نگهداری از سگ‌ها؛ فرهنگ اشرافی شهرها

یک دکترای طراحی شهری گفت: سگ داشتن به یک فرهنگ اشرافی در شهرها تبدیل شده است و افرادی که سگ دارند، برای تفریح و درآمدزایی اقدام به توله‌کشی می‌کنند.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: افزایش تعداد سگ‌های بدون صاحب ۲۰ سال گذشته مطرح نبود؛ یکی از دلایل افزایش آن‌ها افرادی هستند که به دلیل مهاجرت، سگ‌های خود را بدون عقیم‌سازی در طبیعت رها می‌کنند و موجب افزایش جمعیت این حیوان می‌شوند.

وی افزود: داشتن سگ به یک فرهنگ اشرافی در شهرها تبدیل شده است و افراد دارای سگ، برای تفریح و درآمدزایی اقدام به توله‌کشی می‌کنند. زمانی که توله‌سگ‌ها به دنیا می‌آیند فضایی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد، به همین خاطر صاحبان سگ‌ها تصمیم می‌گیرند آن‌ها را در طبیعت رها کنند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: هدف بعضی از افرادی که سگ دارند این است که سگشان با سگ‌های افراد دیگر ازدواج کند تا توله‌هایشان را به فروش برسانند و سود آن را میان خود نصف کنند، شعار این افراد این است که هر سگی باید خرج خودش را به دست بیاورد.

حسینیون تصریح کرد: سگ‌ها زمانی که تولیدمثل می‌کنند، حدود هشت توله سگ را به دنیا می‌آورند و همین موضوع موجب افزایش تعداد سگ‌ها می‌شود. درحال‌حاضر، داشتن سگ در شهرهای مختلف به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ بنابراین اگر صاحبان نتوانند سگ‌هایشان را به فرد دیگری واگذار کنند آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنند.

وی گفت: در سواحل شمالی کشور سگ‌های پاکوتاه که بدون صاحب توسط افراد رها شده‌اند، با هم زاد و ولد داشته‌اند و گونه‌های عجیبی را به وجود آورده‌اند.

این کارشناس شهری با بیان اینکه متخصصان رشته‌های دانشگاهی باید در این حوزه به بررسی مشکلات بپردازند، افزود: امروزه در رشته‌های مختلف ازجمله دامپزشکی و پزشکی، تنها موضوع درآمدزایی مطرح است و کارشناسان و مدیران شهر به دنبال ریشه‌یابی موضوعات و حل مسائل نیستند.

کد خبر 596900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.