاقی این ماه در تربیت یک نسل اخلاقی و دلباخته امام‌حسینی (ع) و اهل‌بیت (ع)، یک نعمت بی‌بدیل برای جامعه اسلامی است.

وی تأکید کرد: باید بیش‌ازپیش نقش فرهنگ‌سازی و رویکردهای فرهنگی، اخلاقی و دینی در جامعه تقویت شود و در اینجا همه نهادها و دستگاه‌ها تکلیف دارند و باید سهم خودشان را در پیشگیری فرهنگی برای کاهش جرایم انجام بدهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خواستار دغدغه ویژه نهادهای فرهنگی و اجرایی درزمینه پیشگیری از جرایم شد و تأکید کرد: همه باید کمک کنند تا سازوکارهای پیشگیری از فساد و جرم در جامعه نهادینه و عملیاتی شود.

کد خبر 596930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.