«بی‌بی سیدان» جاذبه گردشگری نهفته

منطقه گردشگری بی‌بی سیدان بخش پادنای وسطی در ۶۰ کیلومتری جنوب سمیرم و در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع‌ شده است که باوجود طبیعت بکر و زیبا توانسته است گردشگران زیادی را به‌ویژه آخر هفته‌ها به خود جذب کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان اصفهان نه‌تنها در ایران دارای شهرت و قدمتی ارزشمند است بلکه به جهانیان نیز شناسانده شده است و در دنیا آن را از جهت تاریخی و گردشگری بااهمیت می‌دانند. شما با سفر به گوشه و کنار این استان شاهد معماری‌های خاص، طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری خواهید بود که بسیار جالب‌توجه است. از این‌رو خبرگزاری ایمنا در راستای یکی از رسالت‌های مهم خود که معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مهم گردشگری استان اصفهان و ایران است، پنجشنبه هر هفته به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور که کمتر به آن پرداخته شده است، می‌پردازد.

در «پنجشنبه‌های گردشگری» این هفته ایمنا، به معرفی معروف‌ترین آبشارهای استان اصفهان و منطقه «بی‌بی سیدان» خواهیم پرداخت.

معرفی معروف‌ترین آبشارهای استان اصفهان

آبشارها همواره از جلوه‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری بی‌بدیل هر منطقه است. از مهم‌ترین آبشارهای استان اصفهان می‌توان به آبشارهای «آب ملخ»، «پشندگان»، «پونه‌زار»، «دورک»، «سمیرم»، «شاه‌لولاک» و «طرزه» اشاره کرد. آبشارهای این استان اغلب در دو شهرستان «فریدون‌شهر» و «سمیرم» قرار دارند که با توجه به اطلاعات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، «آبشار پونه‌زار» شهرستان فریدون‌شهر با ۷۰ متر ارتفاع مرتفع‌ترین آبشار استان و ششمین آبشار مرتفع ایران است.

«آبشار بی‌بی سیدان» یکی از آبشارهای زیبا و از جاهای دیدنی شهرستان سمیرم است که در روستایی به همین نام و در کنار تنگه‌ای به نام تنگه نازی، در کنار رودخانه سمیرم قرار دارد. این آبشار در انتهای شهرستان سمیرم و در جاده‌ای که به یاسوج منتهی می‌شود، واقع شده است؛ آبشار بی‌بی سیدان با آبی که از دل صخره‌ها فرومی‌ریزد و مناظر زیبای اطراف، در فصل گرما گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. روستای بی‌بی سیدان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد این روستا دارای رودخانه‌ای با آب زلال است.

در کنار آبشار بی‌بی سیدان، رودخانه «کاسگان» قرار گرفته است که با آب بسیار زلال و نیلگون خود، از دل صخره‌ای بلند و تنگ عبور می‌کند و به این ترتیب، منظره‌ای چشم‌نواز را خلق کرده است. در بخش جنوبی این تنگه در دو طرف رودخانه، روستاهای بی‌بی سیدان و تنگ خشک قرار دارند که زیبایی شالیزارهای آن‌ها غیرقابل توصیف است. مناظر طبیعی، کشتزارهای برنج، باغ‌های سیب و سپیدار، چشم‌اندازهای عجیبی را شکل داده است و هرساله در فصل گرما گروه‌های بسیار زیادی میهمان این طبیعت زیبا هستند.

یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار زیبای این منطقه، «درازه رود» است که می‌تواند تا ساعت‌ها دیدگان را محو زیبایی خود کند. تماشای منظره «درازه رود» از بالای تپه‌های مشرف‌به آن بسیار جذاب است. شیب را که پشت سر بگذارید به کنار رود خواهید رسید. پیاده‌روی در کنار رود و تماشای چشمه‌هایی که به آن می‌ریزند از دیگر جذابیت‌های این سفر است. درختان وحشی انگور، انجیر، تمشک، بنه و دیگر گیاهان دارویی در حاشیه این رود، زیبایی این مسیر را دوچندان کرده است.

«بی‌بی سیدان» گنجینه گردشگری مدفون‌شده استان اصفهان

منطقه بی‌بی سیدان چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

منطقه بی‌بی سیدان از نقاط گردشگری و دیدنی شهرستان سمیرم است که این منطقه دارای تنگه‌ای پیچ‌درپیچ است که رود بی‌بی سیدان از میان آن می‌گذرد این تنگه در میان کوه‌های زاگرس قرار دارد که چشمه‌های بسیاری از دل آن می‌جوشد.

وجود درختان بید، صنوبر، چنار، رودخانه، چشمه و کوه‌های بلند جلوه و زیبایی خاصی به منطقه داده است. هم‌جواری تنگه، رود و این گیاهان ترکیب بسیار چشم‌نوازی پدید آورده است برای سفر به این تنگه باید از روستای بی‌بی سیدان عبور کرد و بعد از گذراندن مسیر پرپیچ‌وخم از میان رودخانه و درختان به انتهای تنگه بی‌بی سیدان که آبشار در آن واقع شده است رسید.

آب رودخانه بعد از سپری کردن مسیر به رودخانه «ماربر» یکی از سرشاخه‌های اصلی رود کارون می‌رسد. منطقه گردشگری بی‌بی سیدان بخش پادنای وسطی در ۶۰ کیلومتری جنوب سمیرم و در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده است.

کد خبر 596907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.